Viaplay i kamp mod Netflix: Sådan skal streaming-kunderne kapres

Interview: Det var Netflix, der fik danskerne til at tage videostreaming til sig. Viaplay har dog en plan, der skal give Netflix kamp til stregen, forklarer Viaplay-direktør Rikard Steiber.

Han kender den digitale udvikling bedre end de fleste, svenske Rikard Steiber.

Han er administrerende direktør i MTGx og Viaplay, der er den del af Modern Times Group, der er dedikeret til fremtidens underholdnings-løsninger.

Allerede i 1995 var han leder af en multimedieafdeling i TeliaSonera og senere medstifter af det, der hed Scandinavia Online.

Før han tog føringen med streaming-tjenesten Viaplay, var han seks år i Googles hovedkvarter i Californien, hvor han blandt andet bar titlen Global Marketing Director - Mobile & Social Advertising.

"Mit job er at tage vores tv-kanaler og gøre dem til digitale tjenester og at starte nye tjenester, som vi ikke har i dag. Vi går fra broadcasting til pure digital," forklarer Rikard Steiber om den nuværende mission, han er på, som CEO i MTGx og Viaplay.

Virksomhederne er en del af Viasat og leverer blandt andet Champions League, Premier League, Superliga og Formel 1 som streaming sammen med et hav af film fra eksempelvis Fox og Warner Brothers og serier fra eksempelvis TV3 og TV3 Plus.

Viaplay i kamp mod Netflix
Men i modsætning til dengang han var hos Google, der var dominerende på sit marked, så er Viaplay udfordreren.

Hovedkonkurrenten hedder Netflix, for det er den tjeneste, der for alvor har fået danskerne til at hive kreditkortet frem og købe abonnement til videostreaming.

Ifølge tal fra Kulturstyrelsen/TNS Gallup, så er YouTube den mest populære streaming-tjeneste herhjemme, da den i 39 procent af de danske husstande jævnligt bliver brugt.

Dernæst kommer DR med 23 procent og Netflix med 22 procent.

Viaplay bliver ifølge Kulturstyrelsens tal jævnligt brugt i syv procent af de danske husstande, hvilket også gælder TDC Play. 

Hvor vil Viaplay fokusere?
Der er mange spillere, og de kæmper en stadig hårdere kamp om kunderne. Hvad bliver den afgørende faktor? Pris, indhold, den tekniske løsning - hvor skal vægtningen være?


"Jeg tror, at det handler om at have det rigtige indhold og den rigtige brugeroplevelse," siger Rikard Steiber, da Computerworld møder ham i København.

Rikard Steiber peger på behovet for både at have indhold, som de andre tjenester ikke har, og at man skal kunne levere nyt premiere-indhold med jævne mellemrum til brugerne, om det så er serier, film eller reality-shows.

Han har også opskriften på, hvordan Viaplay kan give Netflix kamp til stregen.

"Vi har film, serier, sport og et område for børn, hvor de kan navigere," siger han og medgiver samtidig, at Netflix har haft stor betydning, ikke mindst her i Danmark.

"Det interessante er, at markedet vokser så hurtigt. Alle taler nu om on demand."

Danskerne har et godt øje til streaming
Der er ingen tvivl om, at der i disse år foregår en bevægelse på tv-markedet, hvor stadig flere forbrugere overvejer, om den traditionelle kabel-tv-pakke nu også er nødvendig, og hvor streaming-tjenestenerne oplever voldsomt vækst.

Viaplay, der hører under Viasat, har lidt et ben i begge lejre, da tv-kanalerne fra koncernen også indgår i kabel-tv-pakkerne.

Rikard Steiber mener derfor heller ikke overraskende, at begge koncepter har en fremtid.

"Jeg tror ikke, at det vil være enten-eller. Jeg tror, at det vil være både-og. Der er mange, som vil have kabel eller satellit som i dag. Jeg tror, at det vil være et supplement, så du eksempelvis kan tage det med på din mobiltelefon."

Tror du også det gælder de nye, unge brugere, der får deres egen bolig for første gang?

"Nej, jeg tror, at de vil gå direkte til online video. Men det vigtige er, at det handler om indholdet og om brugeroplevelsen," forklarer Rikard Steiber.

Med brugeroplevelsen mener han blandt andet de automatiske anbefalinger til brugerne, navigationen, de sociale funktioner og muligheden for at downloade indhold i en afgrænset periode til offline-brug, som er noget af det, Viaplay satser på.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere





mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.