Coop får bøde for at have bombarderet én kunde med spam

Efter flere spammails til samme kunde har Coop fået en bøde for sin ulovlige mail-opførsel. Læs her, hvordan Forbrugerombudsmanden håndterer omkring 20.000 årlige spam-henvendelser.

Artikel top billede

Dagligvarekæden Coop har flere gange sendt reklamemails til samme kunde, der ellers havde afmeldt sig nyhedsbrevet.

Coop bekræftede ellers afmeldingen i nyhedsbrevet to gange, men strømmen af nyhedsbreve fortsatte alligevel.

Det koster nu selskabet bag supermarkeder som Kvickly, Superbrugsen og Irma en bøde på 10.000 kroner, som selskabet har betalt, skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Coop har siden meddelt til Forbrugerombudsmanden, at reklamemails til samme kunde blev sendt ud til den samme grunde i en kombination af menneskelig og maskinmæssige fejl.

Specialkonsulent Karen Søndergaard hos Forbrugerombudsmanden fortæller til Computerworld, at den menneskelige fejl bestod i manglende fjernelse af modtagerens mailadresse i en database, mens maskinfejlen skyldtes en systemopdatering.

Små 20.000 spam-sager i 2014

Coop-sagen er langt fra den eneste spam-sag i 2014, som også bød på en tangering af danmarkshistoriens største spambøde på 800.000 kroner.

Karen Søndergaard forklarer, at forbrugervagthunden i de sidste to år i gennemsnit har modtaget omkring 1.500 spamklager om måneden. Det svarer til små 20.000 forbrugerklager over spam om året.

"Det bliver til en del sager, og vi har kun ressourcer til at kigge på en brøkdel af sagerne, da det er et spørgsmål om ressourcer. Vi kigger naturligvis på de sager, hvor der er mange klager, og så også i sager med særlige problemstillinger, som der drejer sig om i Coop-sagen," siger Karen Søndergaard.

Spammail modtager spammails

Blandt de mange henvendelser til Forbrugerombudsmandens spam-postkasse er der også en del spammails.

"Vores mailadresse bliver jævnligt tilmeldt nyhedsbreve og konkurrencer. Det er der nok nogen, der synes, er sjovt," lyder det fra Karen Søndergaard.

Hun siger samtidig, at netop tilmelding til konkurrencer er et fokusområde, som Forbrugerombudsmanden er ved at undersøge nærmere, da myndigheden modtager en del henvendelser om nyhedsbreve fra konkurrence-sites.

Konkurrence med reklamemails

Undersøgelsen drejer sig blandt andet om de mekanismer, som konkurrencerne benytter sig af.

Eksempelvis skal det undersøges, om en forbrugers mailadresse bliver videresendt i et mere eller mindre uoverskueligt netværk til afsendere af uønskede mails.

Forbrugerombudsmanden vil også se på de forbruger-samtykker, som hives ind via konkurrencer.

Mere specifikt skal det undersøges, om forbrugerne er klar over, at når de deltager i en konkurrence, at de så på samme tid åbner for mulighederne for at modtage reklamemails. 

Læs også:
Stort smæk: Kendt dansk webbutik betaler danmarkshistoriens største spam-bøde

El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S