Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger

Forretningerne må ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber. Mobile betalinger kan dog medføre at forbuddet skal skærpes yderligere, hvis forbrugerne skal sikres.

Annonce:
Annonce:

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen. Firmaer må ikke samle data om dine indkøb.

Betalingstjenestelovens § 85, stk. 3

Forbuddet mod indsamling af betalingsoplysninger gælder for alle de betalingsinstrumenter, som er omfattet af betalingstjenesteloven. Det er eksempelvis betalingskort eller adgangskoder til netbank

Forbuddet betyder, at virksomheden som udgangspunkt ikke må indsamle oplysninger om, hvor forbrugerne bruger deres betalingsinstrument, og hvad de køber

I få tilfælde kan virksomheden indsamle oplysninger, eksempelvis hvis det er nødvendigt for, at kunden kan gennemføre betalingen eller for at forhindre misbrug af kundens betalingskort

Formålet er at sikre, at kundens betalingsoplysninger ikke bliver brugt til fx at danne forbrugsprofiler, som kan sælges eller videregives til andre virksomheder med henblik på markedsføring

Forbrugeren kan ikke give samtykke til, at virksomheden må indsamle oplysningerne

Kilde: Forbrugerombudsmanden.

Detailbutikker, dagligvarekæder og lignende virksomheder må ikke lagre oplysninger om, hvor kunderne bruger deres betalingskort, og hvad de køber.

Det slår Forbrugerombudsmanden nu fast efter at have behandlet flere nye henvendelser om problematikken.

Forbuddet skal på denne måde beskytte forbrugerne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring

Derved kommer butikkerne i samme båd som bankerne, der også har fået en besked om, at de ikke må indsamle oplysninger om deres kunders forbrugsmønstre til brug i forbindelse med markedsføring.

Forbrugerombudsmanden har således i en sag fra 2014 vurderet, at forbuddet kun omfattede banker og andre udbydere af betalingstjenester.

Men nye henvendelser og den generelle udvikling på området har altså fået Forbrugerombudsmanden til på ny at se på tolkningen af reglerne. Og konkludere, at det forbud også gælder i butikkerne.

"Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

I visse tilfælde må en virksomhed dog godt indsamle kundens betalingsoplysninger. Det gælder eksempelvis, hvis det er nødvendigt for at gennemføre en funktion, som udbyderen har knyttet til betalingskortet.

Annonce:

Indsamling af kundedate fra Telefon-producenterne
Der kan faktisk være behov for at se yderligere på dette område.

Bankerne har traditionelt været helt forbundet med betalinger, og butikkerne som det sted, hvor transaktionerne er blevet afviklet, men det behøver ikke være tilfældet i fremtiden.

Nets og andre virksomheder udbyder eksempelvis betalingsinfrastruktur til mobiltelefoner, hvor alle i princippet kan slå sig ned som transaktions-firma.

Det betyder, at firmaer som eksempelvis Microsoft eller Samsung kan tage andele af bankernes marked.

"Der er et magtspil i gang, hvor telefonproducenterne kan stjæle fokus fra bankerne. Det er heller ikke utænkeligt, at eksempelvis de store kreditkortfirmaer kan sætte sig på transaktionen ud mod slutkunden," har Kristian T. Sørensen fra Market Development & Strategic Alliances hos Nets, tidligere fortalt til Computerworld.

Det firma, der skal vinde brugernes gunst, skal overholde en enkelt formålsparagraf.

"En bank kan ikke differentiere sig overfor en kunde ved at sige, at jeg har en meget federe infrastruktur. Dem der vinder, er dem, der tilbyder den bedste brugeroplevelse. Så simpelt er det."

Hvordan Microsoft eller Samsung skal kapitalisere på betalinger er stadig lidt uvist, men baseret på den eksisterende forretningsmodel kan en forklaring lyde:

"Det handler om, at disse firmaer gerne vil være en del af dit daglige liv. Hver transaktion er en datagenerator, der kan anvendes i det eksisterende økosystem til kortlægning af din kundeprofil. Jo større økosystem, der kan skabes omkring et brand, jo stærkere bliver platformen."

Så det ser altså ikke ud til, at Forbrugerombudsmanden kan slippe registreringen af betalingsmidler af syne lige med det første.

Du kan finde Forbrugerombudsmandens beslutning her.

Læs også:
Scor.dk er måske lidt for smart - Forbrugerombudsmanden ser nærmere på sagen

Telenor politianmeldt efter smartphone-reklame

Telefirma får 'dummebøde': Prisen per ulovligt opkald er 10.000 kroner

Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The Mobile Wave 2016

På Computerworlds Mobile Wave konference d. 2. juni bliver du opdateret på de nye, hotte mobil-trends og får et indblik i de nye løsninger og teknologier. Oplev internationale talere og konkrete danske cases. Alt sammen helt gratis. Læs mere

Scandic Sydhavnen - 2450 København SV



Microsoft Azure

Microsofts fleksible cloud-platform, Azure, er med i front med blandt andet sin automatiserede database-administration, skalerbarhed og ydeevne, der kan give mange muligheder for din virksomhed. På denne How To kan du høre om nogle af de mange muligheder, der er i at lægge hele eller dele af din it ud på Azure-platformen. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Fremtidens Vækstpotentiale - Internet of Things

Vores samfund i dag udvikles med exceptionel fart. Vi vil i de kommende få år opleve intet mindre end en revolution inden for connectivity af almindelige "døde ting", som vil betyde en mængde af data, som vi endnu ikke har set magen til. Internet of Things (IoT) er den næste revolutionerende it-bølge, som er over os. Læs mere

Centralværkstedet - 8000 Aarhus C







Computerworld
Dansk taxachauffør gik undercover hos Uber: Her er, hvad han oplevede
En dansk taxichauffør gik undercover med skjult kamera hos Uber, og har nu afleveret alle sine oplysninger til myndighederne. Læs om hans oplevelser her.
CIO
Data fra 1,6 millioner kunder booster Matas' kundeklub: "It handler ikke længere om backoffice, men om frontoffice og mødet med kunden"
Nomineret til Årets CIO 2016: Strategien for it og forretning er en og samme ting for Matas-CIO Thomas Grane. Han ser det som sin vigtigste opgave at få digitale løsninger til at gå op i en højere enhed med virksomhedens organisation og kundernes forventninger.
Comon
Ny stortest af antivirus-programmer: Så meget kraft trækker dit sikkerhedsprogram ud af maskinen
Hvor meget saft og kraft trækker dit antivirusprogram ud af din computer? Det kan du få svar på i denne hastighedstest af 19 antivirusprogrammer.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
Mikrosegmentering for Dummies
Hvad er Mikrosegmentering og hvad skal det bruges til. Få 10 fordele ved Mikrosegementering i denne "For Dummies" bog