Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danske skoler skal være mobilfri: Her er de nye anbefalinger

Skoler uden mobiltelefoner og spærring af websites, som ikke er relevante. Sådan lyder nogle af de nye anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Læring. Se dem her.

Slut med mobiltelefoner i skolen. Spærring af hjemmesider uden relevant indhold. Ud med alle tablets og computere medmindre de anvendes direkte i undervisningen.

Sådan lyder nogle af de anbefalinger, som Styrelsen fo Undervisning og Kvalitet - i daglig tale ‘Stuk’ - tirsdag har præsenteret om brug af skærme og digitale hjælpemidler i de danske skoler og fritids-ordninger.

“Stuk anbefaler skolerne at nedbringe risikoen for, at eleverne bliver distraheret af mobiltelefoner og andre skærme i skoletiden. Desuden anbefaler styrelsen, at skolerne er opmærksomme på, hvornår det giver faglig mening at bruge digitale læremidler, og at de giver plads til analog læring,” lyder det fra styrelsen i anbefalingerne.

Her peger man på, at adgang til ‘privat skærmbrug’ i skoletiden ‘påvirker børn og unges koncentrationsevne og forstyrrer deres faglige præstation,” som det hedder.

Anbefalingerne til brug af skærme i skoletiden er:

- Indfør mobilfri skole.

- Spær adgangen til ikke-relevante hjemmesider.

- Læg tablets og computere væk, når de ikke bruges i undervisningen.

- Lad fokus på skærmbrug bidrage til elevernes digitale dannelse.

- Brug kun skærme, når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt.

- Giv plads til analog læring.

- Sæt brug af skærme på dagsordenen for den pædagogiske udvikling.

- Ledelsen sætter retning for skærmbrug på skolen.

- Inddrag pædagogisk personale og elever i dialogen om skærmbrug.

- Skab overblik over skolens skærmbrug som udgangspunkt for dialogen.

- Brug skolens fysiske rammer til at skabe attraktive alternativer til skærmbrug.

- Gå i dialog med forældrene om elevernes brug af skærme.

Du finder alle anbefalingerne her.