Rager it-firmaer grådigt til sig uden at ænse kunden?

ComputerViews: Hvor mantraet i it-industrien for blot få år siden var integration og samarbejde, går udviklingen nu i en helt anden og problematisk retning, lyder et synspunkt.

Annonce:
Annonce:
Læs også:

Åben krig om app-markedet: It-giganter driller hinanden

It-giganter bønfalder app-udviklere: Kom over til os

Lock-in: Sådan låser gadget-pusheren dig fast

ComputerViews: Apps bidrager med masser af værdi til smartphones og tablet-pc'er - og det kommer naturligvis forbrugerne til gavn.

Desværre betyder it-selskabernes taktiske spil i forhold til hinanden, at potentialet slet ikke indfries.

Sådan lyder i hvert fald synspunktet hos Gregor Petri, der er research director hos Gartner.

"Som en app-bruger forbløffes, påvirkes og irriteres jeg stadig oftere over, hvad der i mine øjne kun kan beskrives som en krig om territorium mellem forskellige teknologileverandører," skriver han i et blogindlæg.

"Øget samarbejde - der opstod på grund af et ønske om hurtigt at kunne nå markedet - bliver erstattet af direkte konkurrence drevet af et ønske om at eje hele pakken," skriver Gregor Petri om den krig på app-markedet, som vi også tidligere har beskrevet her på Computerworld.

Her er eksemplerne
I blogindlægget hæfter han sig ved en række aktuelle begivenheder og beslutninger, der tilgodeser it-leverandøren snarere end it-forbrugeren.

Et eksempel er Apples beslutning om at droppe Google Maps i iOS og i stedet satse på sin egen - og ikke specielt velfungerende - korttjeneste.

Et andet eksempel er Googles forsøg på at udnytte sin position som søge-gigant til at tvinge alle brugerne over på selskabets eget sociale netværk, Google+

Gregor Petri hæfter sig også ved aktuelle magtkampe mellem Instagram og Twitter og ved Googles beslutning om ikke længere at understøtte Exchange ActiveSync.

Endelig har it-industrien over de senere år været præget af stadig flere patent-krige, hvor den ene leverandør forsøger at sætte en stopper for den anden leverandørs produkt - og omvendt.

Hvem vinder i det lange løb?
"Jeg er ikke imod sund konkurrence (tværtimod), men som forbruger kan jeg ikke se, hvordan udviklingen gavner mig. Det ser ud til, at mange virksomheder reagerer på markedets efterspørgsel på integration ved at tvinge forbrugerne ind i deres egen, lukkede butik," skriver Gregor Petri.

Lock-in-problematikken, som vi også tidligere har berørt i denne artikel, er ellers typisk noget, der var dominerende i "gamle dage," men Gartners research director mener altså, at tendensen nu igen ses - og det går ud over it-brugerne.

Mens han sagtens kan forstå, at it-virksomhederne er meget optagede af sammensmeltningen af hardware og software og af den forandring, der finder sted i en cloud-tidsalder, så mener han ikke, at leverandørernes fremgangsmåde er vejen frem.

"Hvis app-økonomien skal fortsætte med at vokse, er den nødt til at adressere den primære kunde (brugeren). Og hvis (ja, det er et stort hvis) markedet er lidt ligesom jeg, så vil det foretrække økosystemer af førende, åbne apps frem for fuldt integrerede, lukkede løsninger."'

Deler du synspunktet, at udviklingen går i den forkerte retning - og kan du nævne konkrete eksempler på det?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm



Microsoft Office 365

Det cloud-baserede Office 365 er et af de mest succesfulde produkter fra Microsoft i de seneste år. Vi har allieret os med eksperter og cases, som kan give dig en konkret og koncentreret introduktion til det alsidige værktøj. Så tilbring en formiddag i selskab med Office 365 og se hvorfor produktet er så populært - og hvordan it-afdelingen og brugerne høster fordelene i Office 365. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup







Computerworld
YouSee tvunget til at splitte bredbånd og tv op: Nu kan du droppe tv-pakken
YouSee vil fremover levere bredbånd uden at kræve, at kunderne samtidig køber en tv-pakke. Det er dog mest af alt et tiltag, der kommer, fordi TDC er tvunget til det.
CIO
Tre ting du skal lære af sikkerhedsproblemerne hos Tesla, Chrysler og Volkswagen
Tesla, Chrysler og Volkswagen er alle ramt af sårbarheder, men selskaberne reagerer vidt forskelligt. Vi har samlet tre regler, som de burde have fulgt - og som kan hjælpe din virksomhed med at have færre sårbare løsninger.
Comon
Stortest af 17 grafikkort: Spilgrafik til ethvert budget
Hvordan vælger man det rigtige grafikkort til den rigtige pris? Denne stortest kan give dig svaret.
Channelworld
HP splittes op i to danske selskaber: Her er de to nye topchefer i Danmark
HP har sat navne på, hvem der fra 1. november kommer til at stå i spidsen for de to nye danske HP-selskaber, som opstår, når hardwarekoncernen splittes i to.
White paper
Intelligente forretningsprocesser
Læs her om de centrale egenskaber ved intelligente forretningsprocesser, deres fordele og hvordan du hæver dine egne forretningsprocessers IQ.