Telenor politianmeldt efter smartphone-reklame

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har politianmeldt Telenor, efter teleselskabet ifølge forbrugervagthunden har forbrudt sig mod markedsføringsloven.

Artikel top billede

Teleselskabet Telenor er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, fordi teleselskabet ikke har oplyst mindsteprisen i en reklame for en Samsung S6 Edge-smartphone.

Foreteelsen strækker sig helt tilbage til en periode mellem april og maj, hvor teleselskabet reklamerede for, at kunderne kunne få en Samsung-mobilen til en bestemt pris, hvis folk ellers tegnede et seks måneders abonnement hos Telenor.

Telenor glemte dog ifølge Forbrugerombudsmanden at oplyse om den samlede pris for hele bindingsperioden, hvilket i så fald er en overtrædelse af markedsføringsloven.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

Teknisk fejl skyld i miseren

Telenor har i reklamen vist pris på selve mobiltelefonen, gebyret for oprettelse af abonnementet og den månedlige pris for abonnementet - men altså ikke den samlede pris.

Telenor har ifølge Forbrugerombudsmanden oplyst, at selskabets manglende oplysninger skyldtes en teknisk fejl.

Fejlen betød, at mindsteprisen manglede på tablet- og mobilversioner, mens den ellers fremgik korrekt i selskabets øvrige marketingsindsats.

Det udsagn får dog ikke Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til at trække politianmeldensen tilbage.

"Forbrugerne skal have alle væsentlige oplysninger for at vurdere, hvad det reelt vil koste dem. I denne sag undlod Telenor at oplyse om den samlede pris på mobiltilbuddet, og det er efter min vurdering en klar overtrædelse af markedsføringsloven," forklarer hun på sit site.

Scor.dk er måske lidt for smart - Forbrugerombudsmanden ser nærmere på sagen


Telefirma får 'dummebøde': Prisen per ulovligt opkald er 10.000 kroner

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S