DSB's sms-spam: En lærestreg til 800.000 kroner

Det var en menneskelig fejl, der kostede DSB 800.000 kroner for ulovlig markedsføring.

Artikel top billede

Læs også: DSB S-tog politianmeldt for spam-storm

Mon ikke der har siddet nogle folk med røde ører i DSB her i julemåneden?

I går kom det nemlig frem, at en fejlagtig udsendelse af 200.000 sms-beskeder med et tilbud om klippekort var en klar overtrædelse af markedsføringsloven.

Det har medført en politianmeldelse og et bødeforslag fra Forbrugerombudsmanden på 800.000 kroner.

"Jeg synes, det er en høj bøde. Det er en dyr lærestreg, som vi selvfølgelig er meget kede af som virksomhed," siger Kim Munch Lendal, der er chefjurist hos DSB.

Manglende jura

Udsendelsen af sms-beskederne skete fra DSB S-togs marketingsafdeling, som sendte tilbuddet om elektronisk klippekort ud til kundekartoteket, som tidligere havde købt billetter via sms.

"Der man man tænkt, at vi har et godt produkt til vores kunder, lad os komme ud i sommermånederne og få det synliggjort. Så har man ikke tænkt tilstrækkeligt i jura og regler," siger Kim Lendal.

Fejlen har ikke medført nogen konsekvenser for medarbejderne.

Instrukser på koncernniveau

Episoden har til gengæld affødt tiltag, som skal sikre, at det ikke sker igen.

DSB har for alle afdelinger i selskabet lavet en instruks, som præciserer reglerne for elektronisk markedsføring.

"Det fremgår meget klart af den, at hvis der er den mindste tvivl, skal man sørge for at få den juridiske enhed ind over det," forklarer Kim Lendal.

Han fortæller, at sagen rent teknisk går videre til politiet, men at bødeforlægget er accepteret og vedtaget, så der bliver ingen proces.

"Der bliver en betaling, og så kigger vi fremad, og begrænser risikoen alt det vi kan fremadrettet."

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job