Microsofts plan: Alle løsninger og alle produkter skal samles i skyen

Reportage, Barcelona: Microsofts cloud-strategi er ved at nedbryde grænserne mellem softwaregigantens mange forretningssystemer. Her er de tre elementer i Microsofts plan, der skal drive virksomhedernes digitale transformation.

Artikel top billede

5.000 kunder og partnere deltager i denne uge i den europæiske udgave af Microsofts Convergence-konference.

Barcelona: Den digitale transformation af forretningsverdenen sætter et stort aftryk på Microsofts årlige Convergence-konference, som afholdes i denne uge i Barcelona.

Traditionelt har konferencen haft stærkt fokus på Microsofts økonomi- og forretningssystemer (ERP og CRM), der er samlet under fællesbetegnelsen Dynamics.

Men det er tydeligt, at Microsofts cloud-strategi lige så stille og roligt er ved at nedbryde grænserne mellem softwaregigantens produktsiloer.

Microsofts "cloud first - mobility first"-strategi overruler med andre ord fortidens sondring mellem rene forretnings-løsninger på den side og traditionelle produktivitets-systemer som Office, Sharepoint og Exhchange.

Og den lim, der holder det hele sammen, er cloud-teknologi.

Data flyder frit

Satsningen på at flytte kundernes software og over på en cloud-platform giver ifølge Microsoft store muligheder for at få data til at flyde frit mellem forskellige platforme indenfor devices, software og databaser.

Som eksempel er de nyeste versioner af softwaren i Dynamics-verdenen nu mere eller mindre fuldt integrerede med Office 365, Sharepoint og business intelligence, som alt sammen kan håndteres fra computere eller devices, uanset om de er baseret på Microsofts eget Windows, Googles Android eller Apples iOS.

I Microsofts cloud-evangelium styres det hele af cloud-platformen Azure, hvor kunderne i fremtiden skal hente de produkter og services, som for bare fem-ti år siden blev leveret i en boks.

I princippet skal en kunde i fremtiden kunne gå på nettet og sætte flueben ved de services, som man har brug for og som man derfor gerne vil abonnere på.

Tre elementer

Microsoft præsenterer sin produktstrategi ud fra tre grundelementer:

Mere (det vil sige bedre) personal computing: Her er det cloud-udgaven af den klassiske Office-pakke, der via devices skal kunne præsentere de services og apps, som brugeren abonnerer på.

Det kommer ifølge Microsofts vision til at fungere på tværs af platforme og operativsystemer. Microsoft foretrækker naturligvis at kunderne holder sig til Windows - og allerhelst en Surface-tablet.

Men det er bemærkelsesværdigt, at samtlige præsentationer på Convergence-konferencen ledsages af en bemærkning om, at den ene eller anden service, naturligvis også kan afvikles på Apples iOS, eller Android, der som bekendt er de dominerende operativsystemer i den mobile verden.

Element nummer to er Productivity, som strækker sig fra ERP-systemerne NAV og AX over CRM databaser, busines intelligence og de nye Power Apps, der skal give kunderne mulighed for selv at bygge apps, der trækker på data fra dine egne systemer.

Som tredje element taler Microsoft nu ikke bare om skyen, men om den "intelligente sky". Her er det især den stemmestyrede digitale assistent Cortana, der er det store slagnummer, som har imponeret deltagerne på Convergence.

Læs også:

Algoritmernes tid er kommet - snart vil de ændre alt for din virksomhed

Nu spiller Microsofts Cortana sammen med Office 365: Det kan Cortana hjælpe dig med

Cortana har været på banen i mere end halvandet år og har hidtil været mest kendt som en stemmestyret udgave af søgemaskinen Bing.

Men med integration til Microsofts business software kan Cortana nu håndtere langt mere komplekse opgaver

Et af de eksempler, som flere gange er blevet trukket frem her i Barcelona, er at Cortana på basis af data fra eksempelvis Dynamics CRM selv analyserer data og præsenterer forslag til, hvilke produkter en bestemt kunde er moden til købe.

Gennem Cortana kan man også med ren stemmestyring oprette ordrer i sit indkøbssystem. Visionen er, at man som kunde hos Microsoft kan skabe "intelligente kunderelationer".

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S