Artikel top billede

Apple spiller med musklerne: Vil presse gratis musik væk fra Spotify

Apple forsøger angiveligt at presse pladselskaber til at fjerne gratis musik fra konkurrenten Spotify, og det vækker opsigt hos konkurrencemyndigheder på begge sider af Atlanten.

Apples forventede indtog på musikstreaming-markedet kan bringe virksomheden på kollisionskurs med konkurrencemyndighederne i både USA og EU.

Det skriver det amerikanske tech-medie The Verge, der fortæller, at Apple i øjeblikket forsøger at presse en række pladeselskaber til at fjerne gratis musik fra streamingstjenesten Spotify.

Apple købte sidste år Spotify-konkurrenten Beats Music, og gennem de seneste måneder har en lang række medier rapporteret, at Apple i øjeblikket arbejder på en relancering af tjenesten, der formodentligt vil blive præsenteret til Apples årlige udviklerkonference, WWDC, der skydes i gang den 8. juni.

Apple vil sænke abonnementspriser

Det ventes at Apple vil integrere Beats Music i musikprogrammet iTunes, og det  amerikanske tech-medie Re/Code har tidligere skrevet, at Apple i forbindelse med relanceringen vil sænke abonnementsprisen til et niveau, der ligger under Spotifys såkaldte premium-abonnement på 10 dollar (99 kroner i Danmark).

Men udover et premium-abonnement tilbyder Spotify også en gratis reklamefinansieret udgave, og ifølge The Verge er det den udgave, som Apple nu forsøger at overtale en række pladeselskaber til at droppe.

Spotify har i alt 60 millioner brugere, men ifølge The Verge er det kun de 15 millioner af brugerne, der har et betalingsabonnement.

Der er næppe nogen tvivl om, at den relancerede udgave af Beats Music vil stå betydeligt stærkere på markedet, hvis Apple har held til at begrænse eller helt udradere udvalget af gratis musik på tjenester som Spotify.

Men hvis Apple på denne måde forsøger at lægge forhindringer i vejen for en konkurrent risikerer virksomheden dog også at komme på kant med de amerikanske konkurrencemyndigheder.

Allerede tilbage i 2013 blev Apple dømt i en sag om ulovlige prisaftaler på e-bøger, hvor Apple angiveligt samarbejdede med en række forlag om at hæve priserne på et ebogsmarkedet, hvor Amazon ellers gennem flere år har haft held til at presse priserne i bund. En afgørelse som Apple dog har valgt anke.

Bliver også gransket af EU

Ifølge The Verge holder de amerikanske konkurrencemyndigheder derfor i øjeblikket skarpt øje med Apples ageren på musikmarkedet, og også EU-kommisionen er ifølge Financial Times begyndt at overvåge Apples forventede indtog på markedet for musikstreaming.

Apple er langt fra den første tech-virksomhed, der har oplevet at blive gransket af konkurrencemyndigheder.

For få uger siden åbnede EU's konkurrencekommisær Margrethe Vestager en sag mod Google, der er under mistanke for at misbruge sin dominerende position på søgemarkedet.

Tidligere er Intel og Microsoft blevet dømt i lignende sager.

Læs også: 

EU: Store amerikanske web-virksomheder truer europæisk økonomi: Særlig vagthund kan være på vej

Medier: Apple lancerer streaming musik-tjeneste til juni

Apple har mistet grebet om sin musikforretning - men næste år er løsningen klar




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere