Apple sætter turbo på bil-udvikling med kæmpe-afdeling: Apple-bil vil være klar i 2019

Apple skruer gevaldigt op for udviklingsarbejdet af en kommende iCar, som ventes klar allerede i 2019. Selskabet har sat 1.800 medarbejdere på opgaven, der har fået navnet 'Project Titan.'

Apples kommende el-bil vil være klar til produktion allerede i 2019, lyder den interne plan nu i det hovedrige selskab.

Ifølge Wall Street Journal har Apple skruet gevaldigt op for udviklings-arbejdet på den kommende bil og erklærer sig nu 'committed' til at blive klar med en el-bil i løbet af nogle få år.

Internt i Apple bliver bil-projektet kaldt for 'Project Titan'.

Ifølge Wall Street Journal er Apple for tiden i gang med at opmande kraftigt på udviklings-siden, hvor det er planen, at medarbejderstaben skal tredobles til omkring 1.800 mand i løbet af relativt kort tid.

Der har tidligere været rygter om, at Apple har rekrutteret medarbejdere fra elbil-producenten Tesla, ligesom Financial Times har skrevet, at Apple har hyret den tidligere chef for Mercedes Benz' udviklingsafdeling i USA, Johann Jungwirth, til projektet.

Apple har også været i gang med at ansætte førende eksperter inden for batteriteknologier, hvilket har givet ballade med de pågældende folks tidligere arbejdsgiver.

Det kan du læse mere om her: Apple shanghaier lithium-ion top-eksperter fra bil-firma: Skal de mon bygge en iCar?

Angiveligt vil Apple i den kommende iCar forsøge at kombinere alle selskabers kompetencer inden for design, batteri-teknolgio, sensor-teknologi og dyb integration mellem hardware og software.

Det er alle områder, hvor Apple i de senere år for alvor har finpudset stilen, og det regnes for givet, at Titan-bilen vil blive helt genkendelig som et Apple-produkt.

Besøgt BMW-fabrikkerne
Apples ledelse har angiveligt brugt et helt år på at overveje, om projektet overhovedet ville kunne lade sig gøre og hvor meget det i givet fald ville kræve af Apple-organisationen.

Topchef Tim Cook har undervejs blandt andet været på besøg i en række af BMW's produktionsfaciliteter i Tyskland, mens der har været afholdt en række møder med forskellige amerikanske myndigheder og lignende.

Det er fortsat uklart, om Apple vil outsource selve produktionen af den kommende el-bil til kinesiske producenter efter den model, som selskabet anvender til produktion af iPhone-telefonerne.

De bliver samlet på kinesiske Foxconns berygtede mega-fabrikker.

Computerworld besøgte i 2013 en af de berygtede kæmpefabrikker. Du kan læse vores beretning fra besøget her: Springer de ansatte stadig ud fra taget hos Foxconn?

Det er imidlertid en væsentlig mere kompliceret affære at bygge biler end at samle mobiltelefoner.

Langt de fleste af verdens bil-producenter sværgrer da også til egne samlehaller, hvor kan holde nøje øje med både kvalitetssikring og fabrikshemmeligheder.

Ingen førerløshed i første omgang
Det har tidligere været fremme, at Apple arbejdede på en førerløs bil, men ifølge Wall Street Journal er de planer nu skudt til hjørne.

Den første Apple-bil bliver således ikke 100 procent selvkørende, men vil kræve en chauffør bag rattet - eller hvad Apple nu indsætter som styretøj.

Det betyder dog ikke, at planerne om en førerløs Apple-bil er droppet helt, men Apple ønsker at gøre sig erfaringer med regler, teknologier og lignende, inden selskabet i kommende udgaver angiveligt vil rette fokus mod udvikling af en 100 procent førerløs bil.

Skal du så allerede nu begynde at spare penge op, så du er klar til at investere i en Apple-elbil i 2019?

Nej, mener flere eksperter, der er skeptiske over for tidsperspektivet.

Selv store bil-producenter med mange års erfaring, dybe interne kompetencer og fuld produktionskapacitet tager mange år om at færdigudvikle en ny bil.

Og Apple har nul erfaring, nul fabrikker, nul kompetencer. Det eneste Apple for tiden har, er bil-softwaren CarPlay, der jo blot er et infotainment-system.

Til gengæld har selskabet rigtigt mange penge og store visioner.

Og selv hvis Apple skulle blive klar med en prototype til præsentation i 2019, kan der være lang vej til endelig produktion, da køretøjet så skal godkendes af diverse myndigheder og lignende.

Læs også:

Amerikanske medier: Apples hemmelige bilprojekt får grønt lys af Tim Cook

Apple shanghaier lithium-ion top-eksperter fra bil-firma: Skal de mon bygge en iCar?

Tesla er på vej med et helt nyt og mystisk produkt

Apple og Tesla i hård kamp: Er Apple på vej med en iCar?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Tieto Denmark A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bedre EDI til SAP

Mød førende danske virksomheder, der alle bruger SAP, og hør hvordan de har tacklet komplekse forretningsudfordringer med EDI. Lær af erfaringer fra Lemvigh-Müller og BESTSELLER, få INVIXO’s 5 skridt til bedre EDI, og hør om SAP’s seneste, massive satsning på deres integrationsplatform.

27. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Cloud er godt, men cloud er ikke billigt: Sådan håndterer du bedst den nye komplekse cloud-verden

Cloud-teknologien giver adgang til store fordele: Skalerbarhed, sikkerhed, fleksibilitet og adgang til nye teknologier. I denne talk stiller vi derfor skarpt på de optimale it-strategiske valg, prismodellerne og fælderne ved det store cloud-skifte.

27. november 2020 | Læs mere


Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere






Premium
ERP-virksomhed har indført ubegrænset ferie for alle medarbejdere - og resultatet er en succes: "Medarbejderne knokler og har et smil på læben"
ERP-virksomheden Unit4 har indført ubegrænset betalt ferie for samtlige medarbejdere verden over, hvor man som ansat nu selv kan bestemme. "Som direktør har jeg det rigtig godt med det", siger dansk landechef Anders Holm Jørgensen. Ifølge ham kan medarbejderne sagtens administrere ordningen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.