Artikel top billede

Photo by Lastly Creative on Unsplash (Foto: Photo by Lastly Creative on Unsplash)

Spotify fortsætter med at tabe penge – en del af forklaringen skal findes i GDPR

Trods vækst i omsætning og brugertal, så er Spotifys bundlinje stadigvæk et stort blødende sår.

Selv efter sin børsnotering fortsætter den svenske streamingtjeneste Spotify med at bløde penge.

Det fremgår af Spotifys kvartalsregnskab, at virksomheden i det seneste kvartal har tabt 2,9 milliarder kroner, skriver Techcrunch.

Kvartalet er dog i sin helhed en en anelse bedre analytikerne forventede.

Læs også: Spotify pludselig 161 milliarder kroner værd efter børsnotering - nu skal det notorisk underskudsramte firma til at tjene penge

Langt flere brugere end Apple Music

Således er antallet af betalende Spotify-brugere steget til 83 millioner, hvilket er en stigning på otte millioner siden sidste kvartal og ifølge nyhedsbureauet Reuters en anelse bedre end de 82 millioner, som analytikerne havde forventet.

Til sammenligning har Spotifys nærmeste konkurrent Apple Music 40 millioner betalende brugere.

Spotify omsætning steg med 26 procent til lige knap 9,5 milliarder kroner.

Hæmmet af GDPR

Ifølge Reuters kunne omsætningsvæksten have været endnu højere, hvis det ikke var for EU's persondateforordning, GDPR., der betyder, at brugerne eksplicit skal give deres tilsagn før, at Spotify kan få adgang til deres data.

”Vi oplevede at GDPR skabte en del problemer på vores europæiske markeder i løbet af andet kvartal, men det ser i det store ud til at være overstået nu,” oplyser Spotify i pressemeddelse ifølge Reuters.

Læs også: Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere