Så enorme beløb har Ib Kunøe trukket ud af Atea

It-giganten Ateas aktionærer har det seneste halvandet år trukket mere end en milliard kroner ud af selskabet. Og festen fortsætter, lyder det fra hovedaktionær og bestyrelsesformand Ib Kunøe.

Artikel top billede

Udsigten til store udbytter får investorer til at flokkes om Nordens største it-forhandler, Atea.

Det seneste år har Atea udbetalt næsten en milliard kroner i udbytte til sine aktionærer. Og på selskabets generalforsamling i næste måned lægger bestyrelsen med hovedaktionær og bestyrelsesformand Ib Kunøe i spidsen op til endnu en solid økonomisk gevinst i form af seks kroners udbytte pr. aktie.

Det svarer i Atea-sammenhæng til en yderligere gevinst for aktionærerne på 600 millioner kroner, der bringer aktionærernes samlede udbytte over det seneste halvandet år op på den gode side af halvanden milliard kroner.

"Det skal nok passe," lyder den umiddelbare kommentar fra Ib Kunøe, da Computerworld fanger ham på en telefon.

"Vi startede med at give udbytte i 2007 eller 2008, hvor vi startede stille og roligt, og så er vi gået opad. Jeg mener, vi (siden 2007, red.) har givet 19,5 krone i udbytte. Det er næsten to milliarder i alle årene, fra vi blev børsnoteret," fortæller han.

"Så længe vi tjener penge, udbetaler vi penge til aktionærerne. Det er vores politik"

Det seneste års store udbytte på Atea-aktien hænger sammen med et kuldsejlet forsøg på at sælge koncernen tilbage i 2012. Siden da har Ib Kunøe og resten af Ateas bestyrelse lagt kursen om og er gået målrettet efter at skabe udbytte til aktionærerne.

"Vi har ændret politik"

"Vi har ændret politik og er blevet en udbytteaktie. Vi har også ændret strukturen af vores aktionærer, som er blevet pensionskasser, der gerne vil have et højt udbytte," siger Ib Kunøe.

De 600 millioner kroner i udbytte for 2014 blev annonceret i forbindelse med fremlæggelsen af koncernens årsregnskab i begyndelsen af februar. Siden da har udsigten til kontant gevinst drevet kursen på Atea-aktien markant i vejret.

I december i fjor lå kursen omkring 56, og siden februar er aktiekursen steget fra omkring kurs 58 til kurs 64 - en stigning på godt ti procent på bare en måned.

"Ja, nu nærmer vi os jo udbyttebetalingerne, og så bliver folk jo lidt mere interesserede," siger Ib Kunøe.

Så stor er Ib Kunøes pengetank

Han sætter ikke tal på, hvor stort udbytte aktionærerne kan forvente i de kommende år, men lover, at den nuværende udbyttepolitik vil fortsætte.

"Du kan jo se, hvordan vores udbyttepolitik har udviklet sig, og der er jo forventninger hos aktionærerne og i markedet om, at vi fortsætter den udbytte politik, med mindre vi lige pludselig køber helt vildt op," siger han.

"Vi gik ind i 2014 med 200 millioner mindre i cost-base, end vi havde i 2013, og så skulle resultatet da meget gerne blive 200 millioner bedre alt andet lige," siger Ib Kunøe med en indirekte henvisning til den igangværende spareplan i Atea, som sidste efterår blandt andet førte til fyring af 350 ansatte.

Så Atea vil fortsat udbetale penge til aktionærerne?

"Det er da klart. Så længe vi tjener penge, udbetaler vi penge til aktionærerne. Det er vores politik," lyder det fra Ib Kunøe.

Velpolstret pengetank

Pengene fra Atea-koncernen har lunet gevaldigt i kassen hos Ib Kunøe selv.

Siden starten af 2013 har han personligt kunnet lægge 600 millioner til side i sin egen personlige pengetank - selskabet Systemintegration Aps, der har det som sin eneste opgave at tage sig af Ib Kunøes aktiepost i Atea.

Ud af de 600 millioner kroner kommer to tredjedele fra udbytte, mens de sidste godt 200 millioner kroner stammer fra, at Systemintegration i 2013 frasolgte en mindre del af dets Atea-aktier, så ejerandelen dermed kom ned på omkring 25 procent af samtlige Atea-aktier.

I Systemintegrations seneste regnskab fra 2012 er egenkapitalen opført til 1,7 milliarder kroner. Lægger man de penge, som Ib Kunøe siden da har trukket ud Atea oveni, nærmer egenkapitalen sig med hastige skridt to milliarder kroner.

Læs også:

Sådan har Ib Kunøe opbygget sit enorme imperium

Efter fyringer: Atea forgylder sine topchefer

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Københavnsområdet

Everllence

Head of Digital Solutions

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

MLOps Engineer til opbygning af Forsvarets nye AI-platform

Midtjylland

Annonceindlæg fra QNAP

Med myQNAPcloud One er skyen ikke længere grænsen for din digitale suverænitet

QNAP lancerer myQNAPcloud One: Delt cloudlagring til NAS-backups og skalerbare objekter. Ét abonnement, to tjenester til dine digitale aktiver.

Navnenyt fra it-Danmark

Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

Alexander Hoffmann

GlobalConnect