Artikel top billede

Her er straffen for at spamme kunder uden samtykke: 100 kroner per spam-mail

En dansk virksomhed er netop blevet idømt en bøde på 34.700 kroner for at have sendt 347 smapmails til 74 personer.

74 personer har været udsat for en mailhetz af virksomheden Chokpris.

Chokpris, der nu har skiftet navn til Smuk Indretning, har sendt 347 mails med reklamer til de 74 personer uden at have samtykket fra dem i orden.

Det fremgår af en dom fra retten i Helsingør, der har idømt virksomheden en bøde på 34.700 kroner for overtrædelse af markedsføringsloven. Det svarer til 100 kroner i bøde per afsendt spam-mail.

"Som forbrugere har vi ret til at kunne fravælge elektronisk markedsføring. Hvis ikke virksomhederne sikrer sig, at vi har givet et gyldigt samtykke, før de begynder at sende markedsføringsmateriale direkte til os, risikerer virksomhederne at overtræde forbuddet mod spam og få en bødestraf," lyder det fra forbrugerombudsmand Christina Toftegaard-Nielsen.

Chokpris udeblev fra domsforhandlingen.

Læs også: Dansk virksomhed idømt rekordbøde på 800.000 kroner for spam

Sagen begyndte i 2016, hvor Forbrugerombudsmanden modtog klager fra forbrugere, der fik tilsendt spam fra domænerne chokpris.dk og prishunter.dk, som virksomheden Chokpris ApS stod bag.

Det medførte siden en politianmeldelse af virksomheden.

Ifølge markedsføringsloven § 10, stk. 1, må en virksomhed ikke kontakte nogen ved brug af elektronisk post som for eksempel mail eller SMS, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.

Læs også: Københavns Universitet ramt af massivt og målrettet phishing-angreb: Over 500 ansattes password og brugernavn stjålet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere