It-firma sur over anklage: Staten medskyldig i it-skandale

Leverandøren af et it-projekt til staten, der gik helt galt, vil ikke påtage sig hele skylden alene.

Annonce:
Annonce:
Et statsligt it-projekt er blevet skrottet og har kostet millioner af skattekroner.

Men leverandøren bag systemet vil ikke påtage sig hele skylden for, at projektet er gået galt.

"Vores opfattelse er, at man har valgt, at man ikke ønsker at gå i mål med projektet," siger direktør Rasmus Kjær, der er administrerende direktør hos Resultmaker, som leverede det skrottede it-system til håndtering af statens lån, Sigma.

Det er et system, som Rigsrevisonen i sin nye rapport omtaler, fordi det har kostet millioner af kroner, og fordi Statens Administration som følge af skrotningen stadig står med et forældet it-system.

Indgik hemmeligt forlig
Statens Adminstration forbeholdt sig indtil i sommers retten til at kræve bod fra Resultmaker i sagen.

Men det har styrelsen droppet, og i stedet indgået et hemmeligt forlig med leverandøren.

Og faktisk forventede Rasmus Kjær heller ikke at blive konfronteret med et krav om bodsbetaling.

"Det er vel altid sådan, at hvis der er to parter som bliver enige om et eller andet, så aftaler man jo nogle vilkår omkring det. Og det har der da været nogle årsager til, som forbliver en sag mellem parterne," siger han.

Hvis skyld er det at det her gik galt?

"Der skal to parter til at få noget til gå godt, og der skal også to parter til at få noget til at gå skidt," siger Rasmus Kjær.

"Der er altid to sider af en sag. Og én ting er, hvad officielle projektlister, og hvad nogens ganske ensidige fremstilling af tingene viser, og noget andet er praktiske realiter," fortsætter han.

Derudover er der lidt usikkerhed omkring, hvor mange penge fra projektet, der reelt er gået til firmaet.

For direktøren afviser, at det skulle være op imod 12 millioner kroner, sådan som Statens Administration har oplyst.

"Jeg er ret sikker på, at det er langt fra 12," siger han.

Dermed er de beløb som direktøren i Resultmaker har bogført langt mindre end de tab, som Finansminsteriet og Statens Adminstration oplyser Folketingets Finansudvalg om i et hemmeligt aktstykke, der refereres i Rigsrevisionens rapport (side 66, red.)  

Det lyder jo som om at de tørrer et eller andet af på jer her?

"Det kan du jo så selv filosofere over. Jeg vil ikke give mig ud i hverken spekulationer eller beskyldninger."

Partsindlæg
Der er tidligere eksempler på, at offentlige kunder ikke har styr på deres ting og laver om på projekterne midt i det hele, og det bliver dyrere. Og så står leverandøren med balladen til sidst.

Skylder du ikke dine kolleger at fortælle, hvis Statens Administration er nogen, man skal holde sig fra som leverandør?

"Det tror jeg, at mine kolleger er fuldt ud i stand til at danne deres egne holdninger til," svarer han.

"Enhver må jo gøre sig sine egne tanker om, hvorvidt det partsindlæg, som staten selv kommer med i form af projektledelsesrapporter med mere, giver det retvisende billede," mener Rasmus Kjær.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB
Administrator til Notes og Domino
Topdanmark Forsikring A/S


SAP customizer
Topdanmark Forsikring A/S


Operatør til Servicedesk
VP SECURITIES A/S


Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
It2trust A/S
Distributør af it-sikkerheds- og netværkssoftware.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

White papers
I dette white paper kan du læse om Software AG's unikke tilgang til Intelligent Business...

I dette white paper kan du læse om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser,...

I dette white paper kan du læse om, hvordan Big Data åbner for nye muligheder inden for IT...

 
Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Mobility: Sådan får du de bedste løsninger

Mobility er et afgørende indsatsområde i de fleste danske virksomheder 2014. Om det er interne apps, teleløsninger, mobile grænseflader rettet mod partnere, et konkret mobilt produkt til kunderne eller noget helt fjerde, så er der rigtig mange elementer at forholde sig til. På dette how-to kommer vi omkring alt fra de grundlæggende mobil-strategier til overvejelser om infrastruktur, udvikling og drift i forbindelse med mobile løsninger. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed: Kend din risiko, dit budget og dine brugere

En konference der klæder dig på til kampen om virksomhedens data med konkrete cases, videndeling og gode råd fra eksperter. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - København - 2750 Ballerup







Computerworld
Slut med at vedhæfte filer til e-mails? Her er Microsofts nye løsning
Microsoft vil have e-mail-brugerne til at vedhæfte færre filer og i stedet udveksle dokumenterne på en anden måde.
CIO
10 ting, der kan gøre din it-afdeling til en succes
Klumme: Her har du 10 gode råd til at få forretningen og it-organisationen til at arbejde bedre sammen.
Comon
Apple-launch i aften: Nyt liv til iPad'en eller comeback til Mac'en
Apple er igen på trapperne med nye produkter, men hvad skal vi forvente?
Channelworld
Apple-præsenterede nye ultra-tynde iPads og en ny pixel-verdensmester
Tyndere, skarpere og hurtigere. Aftenens iPad-præsentation var en Apple classic.
White paper
IP-telefoni: Fra buzz-ord til business
Firmaets telefonsystem er i dag en opgave for it-chefen. Denne Computerworld Guide om IP-telefoni giver også råd om unified communications.


Log ind
x
E-mail
Kodeord