El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Syv opkald er blevet en dyr fornøjelse for et energiselskab, der sidste år ringede til sine kunder for at oplyse om nye markedsvilkår og give kunderne et produkttilbud.

Energiselskabet Sinus Energi blev i november 2013 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, efter selskabet uanmodet havde ringet eksisterende kunder op med tilbud på en produktpakke.

Denne form for markedsføring uden forbrugernes samtykke er ulovlig ifølge forbrugeraftaleloven, og det har kostet Sinus Energi en bøde på 70.000 kroner, efter energiselskabet har erkendt syv tilfælde af ulovligt telefonsalg.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

"Jeg ser med alvor på sager, hvor sælgere uanmodet ringer forbrugere op med tilbud. Det er ulovligt og lægger et urimeligt pres på forbrugerne. Det er derfor et problem, jeg har fokus på," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe på hjemmesiden.

Sådan rullede sagen
Tidligere har Forbrugerombudsmanden erklæret krig mod uanmodede henvendelser som eksempelvis spam og telefonsalg og udpeget disse områder som nogle af sine mærkesager i 2014.

Sagen begyndte at rulle, da der i januar 2013 trådte nye regler i kraft på det danske el-marked.

I den forbindelse modtog omkring 1,7 millioner el-kunder brev fra deres el-selskab vedrørende, hvilket el-selskab som havde retten til at levere forsyningspligtig elektricitet i deres område frem til oktober 2014.

Også Struer Forsyning Elnet, som er en del af ejerkredsen bag Sinus Energi, sendte breve ud til sine kunder, hvor det blev oplyst, at kunderne inden den 30. april 2013 skulle vælge deres el-leverandør.

Samtidig blev det oplyst, at Struer Forsyning Elnet var i gang med en annoncekampagne for Sinus Energi, og at kunderne derfor frem mod den 30. april sidste år kunne blive ringet op af en Sinus Energi-medarbejder.

Ikke alt er tilladt over telefonen
Men det går altså ikke at sælge strøm over telefonen, hvis kunden ikke har givet sin tilladelse til opkaldet.

"Som forbruger er du som udgangspunkt beskyttet mod at blive ringet op af sælgere, for eksempel når du sidder midt i aftensmaden. Sælgeren må kun ringe dig op, hvis du selv har bedt om det, og virksomhederne skal respektere det forbud," sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe i forbindelse med politianmeldelsen af Sinus Energi.

Kun ganske får brancher er undtaget forbuddet mod uanmodet telefonsalg.

Det drejer sig om salg af abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter samt bøger, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport.

Hvis du ønsker helt at blive fri for telefonsælgere, kan du kontakte CPR-registret i din kommune og komme på den såkaldte Robinson-liste, der er et forbrugerregister over danskere, der helt og aldeles siger nej tak til uanmodede reklamer.

Læs også:
Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan øger du medarbejdertilfredshed og produktivitet
En af de mest effektive måder at øge medarbejdernes produktivitet og tilfredshed med arbejdspladsen er ved at give frit valg mellem Windows eller Mac, når der skal vælges arbejdscomputer. Samtidig mindskes presset på supporten, mens sikkerhedsniveauet højnes. Med en client-as-a-service aftale kan du lade medarbejderne selv træffe valget, men uden at uden at det behøver at være udfordrende eller ressourcekrævende for virksomheden. Eksempelvis kan du lade partneren håndtere alt fra finansiering, leverance, klargøring og implementering til support og lifecycle-management. Læs mere i denne hvidbog.