Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Statens økonomisystem Navision Stat er netop kommet i en ny version. Men ikke alle problemer er løst.

Kæmpe-opgradering til Navision Stat gennemført: Men der er stadig knaster

Interview: Mere end 400 myndigheder over hele Danmark skal opgradere til Navision Stat 7.0 inden januar. Men gamle problemer venter stadig på lappeløsninger - blandt andet hos Beredskabsstyrelsen. "Men vi er optimister," siger regnskabschef Bjarne Berring.

I Beredskabsstyrelsen brugte man som nogle af de første tre dage midt i august på at skifte til den nye version af Navision Stat.

Selv om regnskabschef Bjarne Bjerring er sikker på, at medarbejderne nok skal blive venner med det nye layout, er der stadig sten i skoen, og de er ikke helt nye.

Siden 2012 har medarbejderne nemlig været nødt til manuelt at klare flere af de processer, som systemet før klarede automatisk.

"Efter overgangen til Navision Stat 5.3 og 5.4 havde vi en speciel aftale om, at der var nogle ting, som skulle gøres manuelt, fordi de ikke længere kunne gøres per automatik."

Problemet ligger i, at statens fælles indkøbs- og fakturahåndteringssystem, IndFak2, ikke arbejder ordentligt sammen med Navision Stat og derfor giver besvær med lagerstyringen.

Det skyldes blandt andet, at Beredskabsstyrelsen har en anden struktur end de fleste offentlige instanser.

Bjarne Bjerring understreger, at Beredskabsstyrelsen er en udfordrende størrelse at udvikle programmer til.

"Beredskabsstyrelsens Navision er relativt kompliceret, fordi vi er en af de få organisationer i staten, der har lager, og vi har også en relativt stor anlægsmasse og værnepligtige, som der skal holdes styr på. Vi har nogle specifikke ting i vores Navision-opsætning, der gør, at vi ikke er den nemmeste institution at implementere i," siger han.

Problemet har været løst

Beredskabsstyrelsens struktur er dog ikke ny, og det er problemerne heller ikke. Tidligere løste man dem med ekstra moduler til Navision.

"Da vi havde Navision Stat 3.60 fra 2006, havde vi en masse tilretninger, herunder et eget lagermodul, som var opbygget i samarbejde med den daværende Økonomistyrelse og KMD. Det kunne gøre tingene som vi havde behov for."
 
Men alle de tilretninger, som man havde udviklet til Beredskabsstyrelsen, forsvandt i 2012 med indførelsen af Navision Stat 5.3, og de kom ikke igen.

I stedet måtte Beredskabsstyrelsen indgå særaftaler om at klare tingene manuelt. Det ser ud til at man må læne sig op ad den løsningsmodel et stykke tid fremover, selv om Bjarne Bjerring stadig er håbefuld.

Læs også: It-projekt, der skal redde alle andre projekter, er selv forsinket

"Vi havde håbet, at det nye kunne gøre det hele automatisk, men Moderniseringsstyrelsen og Statens Administration arbejder på det, så vi er optimister."

Indtil videre er der dog ikke sat nogen dato på, hvornår Moderniseringsstyrelsen og Statens Administration har en løsning klar. Så beredskabsstyrelsen må vente pænt, som styrelsen har gjort siden 2012.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere