Viaplay i kamp mod Netflix: Sådan skal streaming-kunderne kapres

Interview: Det var Netflix, der fik danskerne til at tage videostreaming til sig. Viaplay har dog en plan, der skal give Netflix kamp til stregen, forklarer Viaplay-direktør Rikard Steiber.

Annonce:
Annonce:

"Jeg tror, at løsninger som Chromecast og Airplay bliver mere og mere almindelige, og mobiltelefonen bliver din magiske fjernbetjening," siger Rikard Steiber til Computerworld. 

Foto: Kinnevik London Photo, Mark Earthy.

"Det interessante er, at markedet vokser så hurtigt. Alle taler nu om on demand"
Han kender den digitale udvikling bedre end de fleste, svenske Rikard Steiber.

Han er administrerende direktør i MTGx og Viaplay, der er den del af Modern Times Group, der er dedikeret til fremtidens underholdnings-løsninger.

Allerede i 1995 var han leder af en multimedieafdeling i TeliaSonera og senere medstifter af det, der hed Scandinavia Online.

Før han tog føringen med streaming-tjenesten Viaplay, var han seks år i Googles hovedkvarter i Californien, hvor han blandt andet bar titlen Global Marketing Director - Mobile & Social Advertising.

"Mit job er at tage vores tv-kanaler og gøre dem til digitale tjenester og at starte nye tjenester, som vi ikke har i dag. Vi går fra broadcasting til pure digital," forklarer Rikard Steiber om den nuværende mission, han er på, som CEO i MTGx og Viaplay.

Virksomhederne er en del af Viasat og leverer blandt andet Champions League, Premier League, Superliga og Formel 1 som streaming sammen med et hav af film fra eksempelvis Fox og Warner Brothers og serier fra eksempelvis TV3 og TV3 Plus.

Viaplay i kamp mod Netflix
Men i modsætning til dengang han var hos Google, der var dominerende på sit marked, så er Viaplay udfordreren.

Hovedkonkurrenten hedder Netflix, for det er den tjeneste, der for alvor har fået danskerne til at hive kreditkortet frem og købe abonnement til videostreaming.

Ifølge tal fra Kulturstyrelsen/TNS Gallup, så er YouTube den mest populære streaming-tjeneste herhjemme, da den i 39 procent af de danske husstande jævnligt bliver brugt.

Dernæst kommer DR med 23 procent og Netflix med 22 procent.

Viaplay bliver ifølge Kulturstyrelsens tal jævnligt brugt i syv procent af de danske husstande, hvilket også gælder TDC Play. 

Hvor vil Viaplay fokusere?
Der er mange spillere, og de kæmper en stadig hårdere kamp om kunderne. Hvad bliver den afgørende faktor? Pris, indhold, den tekniske løsning - hvor skal vægtningen være?


"Jeg tror, at det handler om at have det rigtige indhold og den rigtige brugeroplevelse," siger Rikard Steiber, da Computerworld møder ham i København.

Rikard Steiber peger på behovet for både at have indhold, som de andre tjenester ikke har, og at man skal kunne levere nyt premiere-indhold med jævne mellemrum til brugerne, om det så er serier, film eller reality-shows.

Han har også opskriften på, hvordan Viaplay kan give Netflix kamp til stregen.

"Vi har film, serier, sport og et område for børn, hvor de kan navigere," siger han og medgiver samtidig, at Netflix har haft stor betydning, ikke mindst her i Danmark.

"Det interessante er, at markedet vokser så hurtigt. Alle taler nu om on demand."

Danskerne har et godt øje til streaming
Der er ingen tvivl om, at der i disse år foregår en bevægelse på tv-markedet, hvor stadig flere forbrugere overvejer, om den traditionelle kabel-tv-pakke nu også er nødvendig, og hvor streaming-tjenestenerne oplever voldsomt vækst.

Viaplay, der hører under Viasat, har lidt et ben i begge lejre, da tv-kanalerne fra koncernen også indgår i kabel-tv-pakkerne.

Rikard Steiber mener derfor heller ikke overraskende, at begge koncepter har en fremtid.

"Jeg tror ikke, at det vil være enten-eller. Jeg tror, at det vil være både-og. Der er mange, som vil have kabel eller satellit som i dag. Jeg tror, at det vil være et supplement, så du eksempelvis kan tage det med på din mobiltelefon."

Tror du også det gælder de nye, unge brugere, der får deres egen bolig for første gang?

"Nej, jeg tror, at de vil gå direkte til online video. Men det vigtige er, at det handler om indholdet og om brugeroplevelsen," forklarer Rikard Steiber.

Med brugeroplevelsen mener han blandt andet de automatiske anbefalinger til brugerne, navigationen, de sociale funktioner og muligheden for at downloade indhold i en afgrænset periode til offline-brug, som er noget af det, Viaplay satser på.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Advanced Threat Protection - sådan beskytter du din virksomhed

Angreb på din virksomheds eller organisations netværk, data og viden er flyttet fra drengeværelset til at være en industri komplet med underleverandører og oursourcing. Kom og hør blandt andet Forsvarets Efterretningstjenestes bud på de aktuelle angreb - og hvordan du kan sikre din virksomhed mod de avancerede og konstante angreb. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Bliv klar til EU's nye persondataforordning

EU's kommende nye persondata-forordning får konsekvenser for alle virksomheder og organisationer, som fremover skal have et langt skarpere fokus på persondata-ret og it-sikkerhed. På denne konference får du fuldt overblik over regler og konsekvenser samt de konkrete forhold, som DPO'en skal forholde sig til. Læs mere

Idrættens Hus - 2605 Brøndby



Oplev Fremtidens ERP

Går du med tanker om at udskifte dit ERP-system, så giver Fremtidens ERP dig opdateret viden og inspiration til hvad den fremtidssikrede ERP-løsning anno 2016 bør indeholde. Unit4 inviterer til seminar torsdag den 26. maj i København, hvor vi skal se på hvad cloud, big data og machine learning kan tilbyde servicevirksomheder. Du vil derudover også få tips til hvordan du finder den rigtige løsning for netop din virksomhed og hvilke faldgruber du bør undgå. Læs mere

Comwell Conference Center Copenhagen (AC Hotel Bella Sky) - 2300 København S







Computerworld
Vi kørte med i en patruljevogn med nummerpladegenkendelse: Efter tre minutter blev den første bil stoppet
Reportage: Med nummerpladegenkendelse kan politiet holde øje med alt fra forsikringssvindlere til terrormistænkte. Vi tog med på en prøvetur i en patruljevogn, og det blev en ganske imponerende oplevelse.
CIO
Sådan fik Jonny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Microsoft skruer gevaldigt op for dansk udviklingscenter: Hyrer udviklere i bundter
Microsoft ansætter op mod 50 nye udviklere i selskabets største investering på dansk jord siden opkøbet af Navision i 2002.
White paper
Lær at håndtere de mobile enheder
Læs i dette white paper hvordan du behersker "det mobile øjeblik"