Artikel top billede

Online-butikker kræver millioner retur fra Nets

Kunstigt opskruede gebyrer på Dankort-betalinger har kostet online-butikker dyrt. Nu går de rettens vej for at få deres penge tilbage.

En gruppe på 60 net-butikker har anlagt sag mod bankernes betalingsselskab Nets med krav om tilbagebetaling af mere end 28 millioner kroner.

Sagen er rejst af FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel), som fører sagen som et gruppesøgsmål på vegne af de indtil videre 60 butikker.

Erstatningssagen kommer, efter at Konkurrenceankenævnet kort før jul satte det endelige punktum i en mere end tre år gammel klagesag rejst af FDIH.

Afgørelsen, der satte en stopper for Nets' pengemaskine, tvang allerede sidste sommer Nets til at nedsætte sine Dankortgebyrer med mere end 30 procent, så det gennemsnitlige gebyr pr. transaktion kom ned på 1,20 kroner.

De kunstigt høje gebyrer svarer ifølge FDIH til, at Nets siden 2008 har kradset omkring 160 millioner kroner for meget ind hos forbrugere og net-butikker. Det er en del af disse penge, som foreningen nu vil have Nets til at sende retur til net-butikkerne.

Klagesagen blev oprindelig rejst tilbage i 2010, men trods klare afgørelser fra Konkurrencestyrelsen er sagen blevet trukket i langdrag, fordi Nets har kørt sagen videre til Konkurrenceankenævnet.

Selv om Nets altså endte med at tabe sagen, har Konkurrencestyrelsen og ankenævnet ikke magt til at tvinge Nets til at tilbagebetale pengene, og derfor vil FDIH nu have rettens ord for, at Nets skal punge ud.

"Nets har både Konkurrencestyrelsen og Konkurrenceankenævnets ord for, at de via Dankort-monopolet har haft en "overnormal" indtjening gennem flere år. Her er vi nu nødt til at gå rettens vej, før der sker en tilbagebetaling til vores medlemmer," siger FDIH's direktør, Annette Falberg, i en pressemeddelelse.

Hun hævder desuden, at de høje gebyrer i vid udstrækning også er væltet direkte over på forbrugerne. Hun opfordrer derfor forbrugernes organisationer til at blive en del af den fælles front i den kommende retssag mod Nets.

Læs også:

Nets skal betale dummebøde for langvarigt nedbrud

Fem firmaer står tilbage som købere af Nets




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere