Artikel top billede

Verdens største adblocker begynder at sælge 'acceptable' reklamer

Adblock Plus begynder at sælge såkaldt 'acceptable' reklamer, som brugere af selskabets adblocker ikke slipper for. Lanceringen har fået flere reklame-storspillere som Google på barrikaderne.

Ja, det lyder som den omvendte verden: Adblock Plus med sloganet 'surf på nettet uden irriterende reklamer' har lanceret et netværk til salg af reklamer.

Navnet på reklame-netværket er Acceptable Ads Platform, som selskabet for nyligt har sluppet løs i en beta-version.

Formålet er at lade brugerne slippe for de irriterende online-reklamer, mens Adblock Plus i samarbejde med reklame-platformen ComboTag dog kan lade såkaldte 'acceptable reklamer' slippe igennem nåleøjet.

Adblocker med reklamer

Det betyder altså, at brugere af Adblock Plus kan få vist de acceptable reklamer, som er forhåndsgodkendte af en bruger-komite, der løbende vurderer, hvad acceptable reklamer er for en størrelse.

"Acceptable Ads Platform er en interaktiv platform, der lader udgivere og bloggere vælge fra en markedsplads af forhåndsgodkendte reklamer, som de kan trække ind på deres sites," skriver Adblock Plus i en pressemeddelelse.

For at kunne bruge den nye reklameplatform fra adblocker-selskabet, skal udgivere blot implementere én linje kode, lyder forklaringen.

Selskabet har også udarbejdet en række guidelines til, hvad de såkaldte acceptable reklamer indeholder. Disse guidelines kan du finde her.

Sådan fortæller Adblock Plus selv om konceptet i en video: 

Kontroversiel beslutning

Lanceringen af platformen med de acceptable reklamer er ikke gået helt stille for sig i marketing-verdenen.

Dels er det kontroversielt, at et adblocker-firma sælger reklamer, dels er det Adblock Plus' suveræne vurdering af, hvad der er acceptabelt, som skuer hos flere andre spillere.

Allerede på nuværende tidspunkt har verdens største reklamesælger - bedre kendt som Google - forklaret til marketingsitet Marketing Week, at selskabet ikke vil samarbejde med Adblock Plus omkring de acceptable reklamer på det nye netværk.

Også online-reklameauktionshuset AppNexus har på baggrund af udmeldingen fortalt, at selskabet i lighed med Google stopper sit samarbejde med ComboTag.

Andre spillere i online-reklameverdenen har over for Marketing Week kaldt Adblock Plus' lancering for 'et kynisk træk', da annoncemarkedet er gået i stå i et land som Storbritannien.

Læs også: 
Adblocker-krig: Open source-folk klar med løsning på Facebooks reklame-krav

Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere