Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Adobe / PR)

Særligt mærke fra Adobe skal afsløre om illustrationer er fake og skabt af AI - Microsoft vil indbygge mærket i Bing

En række store teknologi-selskaber vil tagge billeder og illustrationer med særligt symbol, som skal afsløre, hvordan billedet er skabt.

Adobe, Microsoft, Nikon, Leica og en række andre store teknologi-selskaber vil fremover have, at vi tagger billeder og illustrationer med et særligt mærke, som straks skal vise, hvor et billede kommer fra.

Det nye symbol består af en cirkel med bogstaverne ‘cr’ i. Det står for ‘Content Credentials.'

‘Cr’-symbolet kan embeddes i metadata under al indhold, som er skabt i Adobes software.

Holder man som bruger sin curser over ‘cr’-symbolet, vil man kunne se oplysninger om, hvordan det pågældende billede er skabt.

Adobe har sørget for, at symbolet ikke kan photoshoppes ud af billeder. Selskabet peger på, at der dagligt produceres tusindvis af billeder og videoer.

Content Credentials skal her være en ‘transparent måde for forbrugere til at skelne mellem hvad der er originalt, og hvad der er kopieret, replikeret og endda forfalsket,” lyder det fra selskabet.

Ifølge Adobe har Microsoft, Truepic, Publicis Groupe samt de store kamera-producenter Nikon og Leica taget ‘cr’-symbolet til sig.

Det samme har organisationen Coalition for Content Provenance and Authenticity - også kaldet C2PA.

‘Cr’-indholdet kommer nu til at optræde i Microsofts Ai-drevne billedmaskine Bing Image Creator og i preview-funktionerne i Leicas og Nikons kameraer.

Microsoft vil også indbygge ‘cr’-tagget i Microsoft Designer.

“Indholds-skabere kan vælge at tilføje Content Credentials til deres indhold, hvilket eksempelvis kan omfatte oplysninger om, hvorvidt der er anvendt AI eller ej,” lyder det fra C2PA.

Adobe kalder ‘cr’-symbolet for et ‘gennemsigtigheds-ikon’ [‘icon of transparency,’ red] og peger på, at ‘cr’-symbolet skal være med til at ‘genskabe tillid’ og blive det ‘ultimative signal for gennemsigtighed i digitalt indhold.’

Du kan læse mere om Content Credentials hos Adobe her.