I takt med at brugertilslutningen snart runder 10 millioner brugere i 3D-universet Second Life og det ugentlige antal for log-in konstant stiger, er den virtuelle verden lige så stille gledet ud i glemslen i danske såvel som internationale medier.
De eneste historier, der efterhånden kører om Second Life, er negative, og det har fået en avatar-veteranen Tateru Nino, til at fare i blækhuset.
"Der er en del ringe mediedækning derude, og jeg tror det er på tide, at vi fik et overblik, et godt grin eller bare slog os selv på panden i fortvivlelse. Der er mange, der bare råber op i øjeblikket, og det er på tide, at vi hejser det hvide flag og skyder kritikken ned," skriver hun blandt andet i et blogindlæg på Second Life Insider.
Tateru Nino hæfter sig især ved historier om, at Second Life bliver brugt til træningslejr for terrorister, som The Australian har hævdet, og at World Wide Web vil blive fortrængt til fordel for virtuelle verdener.
Anledning til drikke-spil
Hun forklarer, at terror-eksplosioner er umulige i Second Life, og at skaberne af Second Life, Linden Lab, aldrig har udtalt, at virtuelle verdener vil udrydde internettet.
"Inden for ti år vil virtuel adgang være mere dominerende end webadgang," var det Linden Lab officielt mente, ifølge Tateru Nino.
Hun ved ikke, om hun skal grine eller græde, men foreslår et drikke-spil, hvor deltagerne skal tage en tår, hver gang Second Life bliver misforstået i medierne.
Normal ristning
Spil- og medieforsker Jonas Heide Smith fra IT-Universitetet er er ikke overrasket over det mediecirkus, som Second Life har været i gennem, hvor det gik fra ukendthed til hype og videre til de negative historier, hvorefter det er forsvundet i glemslen.
"Det er sket mange gange før, hvor hele dotcom-bristen nok er det tydeligste eksempel på, hvordan firmaer først bliver tilbedt og derefter hårdt kritiseret. Efter et stykke tid er det en bedre nyhed, at det går dårligt end alle historierne om de fantastiske muligheder," siger han.
Kan blive populært i ubemærkethed
Jonas Heide Smith peger på en anden sammenligning, der ligger lige til højre benet med World Wide Web.
"På nettet så vi, at der i al ubemærkethed kom flere og flere brugere til, og det nåede ret hurtigt et økonomisk niveau, der var langt højere end før dotcom-crashet uden mediedækning. Når de smarte pr-folk er væk fra Second Life, så vil de virkeligt interesserede være tilbage, og de kan måske bygge noget stort op sammen," siger han.
På Second Life er der over 9,8 millioner indbyggere mod omkring fem millioner i marts, da mediehysteriet var højst. Antallet af brugere, der har logget ind inden for den seneste uge er også steget fra 330.000 i marts til 440.000 i den forgangne uge.
Finder naturligt leje
De negative historier i pressen kan ellers have betydet en svigtende tilslutning til Second Life, og virtuelle verdener i det hele taget.
Men det er ifølge Jonas Heide Smith typisk for communities og virtuelle verdener, at rekrutteringen sker automatisk, hvis de eksisterende brugere får noget ud af at være på det pågældende community.
Og han ser da også masser af perspektiver for Second Life, så det finder sit naturlige leje med hensyn til befolkning og brug.
"Jeg tror, at de virtuelle verdener vil blive splittet op i mindre enheder, der tiltaler specifikke brugere Det giver for eksempel ingen mening at sælge CD'er i Second Life, men det er derimod meget smart at sælge tøj i 3D-verdener, hvor brugerne kan se al tøjet på avatarer, der ligner dem selv," slutter han.