Rager it-firmaer grådigt til sig uden at ænse kunden?

ComputerViews: Hvor mantraet i it-industrien for blot få år siden var integration og samarbejde, går udviklingen nu i en helt anden og problematisk retning, lyder et synspunkt.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

It-giganter bønfalder app-udviklere: Kom over til os

Lock-in: Sådan låser gadget-pusheren dig fast

ComputerViews: Apps bidrager med masser af værdi til smartphones og tablet-pc'er - og det kommer naturligvis forbrugerne til gavn.

Desværre betyder it-selskabernes taktiske spil i forhold til hinanden, at potentialet slet ikke indfries.

Sådan lyder i hvert fald synspunktet hos Gregor Petri, der er research director hos Gartner.

"Som en app-bruger forbløffes, påvirkes og irriteres jeg stadig oftere over, hvad der i mine øjne kun kan beskrives som en krig om territorium mellem forskellige teknologileverandører," skriver han i et blogindlæg.

"Øget samarbejde - der opstod på grund af et ønske om hurtigt at kunne nå markedet - bliver erstattet af direkte konkurrence drevet af et ønske om at eje hele pakken," skriver Gregor Petri om den krig på app-markedet, som vi også tidligere har beskrevet her på Computerworld.

Her er eksemplerne
I blogindlægget hæfter han sig ved en række aktuelle begivenheder og beslutninger, der tilgodeser it-leverandøren snarere end it-forbrugeren.

Et eksempel er Apples beslutning om at droppe Google Maps i iOS og i stedet satse på sin egen - og ikke specielt velfungerende - korttjeneste.

Et andet eksempel er Googles forsøg på at udnytte sin position som søge-gigant til at tvinge alle brugerne over på selskabets eget sociale netværk, Google+

Gregor Petri hæfter sig også ved aktuelle magtkampe mellem Instagram og Twitter og ved Googles beslutning om ikke længere at understøtte Exchange ActiveSync.

Endelig har it-industrien over de senere år været præget af stadig flere patent-krige, hvor den ene leverandør forsøger at sætte en stopper for den anden leverandørs produkt - og omvendt.

Hvem vinder i det lange løb?
"Jeg er ikke imod sund konkurrence (tværtimod), men som forbruger kan jeg ikke se, hvordan udviklingen gavner mig. Det ser ud til, at mange virksomheder reagerer på markedets efterspørgsel på integration ved at tvinge forbrugerne ind i deres egen, lukkede butik," skriver Gregor Petri.

Lock-in-problematikken, som vi også tidligere har berørt i denne artikel, er ellers typisk noget, der var dominerende i "gamle dage," men Gartners research director mener altså, at tendensen nu igen ses - og det går ud over it-brugerne.

Mens han sagtens kan forstå, at it-virksomhederne er meget optagede af sammensmeltningen af hardware og software og af den forandring, der finder sted i en cloud-tidsalder, så mener han ikke, at leverandørernes fremgangsmåde er vejen frem.

"Hvis app-økonomien skal fortsætte med at vokse, er den nødt til at adressere den primære kunde (brugeren). Og hvis (ja, det er et stort hvis) markedet er lidt ligesom jeg, så vil det foretrække økosystemer af førende, åbne apps frem for fuldt integrerede, lukkede løsninger."'

Deler du synspunktet, at udviklingen går i den forkerte retning - og kan du nævne konkrete eksempler på det?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Softwaretest

Kvalitetssikring af software kræver test. Som disciplin er softwaretest i rivende udvikling. Hvad der for få år siden kun var forbeholdt få store it-afdelinger er i dag godt på vej til at blive standard. For når informationsteknologien bliver afgørende for forretningen og driften af virksomheden, så er det nødvendigt at teste alle nye softwarekomponenter og nyudviklinger. Modenhed, testprocesser og lignende kommer i fokus. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Sommeren bliver varm for danske film-pirater: Nu ruller retssagerne
Knap et år efter de første opkrævningsbreve for ulovlig fildeling blev sendt ud er antipirat advokaterne Opus Law på vej i retten.
CIO
"Over halvdelen af mine ledere i it-afdelingen er folk uden en it-baggrund"
Morten Gade landede et af Danmarks største it-projekter til tiden og uden skandaler. Hør ham fortælle om ledelse, tillid, kontraktstrukturer, og hvorfor hans it-ledere ofte ikke har en it-baggrund.
Comon
Test af 10-kernet entusiastprocessor: i7-6950X er et monster uden lige
Det her er den vildeste processor til entusiastiske forbrugere, men har du egentlig brug for så meget brutal kraft?
Channelworld
27 offentligt ansatte sigtet i stor razzia: Mistænkes for at have modtaget it-bestikkelse
Bagmandspolitiet har i stor aktion anholdt 26 it-folk for bestikkelse i forbindelse med den store bestikkelsessag i Region Sjælland. Udenrigsministeriet, DSB og Rigsadvokaten er blandt de ramte.
White paper
10 tips til hvordan du skaber loyale kunder
I dette white paper kan du læse hvordan du skaber loyale kunder