Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år

ComputerViews: Verdens store bil-firmaer melder en efter en deres indtog i it-branchen. De kommer til at få afgørende indflydelse på en stor og meget vigtig del af fremtidens it-marked.

ComputerViews: Bil-branchens store spillere strømmer ind på teknologi-området med så stor hast, at det kan minde om et kapløb.

Ingen af de store bil-firmaer vil risikere at blive kørt bag af dansen i det store udviklings-spring, som bil-branchen står på kanten af, og som vil indvarsle selvkørende, intelligente og selvlærende biler i løbet af de kommende år.

Det er noget, der kræver massive investeringer i it-teknologi: Sensorer, processorer, hukommelsesenheder og styresystemer og anden software af en meget kraftig kaliber, som vil gøre bilerne i stand til at forudsige og håndtere alle de komplekse og tilfældige handlinger, der opstår i samspillet med mange andre objekter med hver deres dagsorden og mål.

Mange af de store bil-firmaer deltager i disse dage på CES-messen i Las Vegas, der tidligere har været forbeholdt elektronik- og it-branchen.

Således har Toyota netop investeret syv milliarder kroner i et udviklingscenter i Silicon Valley, Renualt Nissan har netop meddelt, at selskabet vil have 10 selvkørende biler på gaden i 2020, Volvo vil være klar i 2017, Mercedes er på vej, Hyundai har afsat 12 milliarder kroner, Apple vil have en elbil på gaden i 2019, Samsung har indgået aftale med General Motors og så videre.

Stor betydning
Bil-industriens indtog i it-markedet vil få betydning for hele it-branchen i de kommende år.

De relativt få bil-producenter i verden - godt 200 alt medregnet, hvoraf under 50 er rigtigt store - deles om et gigantisk marked, der ifølge Ibisworld er på 61.774.200.000.000 kroner om året - altså 61,7 billioner kroner.

Det betyder, at bil-producenterne hver især har meget at miste, hvis de mister grebet. Men også, at de har meget at vinde, hvis de formår at sætte dagsorden.

Derfor er de klar til at til investere, hvad det koster for at komme med på den it-bølge, der pludselig er blevet et af de væsentligste konkurrence-parametre for industrien.

Og det vil sætte ekstra skub i udviklingen af teknologier, som ganske vist er på vej, men som ikke (endnu) har gennemgået de store, disruptive udviklingsspring.

Det underbygges af, at mange af teknologi-firmaerne er ivrige efter at få samarbejder op at stå med bilbranchen: Dels for at få fingre i dette enormt store, spirende marked, dels for at få adgang til knowhow og udviklings-kompetencer, som de vil kunne udnytte i egne produkter.

Således har Gartner vurderet, at bilbranchen i 2016 vil købe processorer til biler for 220 milliarder kroner, mens markedet for software til biler ifølge ABI Research ligger på 3,4 milliarder kroner om året.

Og beløbene står til at vokse markant i de kommende år.

Gennembrud for Internet of Things
Hertil kommer, at bilbranchens fokus på bestemte områder vil gavne hele udviklings-området i branchen.

Det gælder eksempelvis bilbranchens udvikling af ekstremt hårdføre og pålidelige sensorer til biler, som skal kunne køre over hele verden.

Det betyder, at de skal kunne holde til rystelser, meget voldsomme temperatur-udsving og hastigt skiftende forhold (fugtigt, tørt, varmt, koldt, støvet, vådt...) i 10-15 år uden at gå i stykker.

Udviklingen af disse hårdføre sensorer er allerede godt på vej, men det bliver bil-industrien, der kommer til at stå for det helt store gennembrud, som resten af teknologi-branchen også vil kunne få gavn og glæde af.

Læs også: Her kan du spinde guld på internet of things: Der ligger milliarder gemt i disse områder

Kunstig intelligens
De store softwarehuse arbejder for tiden på højtryk på at udvikle intelligente og sammenhængende systemer, der kan samle og bearbejde enormt mange indløbne data fra mange forskellige kilder i realtid - ikke mindst med fokus på at kunne udføre 'machine learning' og 'predictive analytics.'

Altså at systemet skal kunne analysere sig frem til ting, der efter al sandsynlighed vil ske om et øjeblik samt løbende kunne forbedre resultaterne ved at inddrage tidligere resultater.

Microsoft løftede sløret for sine ambitioner i foråret 2015, hvilket du kan læse mere om her: Microsoft: Vi står på tærsklen til en tid domineret af en helt ny type systemer.

Disse tanker deles af stort set alle de store it-spillere i markeder.

Tyske SAP satser eksempelvis på det realtids-baserede analysesystem SAP Hana som en grundpille under selskabets fremtidsplaner, mens Oracle har In-Memory Applications, Facebook har 'M,' og IBM det såkaldte Cognitive Business Solutions, som du kan læse mere om her: IBM klar med ny storsatsning: 2.000 konsulenter skal arbejde med vild fremtidsteknologi.

Også Google er med, hvilket du kan læse mere om her: Et skridt nærmere kunstig intelligens: Alle får nu adgang til Googles motor til kunstig intelligens.

Det er samme ideer, som bil-industrien nu sætter sejl efter.

For de selvkørende biler skal styres af it-systemer, der netop skal kunne forudsige konsekvenser af handlinger, kunne agere i realtid på baggrund af mange data og være i stand til at blive bedre i takt med, at erfaringerne hober sig op.

Toyota kalder det for systemer, der skal kunne reagere korrekt på "tilfældige og uforudsete, komplekse situationer."

En meget stor del af de meget store beløb, som bil-firmaerne nu investerer, vil derfor gå til udvikling af kunstig intelligens og intelligent software.

Og det kommer til at gå stærkt.

For bilbranchens spillere har i modsætning til mange af de øvrige eksperimenter på området konkrete mål og konkrete funktioner, som de udvikler hen imod - endda i hård konkurrence med de øvrige spillere, der har nøjagtigt samme mål.

Det vil øge udviklingshastigheden markant.

Med bilbranchens indtog på it-området vil vi derfor allerede i løbet af de kommende ganske få år se markante spring inden for udviklingen af kunstig intelligens og hårdfør sensor-hardware, som vil få afsmittende effekt på andre dele af it-branchen - og altså dermed de it-løsninger, som vi alle anvender i dagligdagen.

Hvor hurtigt tror du, at det kommer til at gå? Giv dit besyv med i debatfeltet herunder.

Læs også:

Systemer vil snart kunne designe systemer automatisk - og robotter kunne bygge nye robotter

Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019

Her er udfordringerne med selvkørende robotbiler i Danmark

Her kan du spinde guld på internet of things: Der ligger milliarder gemt i disse områder

Audi-chef: Vi har selvkørende biler om få år


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Ny bil i 2030? Mercedes-Benz har allerede bygget den ... og den kører på 10 MacBooks
Mercedes-Benz F015 ligner ikke noget, du kan finde på hylderne hos nogen bilforhandler. Den stålgrå maskine med de indbydende former er da også mere en vision og et rullende eksperiment end en bil, du kan bruge til noget. Og så er den fyldt med MacBooks under motorhjelmen.
CIO
Undgå disse fem skadelige forhindringer og få stor succes med din analytics-strategi
Klumme: Der er meget store gevinster at hente, hvis man forstår at udnytte sine data ordentligt. Men mange løber ind i en række forhindringer. Her har du nogle af de typiske.
Comon
Manden bag verdens største torrent-site anholdt
Den formodede hjerne bag verdens største torrentsite KickassTorrents er blevet anholdt i Danmarks naboland Polen. Herfra forsøger amerikanske myndigheder at få ham udleveret til retsforfølgelse i USA. Læs her, hvad han står anklaget for.
Channelworld
Nordmænd køber dansk software-hus - medarbejderne bliver
Norske Amesto Solutions har købt det det danske CRM-firma Adwiza, der har haft svært ved at opnå tilstrækkelig lønsomhed. Men det skal der laves om på nu, lyder det fra Norge.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.