Netbutikker snyder dig på stribe

En helt ny stikprøve blandt danske netbutikker viser, at mange af dem snyder kunderne ved at tage højere dankortgebyrer, end loven tillader.

Annonce:
Annonce:
Hvis du køber ind på nettet, er der gode chancer for, at du har betalt for meget i dankortgebyr.

Det viser en stikprøve, som Konkurrence- og Forbrugerstryelsen netop har foretaget.

Det er ikke noget, Styrelsen bare har tænkt sig at lade passere.

"Hvis ikke butikkerne retter ind, efter at de har fået et påbud, melder vi dem til politiet. Derfra vil de få bøder og dagbøder, så vi tager det ganske alvorligt," siger Martin Nyvang, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Styrelsen vil nu gå i gang med en større undersøgelse for at afdække problemets omfang for alle korttyper i danske netbutikker.

Seks ud af 26 snyder dig
I forbindelse med stikprøven klikkede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sig ind på 26 forskellige danske netbutikker og lod som om, styrelsen ville foretage et køb.

Her viste det sig, at hele seks ud af syv netbutikker, der opkrævede dankortgebyr, tog mere, end loven tillader.

"Ud af syv netbutikker, der tog et dankortgebyr, var der altså kun en enkelt, der havde styr på det," siger Martin Nyvang og uddyber lobgivningen:

"Der står i betalingtjenesteloven, at man kun må opkræve præcist det gebyr, som man giver videre til sin udbyder. Når det er Dankort, vil det altså sige, det Nets opkræver."

Resten af de 20 netbutikker tog ikke gebyr for dankort og har altså valgt en anden model, hvor de enten selv betaler eller medregner det i vareprisen.

Det er noget allarmerende
Der er allerede blevet truffet to afgørelser om, at Nets skal nedsætte gebyrerne, og derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ment, at det var vigtigt også at følge op på, om de lavere gebyrer rent faktisk kommer videre til forbrugerne.

På den ene side forsøger Styrelsen sålede at holde øje med, at netbutikkerne selv overholder gebyrer, og på den anden side om Nets efterlever de krav, der er blevet fastsat.

Kontorchefen mener, at netbutikkernes for høje gebyrer kan skyldes uvidenhed eller manglende opmærksomhed, når gebyrerne ændrer sig, og han har i hvert fald ikke direkte oplysninger om snyd.

Men derfor kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved det store antal.  

"Det kan godt undre en, at det er en så stor del, som gør det forkert," siger Martin Nyvang.

Og man kommer ikke uden om, at stikprøven er noget allarmerende. For ifølge Martin Nyvang er det en alt for stor andel, hvad enten man siger seks ud syv eller seks ud af 26.

Her er de skyldige
De seks butikker, der har taget et for højt dankortgebyr drejer sig om Telmore.dk, Fona.dk, Kino.dk, Roomservice.dk, Downtown.dk og Jyskebutik.dk. Herudover blev styrelsen gjort opmærksom på, at Justeat.dk også tog for høje gebyrer, hvorfor de også kom med på listen.

Næsten alle butikker rettede ind, da styrelsen varslede dem. Dog valgte Justeat.dk at vente, til de også havde fået et påbud, mens Jyskebutik.dk eftersigende stadig ikke har rettet ind.

Danske netbutikker har netop krævet et trecifret millionbeløb fra Nets, det kan du læse mere om her. 

Hvis du selv vil sikre dig, at du ikke betaler for meget, så er her en kort opgørelse for, hvor meget danske netbuttiker ifølge loven må opkræve i gebyr på en dankortbetaling. Vær også opmærksom på, at der kan forekomme gebyr af gebyr. 

Ved køb på gebyr:

0-50 kr. - 0,70 kr.

50,01-100 - kr. 1,10 kr.

100,01-500 - kr. 1,45 kr.

Over 500 kr. - 1,45 kr. +0,10 pct

Læs også: 
Danske e-butikker kræver trecifret millionbeløb i erstatning

FDIH: Så hårdt mærker netbutikkerne krisen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Schantz Data A/S
Kernesystemer til pensionssektoren og internetbaserede løsninger til forsikringssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne. Læs mere

Radisson Blu Scandinavia - 2300 København



Kom helt med på mobilbølgen

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni kan du opleve internationale talere og få erfaringer og ideer fra de bedste mobilløsninger. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



For Danmarks CIO'er og it-ansvarlige er Årets CIO blevet det årlige eksklusive mødested. Konferencen bevæger sig ind i din verden, tager aktuelle emner op, og behandler netop de områder, som det forventes, at du har en mening om - og en holdning til. Læs mere

D'angleterre - 1050 København K







Computerworld
Windows 10-opgradering kun gratis det første år - her er Microsofts opgraderings-plan
Microsoft fejer enhver tvivl af banen: Windows 10 vil ikke blive ved med at være gratis. Se selskabets opgraderings-plan her.
CIO
Efter 20 år i it-sikkerhedsbranchen: Her er fem barske sandheder fra kendt sikkerhedsekspert
Hvor reel en trussel er mobiltelefoner egentlig? Er det medarbejderne som er truslen mod firmaets data? Og hvorfor bliver amerikanske tjenester ved med at halte på sikkerheden? Få svaret når en sikkerhedsekspert taler ud til Computerworld.
Channelworld
Kendt direktør ude af stort dansk SAP-hus med dags varsel efter under et år på posten
Sammenstødet mellem dansk og amerikansk mentalitet udløser tumult på ledelsesgangen i Ciber.
White paper
Få overblik over din infrastruktur
Cisco Identity Services Engine sikrer netværksadgangen med synlighed og kontrol. Research og journalistisk bearbejdning af Computerworld for Netteam