Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam

Efter flere spammails til samme kunde har Coop fået en bøde for sin ulovlige mail-opførsel. Læs her, hvordan Forbrugerombudsmanden håndterer omkring 20.000 årlige spam-henvendelser.

Artikel top billede

Dagligvarekæden Coop har flere gange sendt reklamemails til samme kunde, der ellers havde afmeldt sig nyhedsbrevet.

Coop bekræftede ellers afmeldingen i nyhedsbrevet to gange, men strømmen af nyhedsbreve fortsatte alligevel.

Det koster nu selskabet bag supermarkeder som Kvickly, Superbrugsen og Irma en bøde på 10.000 kroner, som selskabet har betalt, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Coop har siden meddelt til Forbrugerombudsmanden, at reklamemails til samme kunde blev sendt ud til den samme grunde i en kombination af menneskelig og maskinmæssige fejl.

Specialkonsulent Karen Søndergaard hos Forbrugerombudsmanden fortæller til Computerworld, at den menneskelige fejl bestod i manglende fjernelse af modtagerens mailadresse i en database, mens maskinfejlen skyldtes en systemopdatering.

Små 20.000 spam-sager i 2014

Coop-sagen er langt fra den eneste spam-sag i 2014, som også bød på en tangering af danmarkshistoriens største spambøde på 800.000 kroner.

Karen Søndergaard forklarer, at forbrugervagthunden i de sidste to år i gennemsnit har modtaget omkring 1.500 spamklager om måneden. Det svarer til små 20.000 forbrugerklager over spam om året.

"Det bliver til en del sager, og vi har kun ressourcer til at kigge på en brøkdel af sagerne, da det er et spørgsmål om ressourcer. Vi kigger naturligvis på de sager, hvor der er mange klager, og så også i sager med særlige problemstillinger, som der drejer sig om i Coop-sagen," siger Karen Søndergaard.

Spammail modtager spammails

Blandt de mange henvendelser til Forbrugerombudsmandens spam-postkasse er der også en del spammails.

"Vores mailadresse bliver jævnligt tilmeldt nyhedsbreve og konkurrencer. Det er der nok nogen, der synes, er sjovt," lyder det fra Karen Søndergaard.

Hun siger samtidig, at netop tilmelding til konkurrencer er et fokusområde, som Forbrugerombudsmanden er ved at undersøge nærmere, da myndigheden modtager en del henvendelser om nyhedsbreve fra konkurrence-sites.

Konkurrence med reklamemails

Undersøgelsen drejer sig blandt andet om de mekanismer, som konkurrencerne benytter sig af.

Eksempelvis skal det undersøges, om en forbrugers mailadresse bliver videresendt i et mere eller mindre uoverskueligt netværk til afsendere af uønskede mails.

Forbrugerombudsmanden vil også se på de forbruger-samtykker, som hives ind via konkurrencer.

Mere specifikt skal det undersøges, om forbrugerne er klar over, at når de deltager i en konkurrence, at de så på samme tid åbner for mulighederne for at modtage reklamemails. 

Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    KMD A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Aller Leisure A/S

    Aller Leisure søger en Frontend-udvikler (.Net)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S