Fyrede it-folk: Her er vores bedste råd

Gode råd er ikke altid dyre. Her får du fire råd om, hvordan du håndterer en fyring og den efterfølgende jobjagt, fra it-folk der selv har stået i den ubehagelige situation.

Annonce:
Annonce:
En fyring kan være en stor psykisk belastning. Faktisk en sådan belastning, at det er på højde med et dødsfald i familien eller en skilsmisse. 

Du kan læse mere om, hvordan du tackler det her.

Men skulle du stå i den uheldige situation at være blevet sat på porten og pludselig have fået titlen jobsøgende eller ledig, så er der råd at hente.

Vi har spurgt fire it-folk, der selv har prøvet det på egen krop. 

1) Få bearbejdet fyringen
Når nu en fyring kan været noget af et gevaldigt chok for mange, så er et råd helt konkret at få afklaret sin situation. 

"Jeg tror, det vigtigste er at få bearbejdet det chok, det kan være lige pludselig ikke at skulle møde på arbejde den næste dag. Det kan godt tage lidt tid, før man har taget ordentlig afsked med det tidligere job og kollegaer, og den tid skal man tage sig," siger Bjørn Møinichen, der tidligere var ansat som business development manager hos Xerox.

Han er stadig jobsøgende, men fortæller, at det var et chok at blive fyret, og derfor var det vigtigste at få afklaret sin situation til at starte med.

"Det handler virkelig om at komme godt videre og lægge det bag sig uden bitterhed. Du skal være klar til at gå aktivt ind i din jobsøgningsperiode - for det er en fuldtidsbeskæftigelse og kræver meget. Så det handler om virkelig at finde sig selv og finde ud af, hvad man vil," fortæller Bjørn Møinichen videre, der også påpeger vigtigheden af at sparre med en coach. 

2) Find ud af hvad du vil
Et andet råd er helt basalt at finde ud af, hvad du egentlig vil. For hvis du har siddet i samme stillinger i et eller flere årtier, er det måske ikke altid lige nemt bare at gå i gang med en jobsøgning.

Derfor bør du med det samme begynde at kigge indad.

"Man skal sætte sig et klart mål, og så knokle på og gå efter det. Men det er nemmere sagt end gjort, for det er ikke altid så let at få afklaret, specielt hvis man har arbejdet med det samme i 10 år," siger Simon Lincoln, der tidligere i år blev fyret fra Motorola. 

Han havde været ansat som leder af en dokumentations- og brugervenlighedsafdeling, men da hans afdeling blev flyttet til Polen, blev han ramt af omstruktureringen.  

Så efter mange år i samme virksomhed skulle han i gang med noget nyt. Det kan måske lyde simpelt, men han pointerer, at man skal få gjort op med sig selv, hvad man egentlig vil videre med. 

"For mit vedkommende var det helt centralt først og fremmest at finde ud af, hvad jeg egentlig ville. Skulle jeg kaste mig over noget nyt eller blive i samme boldgade?" siger han og fortsætter: 

"Man skal spørge sig selv, hvad man vil, og hvilke konkrete og særlige kompetencer man har og vil sætte i spil."

Simon Lincoln fik efter et halvt år som jobsøgende en stilling hos Napatech som leder i en dokumentations- og brugervenlighedsafdeling.

Artiklen fortsætter på næste side...


Indholdsfortegnelse

  1. Side 1 ud af 2
  2. 1
  3. 2

Næste side: Råd 3 og 4

  1. Fyrede it-folk: Her er vores bedste råd
  2. Råd 3 og 4
Næste side
Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Infinigate (Danmark) A/S
Distribution af sikkerhedssoftware samt salg af konsulentydelser om it-sikkerhed.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2015 - digital innovation

Computerworld Summit giver dig internationale keynotes, diskussioner, oplæg, netværk og debat om innovation, kompleksitet og sikkerhed i it-afdelingen - sammen med 500 andre danske it-professionelle. Læs mere

SAS Radisson Blu Scandinavia - 2300 København S



Enterprise Content Management - få styr på data-junglen i din virksomhed

De fleste virksomheder genererer i stigende omfang store mængder data fra et stadig voksende antal kilder. Kom til dette How To og hør om gevinsterne ved at få styr på virksomhedens dataflow med de bedste enterprise content management-systemer. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup



Server/storage/virtualisering

Virksomhedernes forretningssystemer leverer data som aldrig før, og mængderne vokser i omfang. Det stiller krav til driftslaget om at kunne levere mere for samme budget, noget, det ikke er så nemt at opfylde med skyhøje priser på diske. Private og offentlige skyer giver nye muligheder og nye udfordringer. Og er der måske penge at spare ved at skifte virtualiseringsplatform? Hør om udfordringer og løsninger på Computerworlds How-To. Læs mere

Pfizers Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
Vi skiftede ét stykke hardware - nu flyver fire år gammel computer som var den ny
Med tiden vil din computer føles, som var den fra det forrige århundrede. Men ved at skifte et bestemt stykke hardware, kan du sparke liv i den igen. Vi gjorde det med en Macbook Pro, og den føles nu som en helt anden computer.
CIO
Odense Kommune kunne ikke købe sig til it-løsning: Valgte i stedet at udvikle den selv
Der var ingen løsninger på markedet, og derfor valgte Odense Kommune at udvikle sin egen software-løsning. Her fortæller kommunen om erfaringerne med selv at udvikle software.
Comon
Skype-brugere raser: Hvorfor sniger Microsoft Bing og MSN med i installationen?
Når man installerer Skype, skal man være på dupperne, hvis man ikke ved samme lejlighed vil have Bing og MSN installeret. Det er langt fra alle Skype-brugere tilfredse med.
Channelworld
It-direktør tæller på knapperne: Skal jeg trække millionoverskud ud af mit firma?
Dansk hardware-forhandler har i de seneste 10 år tjent gode penge på salg af hardware. "Der er mange i branchen, der ikke synes, det er spor fancy at sælge en boks. Men der skal jo være en, der gør det."
White paper
Skab den bedste digitale kundeoplevelse med Sitecore
Læs her om de førende webplatforme og om hvilke udbydere der har værktøjerne til at skabe de bedste digitale kundeoplevelser.