Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk

Fra Computerworlds arkiv: Søren Stig Tvilsted fik for knap 10 år siden idéen til TDC Play, der overhalede Spotify indenom og blev verdens første gratis musiktjeneste. "Folk var ved at dø af grin. De havde ganske enkelt aldrig hørt noget så tåbeligt før," fortæller han i dag. Her er historien om, hvordan TDC Play blev til.

Artikel top billede

(Foto: Snejbjerg Carsten)

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Få historien om hvordan Søren Tvilsted første gang fremlagde ideen og overbeviste cheferne
  • Bliv klogere på de strategiske overvejelser, der lå bag etableringen af TDC Play
  • Læs hvordan pladeselskaberne reagerede på den banebrydende ide
1.462
7:30 min
Denne artikel stammer fra Computerworlds arkiv. Den blev bragt første gang 24. maj 2018.

Søren Stig Tvilsted fik for knap 10 år siden ideen til verdens første gratis musiktjeneste, TDC Play. Ideen var så banebrydende, at den fik folk til at måbe, og i dag husker han tydeligt de første reaktioner.

”Da folk hørte, at vi ville give vores kunder gratis musik, kunne de simpelthen ikke begribe det. Mange troede ganske enkelt, at det var en aprilsnar,” siger han.

Tjenesten blev lanceret 1. april 2008, og med et slag fik den danske telekoncerns kunder helt lovlig og gratis adgang til mere end én million musiknumre fra danske og udenlandske musikstjerner.

Det var så opsigtsvækkende en nyhed, at den blev opsnappet af adskillige internationale medier - heriblandt den amerikanske

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil