Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Amazon anklages for stå bag anti-Microsoft lobbyindsats i USA og EU

Amazon står bag flere lobbyistgrupper, der forsøger at bremse Microsofts fremmarch på cloud-området i USA og EU. Det er påstanden ifølge Bloomberg.

Amazon er den drivende kraft bag en international anti-Microsoft-kampagne.

Det er den konklusion, Bloomberg er kommet frem til på baggrund af en række anonyme kilder, skattepapirer samt en lang række andre dokumenter.

Ifølge mediet forsøger Amazon at bremse Microsofts ambitioner på cloud-området ved at bruge lobbyister i både USA og Europa.

Og ifølge mediets anonyme kilder, så har grupperne haft succes med at få beslutninger igennem, der favoriserer Amazons cloud-forretning - AWS - markant.

Ifølge mediet er der tale om de tre grupper: Cloud Infrastructure Providers in Europe (CISPE), Coalition for Fair Software Licensing (CFSL) og Alliance for Digital Innovation (ADI), der lægger et tungt pres på politikere for at sikre, at populære Microsoft-produkter forbliver tilgængelige på så mange cloud-platforme som muligt.

Ifølge lobbyisterne har Microsoft allerede skabt et såkaldt leverandør lock-in med deres kunder.

Azure og AWS i kamp om markedet

80 procent af de statsansatte i USA benytter sig af Microsofts Office-pakke, mens AWS' markedsandel på 40 procent af public cloud-markedet er næsten dobbelt så stor som Azure, der ifølge Gartner sidder på 21,5 procent på globalt plan.

Ifølge Gartner er det dog ved at ændre sig - og markedet bevæger sig langsomt væk fra AWS.

Kunder, konkurrenter og politikere har siden 2016 klaget over Microsofts påståede konkurrenceforvridende adfærd på cloud-området.

Ifølge kritikerne er Microsofts applikationer nemlig vanskelige at køre på andre platforme end Azure, hvilket resulterer i en de-facto leverandør lock-in, der tvinger kunderne til at benytte sig af Microsofts produkter. Det gælder blandt andet myndigheder i både USA og i Europa.

Amazons taktik - og lobbygruppernes succes

Ifølge Bloomberg har Amazon haft succes med sin taktik om at benytte lobbyisterne.

Eksempel har CFSL ifølge mediet formået at overtale U.S. Federal Trade Commission (FTC) - det amerikanske handelstilsyn - til at undersøge Microsofts softwarelicens-praksis.

Selvom medlemmerne af CFSL ikke er offentlige, så hævder to kilder ifølge Bloomberg, at Amazon støtter gruppen og har betydelig indflydelse på dens holdninger.

I Europa har Amazon benyttet CISPE til at rette kritik mod Microsoft for dets påståede konkurrencebegrænsenende adfærd via en hvidbog i 2021, der året efter mundede ud i en officiel klage.

I 2023 blev sagen afgjort og CISPE fik ret i sine påstande, hvorefter Microsoft forpligtede sig til at gøre det lettere for kunder at skifte til en anden cloud-leverandør.

Amazon er ikke den eneste virksomhed, der er tilknyttet de omtalte lobbygrupper, men ifølge Bloomberg bidrager selskabet med en række 'specifikke incitamenter' og en række årlige bidrag. Eksempelvis betaler Amazon årligt 30.000 dollar (205.870 kroner) alene til CISPE.