Netflix versus internetleverandør: Hvem er skyld i ringe kvalitet?

Hvorfor hakker video-signalerne nogle gange? Er det indholdsleverandøren eller internetselskabet, der er synderen?

Artikel top billede

Netflix var for et par uger siden ude i en offentlig diskussion med det amerikanske teleselskab Verizon, som Netflix anklagede for at forringe den video-kvalitet, som streamings-tjenesten sender afsted til kundernes fjernsyn, smartphones og tablets.

Netflix begyndte at sende beskeder til nogle Verizon-kunder om, at Verizons netværk var overbelastet - hvilket i sagens natur kan gå ud over Netflix.

Verizon reagerede dog hurtigt med at melde ud, at Netflix ikke kunne bevise den påstand, fordi der var tale om nogle enkeltstående tests.

"Der er intet grundlag for det, når Netflix hævder, at problemer med afspilningen udelukkende skyldes Verizons netværk," lød det blandt andet i et brev fra Verizon.

Teleselskabet havde ellers et par måneder forinden indgået et særligt samarbejde med Netflix, der netop skulle sikre, at den gode video-kvalitet nåede ud til kunderne.

Vil til bunds i problemet

Nu skriver nyhedsbureauet Reuters, at den amerikanske teleregulerings-myndighed FCC vil se nærmere på de aftaler, der er indgået imellem Netflix og selskaber som Verizon og Comcast, for at finde ud af, hvorfor nogle kunder oplever problemer med streamingen af Netflix. 

Eftersom begge leverandører anklager hinanden for at være årsagen til problemet hos kunderne, træder FCC ind som dommer.

"Kernen i det her er, om internetoperatører, der tilbyder forbindelse i det sidste stykke ud til hjemmet, kan være en fordel eller ulempe for indholdsleverandører og derfor give kunder fordele eller ulemper," udtaler formanden for FCC, Tom Wheeler, ifølge Reuters.

Sagen kan gå hen og blive ganske principiel, fordi det for slutbrugeren ofte er svært at gennemskue, hvor problemet ligger, hvis eksempelvis Netflix eller TV 2 Play hakker.

Er det indholdsleverandøren, der har været for nærig med serverne, eller er det internetleverandøren, der har et problem i netværket?

Det er en diskussion ikke ulig den, der ofte dukker op, når folk brokker sig over deres teleselskabs manglende mobildækning - men måske samtidig ejer en af de mobiltelefoner, der har den allerringeste antenne og dermed de dårligste forudsætninger for at udnytte det signal, der rent faktisk er.

Netneutralitet spøger stadig

Et ømt punkt i den aktuelle Netflix versus Verizon-sag er debatten om brud på neutralitet -  når og hvis nogle indholdsleverandører har mulighed for at betale internetoperatøren for, at netop deres signal når bedst muligt frem til slutbrugeren.

Debatten om netneutralitet er på ingen måder ny, men den er også en vigtig del af det arbejde, FCC nu skal i gang med som en udløber af diskussionen imellem Netflix og Verizon.

FCC ønsker ifølge Reuters først og fremmest, at der kommer nogle flere detaljer frem om disse aftaler:

"Forbrugere har brug for at forstå, hvad der sker, når den internetservice, de har betalt for, ikke leverer det ønskede indhold på en passende måde, særligt indhold, som de har betalt for," udtaler FCC-formanden til Reuters.

"Det, vi gør nu, er at indsamle information, ikke at regulere. Vi ser under motorhjelmen. Forbrugerne ønsker gennemsigtighed. De ønsker svar. Og det gør jeg også," siger Tom Wheeler til nyhedsbureauet.

Læs også:

Netflix brokker sig: Denne operatør sløver dit video-signal

Farvel til kabel-tv - goddag til tre (næsten perfekte apps

Kæmpe test af mobilantenner: sådan klarer din mobil sig

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Viborg Kommune

Informationssikkerhedskonsulent

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil