Emailens endeligt? Derfor er Google på vej mod en ny slags mail-service

ComputerViews: Google er på vej med helt ny mail-interface. Hvorfor er det lige, at Google mener, at Gmail ikke er god nok længere til de mange brugere? Og nærmer vi os afslutningen på email, som vi kender det?

ComputerViews: Det var noget af en revolution (og mange troede, at det var løgn), da Google 1. april 2004 præsenterede Gmail - en gratis webmail med dengang uhørte 1Gb lagerplads.

Nu er tiden måske ved at være inde til, at vi kan begynde at se en slags afslutning på mail-tjenesten Gmail, som vi kender den.

I hvert fald forsøger Google sig - igen - med en mere avanceret og personificeret kommunikations-tjeneste, der har til formål at få mere ud af Googles mange mailbrugere ved at levere mere orden i data.

Tidligere har vi set Google Wave, som de danske brødre, Lars Rasmussen og Jens Rasmussen, stod bag, og som du kan læse mere om her: Danskere hovedarkitekter bag ny Google-tjeneste

Google Wave klarede den ikke og blev lukket ned i 2012. Du kan læse vurderingen af tjenesten her: Her er testernes dom over Google Wave

Senere forsøgte Google sig med Google+, der på mange måder med sine sociale funktioner og brede vifte af funktionaliteter på samme vis var tænkt som en naturlig arvtager for emailen. Igen uden det store held.

Nyt interface
Nu prøver Google altså med det nye mail-interface, Inbox, som du kan læse mere om her: Google genopfinder mail-klienten med Inbox.

Her er tale om en stærkt udbygget og intelligent mail-tjeneste, hvor alverdens oplysninger fra mange forskellige kilder flettes ind i mail-boksen.

Her får brugeren en slags newsfeed til hver mail, ligesom Google Now er blevet bygget direkte ind i mail-klienten, så brugeren kan få præsenteret en lang række supplerende oplysninger til hver mail.

Eksempelvis vil Google Now kunne levere forslag til fede mountainbike-spor i nærheden af dig i forlængelse af din mail om mountainbike til din cykel-kammerat.

Ligeledes kan Inbox identificere adresser, telefonnumre, indkøb, fly-afgange og lignende i dine mails og lægge supplerende oplysninger ind ved disse mails.

Søgefunktionen er med andre ord en vigtig funktion, som gennemfører søgninger baseret på indholdet i dine mails og beskeder, hvorefter de fremskaffede oplysninger lægges i forlængelse af de pågældende mails. Væk fra de torskedumme kanaler
Hvorfor skal det hele nu også være så avanceret? Og hvorfor er Google ikke bare tilfreds med Gmail?

Svaret skal vi finde flere steder.

Grundlæggende ved Google, at mange unge i dag ikke betragter email som en primær kommunikations-kanal, men mere som en old school-funktion, som man skal have til formel kommunikation med skole, arbejdspladser og lignende.

De anvender i stedet de langt flere og mere varierede muligheder i de sociale medier til at kommunikere med deres venner og bekendte.

Det er en udvikling, som Google gerne vil følge - ikke mindst fordi de teknologiske muligheder for at indflette og integrere informationer fra mange forskellige kilder kan øge det data-grundlag, som Google anvender til at fremvise målrettede annoncer.

Hertil kommer det mest basale af alle argumenter: Penge.

Der er sket en markant teknologi-udvikling inden for webtjenester og software og sociale mekanismer, siden Google, Yahoo, Microsoft og de øvrige lancerede deres webmail-tjenester.

Email er i udgangspunktet derfor meget simpelt og enkelt og blev i udgangspunktet udviklet som det, som amerikanerne kalder for en 'dumb pibe' - altså en flad og uintelligent kanal, der anvendes til at skovle ting igennem til modtageren, der kan skovle ting - som mails - den anden vej.

Modsætningen er selvfølgelig en intelligent løsning, som kan 'læse' brugeren og som på baggrund af de leverede oplysninger automatisk kan sørge for både at supplere med informationer samt for at holde irrelevante oplysninger væk fra brugeren - altså en slags 'gatekeeper'-funktion.

Samtidig kan leverandørerne anvende de indsamlede data fra de intelligente løsninger til forskellige for former for analyser af brugervaner, identitet-kendskab og lignende.

No such thing as a free lunch
Det er en balancegang, for brugerne vil ofte foretrække de flade og tomme kanaler, som leverandørerne som udgangspunkt ikke er glade for.

De flade kanaler bedømmes på helt konkrete og sammenlignelige ting som pris, hastighed, oppetid, lagerplads.

For leverandørerne er det dødens pølse, fordi indtjeningsmarginerne i så enkle - og simpelt målbare - produkter har det med at være meget lave.

De vil langt hellere have skubbet brugerne over i avancerede systemer med et væld af muligheder, add ons, applikationer og sociale funktioner, som dels kan indfange og fastholde brugerne i deres helt personlige - og avancerede - opsætning, dels kan målrette relevant data til brugeren og dels generere data om den pågældende bruger, som leverandøren kan anvende.

Med det nye Inbox-interface ser Google altså ud til at have droppet ideen om at lancere et helt nyt produkt, der skal tiltrække brugerne helt fra scratch og i stedet udbygge kæmpe-successen Gmail med disse nye funktioner, der blandt andet bringer udbydere af varer, produkter og tjenester helt ind i din inbox og ganske tæt på den kommunikation, som du har med andre.

Det ligger ganske godt i forlængelse af Googles forretningsmodel: At bringe en form for orden i kaos og levere udvalgte og filtrerede resultater, som du kan bruge til noget.

Kun tiden vil vise, om brugerne vil tage Inbox til sig. Tidligere har Google ikke haft den store succes med at udvide arsenalet og kompleksiteten i sine kommunikationsløsninger, for brugerne foretrækker som altid de dumme kanaler, der jo er enkle og aldrig forstyrrer.

Vi kan dog være sikre på, at Google vil fortsætte med at forsøge sig med lignende avancerede modeller - også hvis Inbox ikke vinder indpas, ligesom vi må regne det for stensikkert, at de øvrige mail-leverandører følger nøje med i udviklingen, som de står klar til at kopiere.

Grund: Det er her, at pengene ligger.

Læs også: Virksomhed ville droppe emailen: Her er resultatet



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
mest debaterede artikler

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Overblik: Her har du ni af årets allerbedste bærbare computere
Her har du en liste over ni af de bedste bærbare computere, du kan købe i Danmark.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Tjekliste: 10 tegn på, at du har behov for at modernisere din Backup og Recovery løsning
Gennemgå denne tjekliste for at afgøre, om dit miljø har behov for en mere moderne tilgang til backup og recovery. Hvis ikke du kan tjekke nogen af disse af, kan det være tid til at revurdere din databeskyttelse strategi.