Derfor vælger store kanoner SharePoint som CMS

I de største virksomheder er SharePoint den foretrukne løsninger som CMS. Det er en skam, for løsningen er slet ikke skabt til at vise eksternt indhold, siger en CMS-ekspert, der også giver tips til, hvordan det kan gøres bedre.

Artikel top billede

Interview: SharePoint tryner alle de andre indholdsstyringssystemer i takt med, at virksomhederne bliver større.

Microsofts system har for alvor bidt sig fast blandt de helt tunge drenge. 

Det er der en stribe forklaringer på, men det betyder også, at en stribe forretningsmuligheder ryger i vasken.

"Ifølge en - godt nok uofficiel - liste over de mest anvendte CMS'er blandt top 20-virksomheder er SharePoint en helt klar favorit," siger Janus Boye, som er CMS-ekspert i firmaet J. Boye, der yder rådgivning med fokus på web og intranet. 

"Det sker på trods af, at der bliver større og større enighed om, at SharePoint ikke er specielt velegnet til eksterne websider, men mere retter sig mod intranet-delen og som samarbejdsplatform i en virksomhed."

Han peger på, at ved at vælge et rigtigt indholdsstyringssystem fremfor SharePoint kan firmaer få en stribe fordele både med hensyn til udvikling og digital markedsføring."

Hvad går SharePoint-brugere glip af på web-siden?

"Det er ikke det mest elegante og fleksible system, og så er det en ganske dyr løsning. Det koster mange penge at få rettet selv småting, fordi produktet slet ikke er skabt til eksternt webindhold," siger han.

"Hvis man er en virksomhed, der har brug for tilgængelighed på nettet eller brugervenlighed, er der heller ikke de store muligheder. Ligeledes er udviklingsdelen meget besværlig."

Ingen digital markedsføring

En anden stor mulighed i et moderne CMS er værktøjer til digital markedsføring.

Et område som specielt danske Sitecore og Adobe satser på og har succes med.

"Disse værktøjer er slet ikke bygget ind i SharePoint. Konsekvensen er, at virksomheden må begrænse sig."

Begrundelsen for, at SharePoint har så stærk en position i top-segmentet handler mere om tilhørsforhold end om udviklingen og web-ambitioner, vurderer han.

"It-afdelingerne kender produktet, og det smitter af på løsnings-valget. Det handler om driftskundskaber og erfaring. Samtidig har man kun én leverandør, én kontaktperson og én regning. Det er således en lettere løsning i forhold til det administrative arbejde."

Det handler altså om tryghed fremfor udvikling.

Kan det skyldes de strenge lovkrav, der ofte stilles til de store og børsnoterede firmaer?

"Måske, men det er ikke en rationel beslutning, for SharePoint er ikke hverken mere eller mindre sikker end andre systemer i den sammenhæng. Der er masser af store firmaer, der bruger rigtige indholdsstyringssystemer uden sikkerhedsbøvl."

Hvilke systemer kan SharePoint-brugerne få glæde af at bruge for at få mere fleksible web-løsninger uden at gå på kompromis med hverken ekstern eller intern styring?

"Der er masser af muligheder. Er man Microsoft-bruger, er danske Umbraco en oplagt mulighed. De har både et tæt samarbejde med Microsoft, en kode, der passer, og så er løsningen stærk på det eksterne arbejde."

674 SharePoint-løsninger i Danmark

Ifølge den svenske webside cmscrawler, der bygger statistik over indholdsstyringssystemer på nettet, er der 674 SharePoint-løsninger i Danmark, der bruges til at kontrollere indhold på nettet.

På verdensplan ligger SharePoint på en samlet 18. plads over de mest anvendte CMS.

Cmscrawlers liste er opdateret den 9. september 2013, og den fortæller, at der er små syv millioner aktive CMS'er på kloden.

Ifølge analysehuset Gartner, der har offentliggjort det, som firmaet kalder for en Magic Quadrant, ligger Microsoft uden for superligaen. 

Danske Sitecore er i fint Gartner-selskab med gigantvirksomheder som Adobe, HP og Oracle. Microsoft er på vej. Kilde: Gartner, juli, 2013.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S