Fem stærke tip: Sådan får du fat i de bedste kunder

Digital markedsføring er fundamentalt anderledes end traditionelt salg. Data og analyser gør det muligt at sigte direkte efter kundens pengepung. Her er Adobes fem bud til digital markedsføring.

Artikel top billede

De fleste forbinder nok Adobe med at være kongen af billedbehandling og med manglende sikkerhedsopdateringer til Reader og Acrobat.

Men grafikvirksomheden har været inde i en enorm transformering siden 2009.

Den grafiske del af virksomheden er rykket fra cd-skiver til abonnementer i skyen, og så har firmaet opkøbt en hel stribe virksomheder, der har skabt en ny forretningsgren i Adobe: Digital markedsføring.

Allerede i dag kommer 25 procent af omsætningen i Adobe fra den digitale markedsføringsafdeling.

Adobe lægger sig derved i slipstrømmen af den tendens, som eksempelvis danske Sitecore har valgt, nemlig at prioritere marketingværktøjer i deres software.

Det hænger sammen

Det nye forretningsområde er en logisk forlængelse af grafikforretningen.

"Vi er et meget kendt varemærke i den grafiske verden, og den leverer i stort omfang produkterne til markedsføringen. Derfor har det været helt naturligt at fokusere på den digitale markedsføring," fortæller Mark Phibbs, der er marketingchef for Adobe i Europa, Afrika og Mellemøsten, til Computerworld.

"Det klik, som brugeren leverer, skal bindes sammen med en god brugeroplevelse både visuelt og i form af de rigtige tilbud, så der kan skabes et salg," siger han.

Adobe-chefen stiller gerne op med fem gode råd til at få sat skub i din digitale markedsføring.

1 - Bliv en dataguru

Brug statistik og data-analyse til at forudsige, hvordan du skal behandle din kunde. Gennem analyseværktøjer kan du få rigtig mange informationer og bygge en profil eller kernegruppe.

Kundeprofiler er væsentlig for erhvervslivet, men også offentlige virksomheder kan nyde godt af den taktik.

Test og digital indsats

2 - Test altid og test så igen

Den digitale platform er ualmindelig god til at teste på. For at få det bedste resultat af en kampagne skal den hele tiden testes.

Få flere forslag fra din marketingafdeling eller dit bureau og test dem mod hinanden.

Et konkret eksempel kan findes i Adobes egen vej fra licensbaseret software på cd-skiver til abonnement i skyen.

"Vi skabte en række forskellige sider, som blev knyttet sammen med 30 dages gratis abonnement. Dem sendte vi ud til brugerne, og herefter analyserede vi på, hvad brugerne gjorde, for at skabe den endelige betalingsløsning," siger Mark Phibbs. 

3 - Bliv digital

Brochurer og tryksager er dyre at skabe, og så er de meget svære at styre. Når en tryksag er sendt af sted, er den helt uden for din kontrol.

I den digitale verden er det omvendt. Her kan man indsamle oplysninger og brugerinformationer, der fortæller og beskriver et kundemønster. Ved at blotlægge det kan du give helt personlige tilbud.

Et konkret eksempel på den kunde-personlige strategi finder du i selskabet Øresundsbron, der forbinder Danmark og Sverige med asfalt.

4 - Bliv social

Skab et forhold til dine kunder gennem sociale tjenester som blogs, Facebook eller Twitter. Vær aktiv i debatter, styr dine kampagner og analyser på resultater og på reaktioner.

Helt konkrete eksempler er den kundeservice, som eksempelvis YouSee har på Facebook eller Dells kontakt til kunderne.

Skriver du negativt om Dell på nettet, kan du forvente at modtage en henvendelse fra en Dell-medarbejder kort tid efter.

5 - Din egen mening er ubrugelig

For at nå kunden skal du tænke som kunden eller i brugergrupper.

Et udgangspunkt i din egen holdning, et budget eller i distributionskanaler er uholdbart. Det giver ikke mening at skyde med spredehagl, når man vil ramme et lille mål.

Alle har en mening om markedsføring, men kun ved at definere en gruppe og tale til den gennem de rigtige kanaler, rammer man, lyder det fra Mark Phibbs.

Læs også:

Danske net-butikker tracker dig ulovligt

Sådan bliver du verdens bedste sælger

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S