Artikel top billede

OnePlus One og den nye OnePlus 2 er med til at presse priserne på smartphone-markedet.

Prisbomber: Er tiden løbet fra smartphones til 5.000-6.000 kroner?

ComputerViews: Udvalget af smartphones i en høj kvalitet og relativt lave priser er vokset betragteligt i de senere år. Er tiden løbet fra de allerdyreste modeller?

ComputerViews: Hvor mange penge er du villig til at spendere for din næste smartphone?

Svaret er naturligvis individuelt, da det afhænger af, hvor tyk din pengepung er, og hvilke produkt-præferencer, du har.

Og dog.

Vi begynder for alvor at se en tendens til, at udbuddet af smartphones i en høj kvalitet, men til relativt lave priser, nu er så stort, at det presser salget af high-end-modeller, der typisk ikke fås til under 5.000-6.000 kroner.

Apple er undtagelsen her, men det vender vi lige tilbage til.

Samsungs Galaxy S6-salg

Mest tydeligt ses udfordringen for smartphone-topmodellerne hos Samsung.

Den sydkoreanske it-gigant - der fortsat er verdens største smartphone-producent - har igennem længere tid kæmpet med dårlige salgstal.

I det netop offentliggjorte kvartalsregnskab er Samsungs smartphone-indtjening faldet med hele 38 procent - også selvom Samsung er aktuel med topmodellerne Samsung S6 og S6 Edge.

Læs også: Samsung i alvorlig smartphone-krise: Sælger slet ikke nok

Samsungs krise ses også i de globale markedsopgørelser fra eksempelvis Gartner. Her lå Samsung i første kvartal sidste år på en markedsandel på 30,4 procent, mens selskabet var nede på 24,2 procent i det samme kvartal i år.

HTC har i flere år kæmpet med, at selskabets HTC One-topmodeller fik glimrende anmeldelser og vandt mange priser - men slet ikke solgte godt nok. Læs mere om det her.

Senest er det HTC One M9, der ikke formår at løfte salget hos det kriseramte smartphone-selskab.

HTC One M9 er, ligesom Samsungs nyeste S6 og S6 Edge, kendetegnet ved at være en high-end-telefon med en tilsvarende høj pris.

Mange nye modeller til lavere priser

Udfordringen for både Samsung og HTC er imidlertid, at den teknologiske udvikling og konkurrencesituationen har betydet, at man i dag som forbruger kan få en ganske glimrende smartphone med masser af hardware-kræfter - uden at prisen er over 3.000 kroner.

Et aktuelt eksempel er den netop lancerede OnePlus 2 - der byder på gode specs til en relativ lav pris (fås fra 2.499 kroner).

Men der findes i det hele taget efterhånden rigtig mange god bud på en smartphone med en god processor, en stor og skarp skærm, et godt kamera og masser af andre ting, der ikke koster en bondegård.

Kinesiske Huawei er et af de selskaber, der har stor succes med at presse priserne i bund, også hvad angår high-end-produkter.

Et eksempel er Huawei P8-smartphonen, der blev lanceret som selskabets topmodel tidligere i år til omkring 3.700 kroner - altså et pænt stykke under de tilsvarende produkter fra eksempelvis Samsung og HTC.

Vindere og tabere på markedet

IDC's seneste statistik over det globale smartphone-marked viser, at Huawei over det seneste år er vokset med 48 procent på markedet, mens Xiaomi - en anden kinesisk producent - er vokset med 29 procent.

Til gengæld er Samsung faldet med et par procent, og et selskab som HTC optræder slet ikke på listen over de største selskaber længere.

Det er nu ellers ikke, fordi et selskab som Samsung ikke også har masser af billigere smartphones at byde på. Salget af de dyreste topmodeller er bare ikke, hvad det har været, og det er en af de primære årsager til selskabets krise.

Apples magiske brand

Men hvad så med Apple? Æble-selskabet sælger jo stadig masser af iPhones, og her er priserne jo som bekendt alt andet end lave - den billigste udgave af iPhone 6 koster 5.799 kroner.

Faktisk er Apples markedsandel ifølge IDC-opgørelsen i det seneste år steget med næsten 35 procent.

Men Apple er her undtagelsen, der bekræfter reglen. Apple er som selskab kendetegnet ved, at kunderne er villige til at betale ekstra for produkterne på grund af blandt andet et godt design og et stærkt brand. Derfor kan prisen være højere, end de rå hardware-specs retfærdiggør.

Det er en unik situation, Apple befinder sig i, og selvom de fleste andre virksomheder gerne vil opnå det samme, som Apple har formået - eksempelvis Samsung og HTC - så er missionen alt andet end let at gennemføre.

Hvor meget vil du betale?

Når der konstant spyttes nye smartphones ud på markedet, der prismæssigt ligger et par tusinde kroner under selskabernes high-end-modeller, men stadig er glimrende telefoner med masser af power og funktionalitet, så bliver det stadig sværere at forsvare en pris på 5.000-6.000 kroner for en smartphone.

Medmindre man altså hedder Apple og kan overbevise kunderne om den merværdi, der retfærdiggør den ekstra høje pris.

Hvor meget vil du være villig til at betale for din næste smartphone?