Artikel top billede

Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

Med over 200.000 spam-sms'er og mails får danske Smartguy en bøde på 800.000 kroner, hvilket er en tangering af den største spam-bøde nogensinde i Danmark.

Online-butikken Stylepit (tidligere SmartGuy) med blandt andet tøj og sko på hylderne er idømt en bøde på 800.000 kroner for at have sendt 231.293 spam-sms'er og 42 mails.

De uanmodede reklamer blev sendt i fem kampagnebølger.

Og selvom Forbrugerombudsmanden efter første sms-bølge gjorde virksomheden opmærksom på indkomne klager, fortsatte spammeriet på mails i perioden fra den 9. april og frem til 19. december sidste år.

Virksomheden blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden i december 2013, hvorefter Stylepit hjalp myndighederne med at opklare miseren.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Tangering af største bøde 

Med en bødestraf på 800.000 kroner er SmartGuy/Stylepit-sagen en tangering af den største spamsag i kroner og øre herhjemme.

En spam-sag mod DSB fra december 2010 udløste ligeledes et bødeforlæg på 800.000 kroner til statsbanerne.

"Kun én gang tidligere har en virksomhed vedtaget så stor en bøde i en sag om uanmodede reklamer. Det understreger sagens alvor. Den store bøde skyldes, at SmartGuy har sendt de ulovlige reklamer til et meget stort antal personer," skriver Forbrugerombudsmand Henrik Øe på sin hjemmeside.

I DSB-sagen blev 200.000 personer spammet.

I den mere kulørte ende af skalaen kan det oplyses, at en af de tidligere spambøde-rekorder lød på 400.000 kroner, efter telefirmaet Aircom i 2004 sendte uønskede reklamer via fax til op mod 15.300 modtagere.

Sms og mail er forskelligt

I sagen mod Stylepit/SmartGuy oplyses det på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, at det har haft formildende omstændigheder for selskabet, at virksomheden troede, at den havde tilladelse til at sende de mange reklame-sms'er.

Ved en granskning af tilladelserne viste det sig, at personerne, der modtog sms'erne, kun havde givet samtykke til at modtage reklamer på mails - og altså ikke sms.

"Virksomheder skal være opmærksomme på, at et samtykke fra en person til at modtage reklamemails ikke gør, at virksomheden derved lovligt kan sende reklame på sms til personen. Det vil kræve et særskilt samtykke."

Du kan læse mere om spamreglerne på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Læs mere:
El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere