Rager it-firmaer grådigt til sig uden at ænse kunden?

ComputerViews: Hvor mantraet i it-industrien for blot få år siden var integration og samarbejde, går udviklingen nu i en helt anden og problematisk retning, lyder et synspunkt.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

It-giganter bønfalder app-udviklere: Kom over til os

Lock-in: Sådan låser gadget-pusheren dig fast

ComputerViews: Apps bidrager med masser af værdi til smartphones og tablet-pc'er - og det kommer naturligvis forbrugerne til gavn.

Desværre betyder it-selskabernes taktiske spil i forhold til hinanden, at potentialet slet ikke indfries.

Sådan lyder i hvert fald synspunktet hos Gregor Petri, der er research director hos Gartner.

"Som en app-bruger forbløffes, påvirkes og irriteres jeg stadig oftere over, hvad der i mine øjne kun kan beskrives som en krig om territorium mellem forskellige teknologileverandører," skriver han i et blogindlæg.

"Øget samarbejde - der opstod på grund af et ønske om hurtigt at kunne nå markedet - bliver erstattet af direkte konkurrence drevet af et ønske om at eje hele pakken," skriver Gregor Petri om den krig på app-markedet, som vi også tidligere har beskrevet her på Computerworld.

Her er eksemplerne
I blogindlægget hæfter han sig ved en række aktuelle begivenheder og beslutninger, der tilgodeser it-leverandøren snarere end it-forbrugeren.

Et eksempel er Apples beslutning om at droppe Google Maps i iOS og i stedet satse på sin egen - og ikke specielt velfungerende - korttjeneste.

Et andet eksempel er Googles forsøg på at udnytte sin position som søge-gigant til at tvinge alle brugerne over på selskabets eget sociale netværk, Google+

Gregor Petri hæfter sig også ved aktuelle magtkampe mellem Instagram og Twitter og ved Googles beslutning om ikke længere at understøtte Exchange ActiveSync.

Endelig har it-industrien over de senere år været præget af stadig flere patent-krige, hvor den ene leverandør forsøger at sætte en stopper for den anden leverandørs produkt - og omvendt.

Hvem vinder i det lange løb?
"Jeg er ikke imod sund konkurrence (tværtimod), men som forbruger kan jeg ikke se, hvordan udviklingen gavner mig. Det ser ud til, at mange virksomheder reagerer på markedets efterspørgsel på integration ved at tvinge forbrugerne ind i deres egen, lukkede butik," skriver Gregor Petri.

Lock-in-problematikken, som vi også tidligere har berørt i denne artikel, er ellers typisk noget, der var dominerende i "gamle dage," men Gartners research director mener altså, at tendensen nu igen ses - og det går ud over it-brugerne.

Mens han sagtens kan forstå, at it-virksomhederne er meget optagede af sammensmeltningen af hardware og software og af den forandring, der finder sted i en cloud-tidsalder, så mener han ikke, at leverandørernes fremgangsmåde er vejen frem.

"Hvis app-økonomien skal fortsætte med at vokse, er den nødt til at adressere den primære kunde (brugeren). Og hvis (ja, det er et stort hvis) markedet er lidt ligesom jeg, så vil det foretrække økosystemer af førende, åbne apps frem for fuldt integrerede, lukkede løsninger."'

Deler du synspunktet, at udviklingen går i den forkerte retning - og kan du nævne konkrete eksempler på det?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Rittal A/S
Salg, service og rådgivning inden for datacenterløsninger, bl.a. rack/serverskabe, køling, strømfordeling, sikkerhed- og overvågning og energimåling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-drift - billigt og effektivt

It-drift skal klares billigt og effektivt - og måske skal du endda spare på driften i år? Computerworld Events sætter fokus på it-driften og hvordan du balancere pris og kvalitet i en verden der forventer høj kvalitet til få penge. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm







Computerworld
Windows 10 om tre dage: Gør disse tre ting før og efter du opdaterer til Windows 10
Den 29. juli frigiver Microsoft Windows 10. Men inden du kan hente den nye Windows-version, skal du lige gøre et par ting.
CIO
Giver du ERP-systemet skylden for dårlig leveringsservice?: Her er den virkelige skurk
Klumme: ERP-systemet får ofte skylden for manglende leveringsservice, men det er sjældent fair. I stedet skal man analysere flowet i virksomheden, og det er der er mange penge i.
Comon
Channelworld
Politiet er på sporet af flere ulovligheder i bestikkelsessagen
I denne uge skal en dommer tage stilling til om de tre personer, der fortsat sidder varetægtsfængslet i sommerens store bestikkelsessag, skal have lov til at holde resten af deres sommerferie i frihed.
White paper
Microsoft Office 2013-kurser
Få det fulde udbytte med e-Learning fra Børsen Academy. Børsen Academy tilbyder markedets bredeste udvalg af e-Learning inden for Microsoft Office - på dansk, svensk, finsk og naturligvis også engelsk.