Netbutikker snyder dig på stribe

En helt ny stikprøve blandt danske netbutikker viser, at mange af dem snyder kunderne ved at tage højere dankortgebyrer, end loven tillader.

Annonce:
Annonce:
Hvis du køber ind på nettet, er der gode chancer for, at du har betalt for meget i dankortgebyr.

Det viser en stikprøve, som Konkurrence- og Forbrugerstryelsen netop har foretaget.

Det er ikke noget, Styrelsen bare har tænkt sig at lade passere.

"Hvis ikke butikkerne retter ind, efter at de har fået et påbud, melder vi dem til politiet. Derfra vil de få bøder og dagbøder, så vi tager det ganske alvorligt," siger Martin Nyvang, der er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Styrelsen vil nu gå i gang med en større undersøgelse for at afdække problemets omfang for alle korttyper i danske netbutikker.

Seks ud af 26 snyder dig
I forbindelse med stikprøven klikkede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sig ind på 26 forskellige danske netbutikker og lod som om, styrelsen ville foretage et køb.

Her viste det sig, at hele seks ud af syv netbutikker, der opkrævede dankortgebyr, tog mere, end loven tillader.

"Ud af syv netbutikker, der tog et dankortgebyr, var der altså kun en enkelt, der havde styr på det," siger Martin Nyvang og uddyber lobgivningen:

"Der står i betalingtjenesteloven, at man kun må opkræve præcist det gebyr, som man giver videre til sin udbyder. Når det er Dankort, vil det altså sige, det Nets opkræver."

Resten af de 20 netbutikker tog ikke gebyr for dankort og har altså valgt en anden model, hvor de enten selv betaler eller medregner det i vareprisen.

Det er noget allarmerende
Der er allerede blevet truffet to afgørelser om, at Nets skal nedsætte gebyrerne, og derfor har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ment, at det var vigtigt også at følge op på, om de lavere gebyrer rent faktisk kommer videre til forbrugerne.

På den ene side forsøger Styrelsen sålede at holde øje med, at netbutikkerne selv overholder gebyrer, og på den anden side om Nets efterlever de krav, der er blevet fastsat.

Kontorchefen mener, at netbutikkernes for høje gebyrer kan skyldes uvidenhed eller manglende opmærksomhed, når gebyrerne ændrer sig, og han har i hvert fald ikke direkte oplysninger om snyd.

Men derfor kan man jo godt stille spørgsmålstegn ved det store antal.  

"Det kan godt undre en, at det er en så stor del, som gør det forkert," siger Martin Nyvang.

Og man kommer ikke uden om, at stikprøven er noget allarmerende. For ifølge Martin Nyvang er det en alt for stor andel, hvad enten man siger seks ud syv eller seks ud af 26.

Her er de skyldige
De seks butikker, der har taget et for højt dankortgebyr drejer sig om Telmore.dk, Fona.dk, Kino.dk, Roomservice.dk, Downtown.dk og Jyskebutik.dk. Herudover blev styrelsen gjort opmærksom på, at Justeat.dk også tog for høje gebyrer, hvorfor de også kom med på listen.

Næsten alle butikker rettede ind, da styrelsen varslede dem. Dog valgte Justeat.dk at vente, til de også havde fået et påbud, mens Jyskebutik.dk eftersigende stadig ikke har rettet ind.

Danske netbutikker har netop krævet et trecifret millionbeløb fra Nets, det kan du læse mere om her. 

Hvis du selv vil sikre dig, at du ikke betaler for meget, så er her en kort opgørelse for, hvor meget danske netbuttiker ifølge loven må opkræve i gebyr på en dankortbetaling. Vær også opmærksom på, at der kan forekomme gebyr af gebyr. 

Ved køb på gebyr:

0-50 kr. - 0,70 kr.

50,01-100 - kr. 1,10 kr.

100,01-500 - kr. 1,45 kr.

Over 500 kr. - 1,45 kr. +0,10 pct

Læs også: 
Danske e-butikker kræver trecifret millionbeløb i erstatning

FDIH: Så hårdt mærker netbutikkerne krisen


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Software Innovation A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-drift - billigt og effektivt

It-drift skal klares billigt og effektivt - og måske skal du endda spare på driften i år? Computerworld Events sætter fokus på it-driften og hvordan du balancere pris og kvalitet i en verden der forventer høj kvalitet til få penge. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



Få styr på kunde- og supportcentret

Effektiv support af interne eller eksterne kunder, bedre overblik over ressourceforbruget og værdifulde input til udviklingen af produktet eller ydelsen. Det er resultaterne fra et veldrevet kunde- eller supportcenter der anvender de rigtige værktøjer. Deltag i Computerworlds How To om kunde- og supportsystemer - og få eksempler og inspiration til hvordan du kan skabe en løsning. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter (Pfizers) - 2750 Ballerup



CIO Executive Update

CIO Executive Update er kombinationen af oplæg fra en international top-CIO og muligheden for at netværke med andre CIOs og it-direktører gennem flere round tables om aktuelle emner. Læs mere

Søhuset - 2970 Hørsholm







Computerworld
10 ting du skal gøre, når du har installeret Windows 10
Har du installeret Windows 10, så skal du i gang med et mindre opsætningsarbejde. Her er 10 ting, som du bør gøre lige efter, at du har installeret Windows 10.
CIO
Fremtidens app-model: Her er der penge at hente
ComputerViews: Under overfladen er app-butikkerne golde ørkener, der flyder med døde og ubrugelige apps i tusindvis. Til gengæld er der dukket et helt nyt app-marked op, som der er faktisk er penge i.
Comon
Test: Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay - hvem vinder?
Vi har testet Netflix, HBO Nordic, YouBio og ViaPlay, men hvilken af de fire streamingtjenester er bedst? Få dommen her.
Channelworld
Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder
Amazon og andre udenlandske mega-butikker har allerede godt fat i de danske online-kunder. Det lægger pres på de danske web-butikker.
White paper
Sådan sørger du for at it-sikkerhedspolitikken er effektiv og konstant opdateret
Antallet af trusler mod virksomhedens dataintegritet mangedobles i takt med, at vi tager flere og flere enhedstyper og cloudservices i brug.