Viaplay i kamp mod Netflix: Sådan skal streaming-kunderne kapres

Interview: Det var Netflix, der fik danskerne til at tage videostreaming til sig. Viaplay har dog en plan, der skal give Netflix kamp til stregen, forklarer Viaplay-direktør Rikard Steiber.

Han kender den digitale udvikling bedre end de fleste, svenske Rikard Steiber.

Han er administrerende direktør i MTGx og Viaplay, der er den del af Modern Times Group, der er dedikeret til fremtidens underholdnings-løsninger.

Allerede i 1995 var han leder af en multimedieafdeling i TeliaSonera og senere medstifter af det, der hed Scandinavia Online.

Før han tog føringen med streaming-tjenesten Viaplay, var han seks år i Googles hovedkvarter i Californien, hvor han blandt andet bar titlen Global Marketing Director - Mobile & Social Advertising.

"Mit job er at tage vores tv-kanaler og gøre dem til digitale tjenester og at starte nye tjenester, som vi ikke har i dag. Vi går fra broadcasting til pure digital," forklarer Rikard Steiber om den nuværende mission, han er på, som CEO i MTGx og Viaplay.

Virksomhederne er en del af Viasat og leverer blandt andet Champions League, Premier League, Superliga og Formel 1 som streaming sammen med et hav af film fra eksempelvis Fox og Warner Brothers og serier fra eksempelvis TV3 og TV3 Plus.

Viaplay i kamp mod Netflix
Men i modsætning til dengang han var hos Google, der var dominerende på sit marked, så er Viaplay udfordreren.

Hovedkonkurrenten hedder Netflix, for det er den tjeneste, der for alvor har fået danskerne til at hive kreditkortet frem og købe abonnement til videostreaming.

Ifølge tal fra Kulturstyrelsen/TNS Gallup, så er YouTube den mest populære streaming-tjeneste herhjemme, da den i 39 procent af de danske husstande jævnligt bliver brugt.

Dernæst kommer DR med 23 procent og Netflix med 22 procent.

Viaplay bliver ifølge Kulturstyrelsens tal jævnligt brugt i syv procent af de danske husstande, hvilket også gælder TDC Play. 

Hvor vil Viaplay fokusere?
Der er mange spillere, og de kæmper en stadig hårdere kamp om kunderne. Hvad bliver den afgørende faktor? Pris, indhold, den tekniske løsning - hvor skal vægtningen være?


"Jeg tror, at det handler om at have det rigtige indhold og den rigtige brugeroplevelse," siger Rikard Steiber, da Computerworld møder ham i København.

Rikard Steiber peger på behovet for både at have indhold, som de andre tjenester ikke har, og at man skal kunne levere nyt premiere-indhold med jævne mellemrum til brugerne, om det så er serier, film eller reality-shows.

Han har også opskriften på, hvordan Viaplay kan give Netflix kamp til stregen.

"Vi har film, serier, sport og et område for børn, hvor de kan navigere," siger han og medgiver samtidig, at Netflix har haft stor betydning, ikke mindst her i Danmark.

"Det interessante er, at markedet vokser så hurtigt. Alle taler nu om on demand."

Danskerne har et godt øje til streaming
Der er ingen tvivl om, at der i disse år foregår en bevægelse på tv-markedet, hvor stadig flere forbrugere overvejer, om den traditionelle kabel-tv-pakke nu også er nødvendig, og hvor streaming-tjenestenerne oplever voldsomt vækst.

Viaplay, der hører under Viasat, har lidt et ben i begge lejre, da tv-kanalerne fra koncernen også indgår i kabel-tv-pakkerne.

Rikard Steiber mener derfor heller ikke overraskende, at begge koncepter har en fremtid.

"Jeg tror ikke, at det vil være enten-eller. Jeg tror, at det vil være både-og. Der er mange, som vil have kabel eller satellit som i dag. Jeg tror, at det vil være et supplement, så du eksempelvis kan tage det med på din mobiltelefon."

Tror du også det gælder de nye, unge brugere, der får deres egen bolig for første gang?

"Nej, jeg tror, at de vil gå direkte til online video. Men det vigtige er, at det handler om indholdet og om brugeroplevelsen," forklarer Rikard Steiber.

Med brugeroplevelsen mener han blandt andet de automatiske anbefalinger til brugerne, navigationen, de sociale funktioner og muligheden for at downloade indhold i en afgrænset periode til offline-brug, som er noget af det, Viaplay satser på.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







Computerworld
Dansk sikkerhedsfirma slår alarm: "Jeg har fundet et atomkraftværk, hvor man kunne hæve strålingsniveauet og et fængsel, hvor fængselsdørene kan åbnes fra en server"
Dansk sikkerhedsfirma finder hidtil ukendt fejl, der kan udløse en katastrofe, hvis data havner i de forkerte hænder. Men der findes en løsning.
CIO
CIO i Energinet.dk: Sådan får vi bedre it-sikkerhed hos danske energiselskaber
Interview: Morten Gade Christensen, CIO i Energinet.dk og Årets CIO i Danmark i 2016, har en klar idé om, hvordan den danske energisektor kan få et bedre sikkerhedsniveau.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.