Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Ny Microsoft-teknologi kan automatisk komme med forslag til forbedring af salg

Nye versioner af Microsofts ERP- og CRM-systemer giver selv forslag til, hvordan virksomheder kan øge deres salg og effektivisere forretningen. Det åbner dørene til de helt store kunder.

Den stemmebaserede digitale assistent Cortana bliver en del af de kommende versioner af to af Microsofts flagskibe indenfor forretningssystemer - Dynamics CRM og AX.

Dermed tager Microsoft et stort skridt på vejen til intelligente ERP- og CRM-løsninger, med automatiserede dataanalyser, som virksomheder kan bruge til at øge salg, styre økonomi og effektivisere produktion og forretningsgange.

I sidste uge frigav Microsoft den nye version af Dynamics CRM, og i begyndelsen af næste år er softwaregiganten klar med en opdateret version af Dynamics AX.

Og begge produkter understøtter den såkaldte Cortana Analytics Suite, der bygger på teknologier indenfor machine learning og business intelligence. Ifølge Microsoft kan Cortana-assistenten i AX generere forudsigelser om, hvor der kan opstå problemer i en produktion, eller hvad brugeren skal gøre for at løse sine opgaver mest effektivt.

Indtil videre må brugerne dog nøjes med Cortana i en engelsksproget udgave. Microsoft har endnu ikke sat en dato for, hvornår man kan begynde at tale dansk til sin applikation.

Læs også: Nu spiller Microsofts Cortana sammen med Office 365: Det kan Cortana hjælpe dig med

Intelligent salg

Tilsvarende lover Microsoft, at Dynamics CRM åbner for såkaldt "intelligent salg", hvor analyser af historiske data eller data fra sociale medier kan forudsige, hvilke produkter eller services en kunde med stor sandsynlighed vil købe i fremtiden, eller hvornår en kunde bare er mest tilbøjelig til at falde for et godt et godt tilbud.

På samme måde kan Cortana også hjælpe support-folk med at svare på spørgsmål og hurtigere løse kundernes problemer.

Både CRM- og AX-produkterne kan leveres i cloud-udgaver eller som traditionelle on premise-installationer, og løsningerne kan naturligvis snakke med Office 365, ligesom de kan køre på tværs af platforme på stationære og mobile devices.

Cloud åbner døren til de store kunder

De nye versioner af CRM og AX får stor ros med på vejen fra to danske partnervirksomheder, som begge sælger deres løsninger til globale virksomheder.

Hos ERP-firmaet Columbus siger koncernchef Thomas Honoré, at han tydeligt mærker, hvordan især Microsofts satsning på cloud skaber interesse hos globale virksomheder.

"Vi ser store komplekse virksomheder, som går over på en cloud-platform med deres ERP-applikationer. Det er nyt og et bevis på, at Microsoft leverer på den cloud-strategi, de har lagt frem," siger Thomas Honoré.

"De investeringer, som Microsoft laver på cloud er godt for os, fordi det bringer os i kontakt med store virksomheder, som vi ellers har haft svært ved at få i tale," siger han.

Hos CRM- og ERP-leverandøren Alfa People siger direktør Claus Hansen, at de nye versioner af Microsofts forretnings- og økonomisystemer er udtryk for, at softwaregiganten er ved at flytte sit fokus fra teknologi til, hvilke opgaver man skal løse for kunderne. Det betyder, at Microsoft-forhandlerne får en ny rolle i forhold til slutkunderne.

"CRM-software er gået fra bare at være virksomhedens kundekartotek, til at være det system, hvor du samler viden om kundernes adfærd, salg, kundetilfredshed og support. På den måde kan du som virksomhed forudsige, hvad kunderne vil gøre i fremtiden. Derfor bliver vores opgave som forhandler, at vise virksomhederne de muligheder, som teknologien giver, og hjælpe med at bruge bruge data og værktøjer optimalt," siger Claus Hansen.

Læs også:

Microsoft Danmarks nye topchef: Her er min plan med Microsoft

Microsofts plan: Alle løsninger og alle produkter skal samles i skyen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere