Artikel top billede

Når du skal indgå en outsourcingaftale har du i følge Henrik Zangenberg flere muligheder for at sikre dig, at prisen kommer til at være fordelagtig - også på lidt længere sigt.

Tre råd: Sådan sikrer du dig den bedste pris på din outsourcingaftale

Hvis man skal tro fagfolk, så kommer prisen på outsourcingaftaler til at falde yderligere de kommende år. Her får du tre redskaber til, hvordan du kan sikre dig en pris, der holder sig skarp.

Gennemsnitsprisen på en outsourcingaftale kommer fremadrettet til at falde. Sådan lyder vurderingen fra Henrik Zangenberg, der er stifter og direktør i Zangenberg Group. 

Mens hans prognose peger på et fremtidigt prisfald, så peger markedsprognosen mod fortsat vækst i det samlede marked.

Priserne på outsourcingaftaler er det seneste år faldet med 10 procent, mens markedet i 2016 steg med 2,5 procent.

Det kan du læse mere om her: Danske outsourcing-priser styrtdykker - yderligere prisfald kan ventes i de kommende år

Med et marked, der kun ser ud til at gå en vej, skal man være opmærksom på at få skrevet nogle værktøjer ind i aftalen, så prisen løbende kan reguleres.

"Hvis du kan se, at priserne bliver ved med at falde, bør du ikke indgå en aftale, der holder priserne fast i fem år ad gangen. Så skal du i stedet indgå en aftale, der afspejler de fald, der er i priserne på markedet." lyder vurderingen fra Henrik Zangenberg.

I følge ham er der tre oplagte muligheder, når kontrakten skal skrives.

Aftal en fast procentsats 
En af de ting, som man kan gøre, er at indgå en aftale med leverandøren om, at prisen løbende falder. Dermed sikrer man, at man har et løbende fald, men der er ikke nogen garanti for, at det aftalte fald svarer til det fald, der er i markedet. 

"Det er det, vi oftest ser, men her får man ikke det skarpeste prisfald. Man aftaler typisk, at priserne skal falde tre-fire procent år for år," siger Henrik Zangenberg.

Hav en benchmark-klausul   
En anden mulighed er, at man skriver en klausul ind i kontrakten.

Klausulen gør det muligt at få en tredjepart til at give kontrakten et prismæssigt serviceeftersyn i løbet af den periode, hvor aftalen gælder.

Det udmunder i en rapport, der klarlægger, hvordan priserne ligger i forhold til det nuværende marked.

Herefter kan man så rette prisen til. 

"Der er mange kontrakter, der har den her klausul, men ulempen er, at det kan være en lidt tung proces, der tager noget tid. Benchmark-klausulen er især velegnet til store kontrakter," vurderer Henrik Zangenberg.

Regulering efter indeks  
Den sidste måde man kan sikre sig, at priserne i aftalen følger med markedets udvikling er, at man aftaler at regulere prisen efter et indeks. Det er ifølge Henrik Zangenberg en metode i fremgang. 

"Der er flere og flere kunder, der skriver ind i deres aftaler, at priserne skal reguleres efter et indeks, fordi leverandørerne godt ved, at et indeks afspejler, hvordan tingene ser ud ude i markedet. Det er noget af det nyeste på området."

Mange danske virksomheder har oplevet, at de er blevet skuffet eller i hvert fald ikke har fået deres forventninger opfyldt i forbindelse med en outsourcingproces - men det er der råd for. 

Det kan du læse mere om her: Tre gode råd: Virksomheder går glip af millioner ved forkert it-sourcing

Læs også:

Dansk outsourcing-bølge på vej: Derfor vil virksomhederne outsource i stor stil

Outsourcing-kunder og -leverandører taler forbi hinanden: Her går det galt - og så rammer alle problemerne

Stor opgørelse over kunders tilfredshed med outsourcing-kontrakter: Sådan klarer din leverandør sig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere