Samsung går uden om teleoperatører og direkte til Atea

Den sydkoreanske elektronikgigant Samsung og it-virksomheden Atea har indgået en ny nordisk aftale om salg af smartphones og tablets.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Samsung er et efterspurgt mærke hos Ateas kunder, men hidtil har telefoner og tablets skulle købes gennem operatører og teleselskaber.

En ny aftale mellem de to virksomheder gør nu op med den ordning, og Atea bliver Samsungs nordiske salgskanal af mobil og tablet.

Det skriver Computerworlds svenske kolleger på idg.se.

Aftalen betyder, at Atea kan sælge skræddersyede produkter fra Samsung direkte til kunderne, uden om operatørerne.

"Vi har rigtig godt gang i salget af Samsungs produkter i øjeblikket, og hvis vi vil opretholde det momentum, så skal vi også i gang med at sælge mere løsningsorienterede pakker til vores kunder," fortæller Ateas danske afdelingsdirektør for mobilforretningen, Mikkel Wangaa.

Samsung tilføjer mer-værdi til Atea

Atea har også tidligere kunne sælge Samsung-produkter, men den her aftale om salg af mobiler og tablet er et skridt på vejen mod et endnu bedre samarbejde, fortæller Mikkel Wangaa.

Det er de samlede løsninger, som Atea satser på bliver den store salgspointe, når samarbejdet mellem de to skal blive lønsomt.

"Hos Atea snakker vi rigtig meget om mobility og service - fremfor at vores kunder køber en ny telefon, så efterspørger de eksempelvis en løsning med service, ombytning, helpdesk, og mobilt bredbånd," siger Mikkel Wangaa og fortsætter:

"Vi har kunder, som efterspørger branchespecifikke produkter - og ja, der er Samsung gode til at tilpasse deres produkter med hardware, software og den ekstra service, som vi kan tilføje."

Ingen kontrakter uden knaster

Aftalen mellem de to har været længe i støbeskeen, hvor de har set hinanden an, men nu er Samsung og Atea nået til en overensstemmelse, som ikke er begrænset af en prøveperiode, men derimod af nogle forventninger til hinanden.

"Gennem forhandlingsprocessen, hvor vi har forhandlet kontrakter, har der været nogle hickups, men det har haft et lykkeligt udfald og der har ikke været nogen store kompromiser, som ikke er til at leve med," siger Mikkel Wangaa.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til den nye aftale fra Samsungs danske afdeling.

Læs også:
Farvel og tak: Samsung stopper sit Chromebook-salg i hele Norden
Samsung i stor nordisk fyringsrunde

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Arctic Wolf

Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S