Online-reklamekonge: Adblockers er et angreb på ytringsfriheden

På et nyligt møde i den amerikanske online-reklamesammenslutning var der drøje ord til et adblocker-selskab, som forgæves havde forsøgt at tilmelde sig eventet.

For 20 år siden omsatte online-reklamer for godt en milliard kroner i USA.

I dag er den totale reklameomsætning i USA oppe på små 350 milliarder kroner, hvoraf online-markedet anses for at blive det største og overhale selv de mange tv-indslag ude i de amerikanske stuer engang i år.

Derfor er der ikke noget at sige til, at man klynger sig meget tæt til at holde denne forretning i luften, ligesom det er tilfældet for direktør Randall Rothenburg fra online-reklamesammenslutningen Interactive Advertising Bureau (IAB).

På sit årlige møde i denne uge takkede IAB-direktøren for mange milliarder dollar, som online-reklameindustrien har hevet hjem igennem de seneste 20 år.

Og så havde han en hilsen til de folk, der benytter adblockers, som gør det muligt for at slippe for at se reklamer i en browser:

"I alle avancerede samfund i verden har reklamer været en central årsag til at sikre frihed og diversitet i udtryk og i økonomiske handlinger," sagde Randall Rothenburg med slet skjult hentydning til avisernes krise ovenpå de faldende annonceindtægter i det seneste årti.

Herefter trak Randall Rothenburg en rød tråd fra reklamer og over til presse- og ytringsfriheden, som altså anses for at være i fare med adblockere.

"Og det er derfor, jeg hader adblock-profitmagere," lød det i Randall Rothenburgs tale, som du kan læse på IAB's hjemmeside.

Skurken ikke inviteret
At Randall Rothenburg havde håbet på, at hans ord skulle ramme folkene bag adblocker-tjenester, ville nok være at tage munden fuld.

Læs også: Yahoo til brugere: Sluk adblocker eller vi blokerer for adgangen til din mail

For han havde selv sørget for, at de ikke var til stede i New York, hvor onlinereklambranchens årsmøde fandt sted.

"Et kommercielt tysk selskab kaldet AdBlock-Plus klagede igen og igen i digi-sfæren over, at IAB havde aflyst deres invitation til denne konference. Men dette er endnu en af mange løgne, som de rutinemæssigt prøver at fortælle omverdenen," sagde Randall Rothenburg og fortsatte:

"Vi har slet ikke inviteret dem til denne event i første omgang. De prøvede ellers at registrere sig online, men da vi fandt ud af det, så aflyste vi bestillingen og gav dem pengene tilbage. Hvorfor? Fordi de stjæler fra mediehuse og undergraver pressefriheden."

Udover denne svada fik Randall Rothenburg også kaldt adblocker-selskaberne for 'uetiske', 'umoralsk' og 'løgnagtige'.

Også i Danmark har tonen været hård mod adblockers, som du kan læse mere om her: Derfor er ad-blocking ulovligt

Tidligere har det israelske adblocker-selskab Shine svaret igen på IAB's skrappe retorik ved at få mobilselskaber til at blokere for mobil-reklamer.

Efterfølgende indrykkede Shine en annonce i den trykte udgave af Financial Times med et billede af den legendariske bokser Muhammed Ali stående over sin knock-outede modstander Sonny Liston.

Billedet blev ledsaget af ordene:

"IAB vidste, at vi kunne blokere. Nu ved de også, at vi kan slå hårdt."

Læs også: 
Telegigant: Vi kan stoppe irriterende online-reklamer på netværks-niveau


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer & Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Beyond Data

Der ligger en enorm værdi i big data for din virksomhed, hvor de mange rådata, der ofte flyder ustrukturerede rundt, kan fortælle dig, hvordan du kan forbedre forretningen, processerne, salget og meget andet. Ved at strukturere de mange data kan du øge virksomhedens indtjeningen og reducere omkostningerne.

24. maj 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

30. maj 2017 | Læs mere


Dropbox partnerdag 2017

Det er en fornøjelse at præsentere en ny stor forretningsmulighed med Dropbox Business. På partnerdag får I indsigt i både kommercielle og tekniske aspekter ved at sælge Dropbox Business. Arrangementet henvender sig til både eksisterende Dropbox-forhandlere i Danmark og til jer, der leder efter nye forretningsmuligheder, og som overvejer at blive Dropbox-forhandler.

31. maj 2017 | Læs mere






Computerworld
IBM til medarbejdere: Drop hjemmearbejds-pladsen eller find et nyt job
IBM gør op med en årtier lang tradition, der har givet medarbejderne mulighed for at arbejde hjemmefra.
CIO
Ny koncernstruktur bag Morten Gade Christensens exit som CIO i Energinet.dk: "Det er jeg ikke interesseret i at være en del af"
Interview: Morten Gade Christensen, der er kåret som Årets CIO i Danmark, har sagt op som CIO i Energinet.dk. Her fortæller han, hvorfor han har afleveret sin opsigelse.
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
Undgå de syv dødssynder i valget af ERP-partner
I dette whitepaper kan du læse mere om de syv hyppigste 'dødssynder' og om, hvordan du imødegår dem. Dette er nyttig viden at have med sig, uanset hvilken platform og partner din virksomhed i sidste ende vælger at satse på.