Artikel top billede

Den store danske pc-krig er slut: Kineserne vandt

Efter flere år med store omvæltninger er det danske pc-marked ved at falde til ro. Fem giganter deler markedet med kinesiske Lenovo som den nye konge.

Den store stjerne på det danske pc-marked har de seneste år være Lenovo. Med imponerende vækst har selskabet formået at sætte sig solidt på tronen som den største leverandør af computere til både private kunder og erhvervslivet.

Ifølge de seneste tal fra IDC udbyggede Lenovo i årets andet kvartal sit forspring til konkurrenterne med en samlet markedsandet på hele 33 procent med et stort hul ned til nummer to, HP, som dækker 18 procent af markedet.

Lige meget hvilket snit man lægger på markedet - offentlige eller private kunder, desktop-computere eller bærbare - har den kinesiske producent vundet markedsandele og har øget sin afsætning med mere end 50 procent (se boks).

Det er samtidig markant, at Lenovo, også når det gælder salget af pc'er til privatkunder, har sat sig på førstepladsen med en markedsandel på 23 procent, et pænt stykke foran privatkundernes traditionelle kæledægge Apple på 19 procent og med Acer halsende bagefter på knap 18 procent.

Så her og nu er der ingen tvivl om, at Lenovo i forhold til salgsvolumen ser ud til at være den nye absolutte nummer ét, når det gælder salg af pc'er. Det anerkender man bredt i branchen.

En mangeårig kender af it-branchen er den tidligere HP-mand Peter Koch. Han peger på, at Lenovos succes bygger på den klassiske dyd indenfor salg af it.

Som producent skal man have folk i marken, der hjælper forhandlerne med leverancer og med at sammenstykke et attraktivt produktsortiment, som kan få kunderne - privatforbrugere såvel som virksomheder - til at bide til bolle.

"Lenovo gør det bare godt. De har tilsyneladende fundet en organisationsmodel og en eksekvering, som fungerer. Og så har de en erkendelse af, at man er nødt til at have sælgere, der går ude hos forhandlerne," siger Peter Koch.

Pc'en er ikke længere så vigtig

Men historien om pc-markedet er også historien om at pc'erne har fået en helt anden status, end de havde engang. For år tilbage var det pc'en, der var omdrejningspunktet for salg af it. Især på det lukrative erhvervsmarked er pc-salget tæt vævet sammen med - eller måske ligefrem underordnet - "alt det andet" it - servere, netværk , telefoni, softwareløsninger, services og cloud.

Det er især tydeligt for amerikanske producenter som Dell og HP, der de seneste år har arbejdet på at dreje deres forretning væk fra hardwaren og pc'erne til serverløsninger og software, der kan understøtte erhvervskundernes forretning.

Lenovos fremgang har været hård ved konkurrenterne i et marked, hvor de samlede salgstal kun ganske langsomt er ved at komme tilbage på niveauer, der tåler sammenligning med de glade dage før finanskrisen.

Den hårdeste skæbne har ramt HP, som indtil for bare få år siden var den ubestridt største leverandør af pc'er til danskerne.

"Der er flere producenter, der har lidt under, at pc-markedet er fladet så meget ud, som det er. Men det er også udtryk for, at firmaer som Dell og HP har lagt fokus andre steder. Især Dell har været fokuseret på salg af produkter indenfor it-infrastruktur. Da pc-salget for alvor begyndte at falde, søgte HP og Dell efter alternativer, mens Lenovo tog en klar beslutning og prioriterede devices, som der, hvor de skulle være de største," lyder vurderingen fra senioranalytiker i IDC, Anders Elbak.

Offentlige indkøb presser priserne

Dells danske landechef Adam Vieth siger, at konsumentmarkedet ikke er Dells fokusområde i Danmark. I stedet satser man på erhvervsmarkedet, hvor pc-salget er noget, der følger med, når man sælger større løsninger til en erhvervskunde. Alligevel har Dell tabt markedsandele.

Adam Vieth peger på, at pc-markedet i Danmark er stærkt præget af de offentlige indkøbsaftaler, som har presset priser og dermed indtjening helt i bund. Og i den situation er det mest fornuftige at satse på noget andet i stedet for at hælde mandskab og ikke mindst penge i et pc-salg, hvor man risikerer at tabe penge.

"Historisk har vi kun solgt pc'er direkte og ikke gennem retail. På det offentlige marked har vi helt bevidst ikke budt på to store SKI-aftaler. Det var en meget kalkuleret beslutning, som vi tog med åbne øjne, fordi vi ikke vurderede, at der var tilstrækkelig indtjening i at levere på de aftaler," siger Adam Vieth.

"Så markedsandele på pc-markedet er reelt noget, man kan leje sig til ved at byde på offentlige aftaler. Hvis man går aggressivt nok til værks, får man selvfølgelig større markedsandele, men det er ikke sikkert, at det er sundt for ens forretning på den lange bane," siger Adam Vieth.

Han peger på, at Dell nu står stærkt - og tjener penge - på markedet for server-storage og software. Og det smitter positivt af på pc-forretningen.

Acer og Asus er også i klemme

Med til historien om pc'ernes nye placering på markedet hører naturligvis også, at tablet-computere er buldret frem på især consumer-markedet.

Det er endnu en grund til, at pc'ens strategiske betydning på markedet er på retur. Men interessant nok har successen for tablets faktisk ikke betydet et voldsomt dyk i pc-salget. Ifølge de seneste IDC-tal vokser det samlede pc-salg i Danmark faktisk lige nu.

En af forklaringerne er, at alle de traditionelle pc-producenter har taget bestik af udviklingen. De har nu deres egne tablets, ligesom de har introduceret såkaldte all-in-one-pc'er, som forsøger at forene det bedste fra tablets, bærbare og stationære maskiner - eksempelvis med skærme, der kan skilles fra tasturet og vendes og drejes i alle mulige vinkler.

Hos de taiwanesiske producenter Acer og Asus er man traditionelt stærke på consumer-markedet. Men efter at Lenovo nu har sat sig på tronen som det største consumerbrand, er det nu deres tur til at blive klemt af den store konkurrent på det kinesiske fastland - Lenovo.

Hos Acer er den danske landechef Niels Bjørling dog fortrøstningsfuld. Han henviser til, at Acer ifølge opgørelser fra GfK stadig ligger med en markedsandel på 20-25 procents på forbrugermarkedet.

"Pc-markedet på consumer har været svagt faldende i år, og det er da rigtigt, at vores markedsandel er faldet, men der er også kommet nye spillere til," siger Niels Bjørling med direkte henvisning til Lenovo.

"Lenovo har besluttet at gå ind hos alle de store consumerforhandlere, og så må man forvente, at de tager markedsandele fra de spillere, der er der i forvejen. Så vil vi jo automatisk miste noget, ligesom Lenovo tager fra for eksempel HP og Asus," siger han.

Han peger samtidig på, at den hårde konkurrence har fået en stribe producenter som Sony, Toshiba, Fujitsu og senest Samsung til helt at stoppe eller skrue voldsomt ned for deres engagement på det danske pc-marked.

Det hænger sammen med, at især de asiatiske producenter globalt set satser på devices som netop tablets og mobiltelefoner.

"På consumer-markedet vil du typisk se, at der ud over Apple kun er fire store pc-brands tilbage - Acer, HP, Lenovo og Asus," siger Niels Bjørling.

Ligesom Adam Vieth fra Dell peger han på, at store markedsandele kan være en dyr fornøjelse.

"Vores markedsandel har været større for nogle år tilbage, men det er svært at køre en profitabel forretning, hvis du vil have 30-40 procent af markedet. Så skal man købe sig til en masse deals, hvor man taber mange penge på det. Det er vigtigere at have en profitabel forretning. Så vi har valgt, at en naturlig markedsandel for os er 25 procent af markedet," siger Niels Bjørling.

Lenovo: Vi tjener gode penge

Hos Lenovo i Danmark afviser administrerende direktør Jørn Rønning, at Lenovos succes på pc-markedet de senere år er sket på bekostning af indtjeningen.

"Absolut nej. Vores indtjeningsmargen i dag ligger fuldt ud på samme niveau som for to-tre år siden. Så den forklaring gælder i hvert fald ikke for vores vedkommende," siger Jørn Rønning.

Han erkender dog, at priserne er en vigtig parameter, når man vil vokse på markedet.

"Naturligvis har vi alle sammen (pc-producenterne, red.) aftaler, som vi indgår strategisk og langsigtet, hvor vores margen er lavere, men det er der ikke noget nyt i. Sådan har vi og vores konkurrenter altid opereret. Alt kan jo lade sig gøre, hvis man har pengene med hjemmefra. Naturligvis kan man købe sig til markedsandele, hvis det er det, man vil, men det er ikke en forretningsmodel, som er holdbar," siger Jørn Rønning.

Læs også:

Tre overraskende facts om det danske pc-marked

Overraskende tal: Nu sælger pc'erne pludselig igen