Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

Sådan kommer SurfOpen til at se ud, når browseren lanceres i 2008.

TeliaSonera på vej med mobil browser med reklamer

TeliaSonera lancerer om få måneder en ny webbrowser til mobilen, der skal binde kunderne tættere til selskabet og give det mulighed for at indtage fremtidens reklamemarked på mobiltelefonerne.

Stockholm: TeliaSonera, der herhjemme hedder Telia, vil tjene binde kunderne tættere til selskabet ved at lancere en let overskuelig mobil-webbrowser.

SurfOpen, som produktet hedder, vil blive frigivet i starten af 2008 og fungerer basalt set ved et framework, hvor mobilen i browse-tilstand altid viser en værktøjslinje i toppen af skærmen, en annonce nedenunder og selve internetsiden på resten af siden.

"Vi forsøger at træde frem som operatør ved at knytte kunderne tættere til os ved hjælp af navigationsredskabet, og samtidig giver det os mulighed for at gå mere aktivt ind på reklamemarkedet," siger Kenneth Karlberg, President of Business Area Mobility Services i TeliaSonera.

Han præsenterede blandt andet dette nye tiltag, da TeliaSonera i går havde inviteret til pressemøde i hovedkvarteret i Stockholm.

Presses fra flere sider

Kenneth Karlberg forklarer, at strategien skyldes, at traditionelle internetspillere som Google, Yahoo og Microsoft nu begiver sig ind på den mobile platform, og samtidig begynder traditionelle hardwareproducenter som Nokia og Sony Ericsson også at arbejde med indholdsprodukter.

"Udviklingen betyder, at der kommer en forventning om, at alting skal være gratis – og derfor øges opmærksomheden på annoncemarkedet. Så vi forsøger at komme nærmere kunderne og tage mere aktivt del i reklamemarkedet ved at lægge os frem foran de andre leverandører," siger Kenneth Karlberg.

Samtidig med SurfOpen lancerer TeliaSonera et nyt "value window", som kan bruges til at sende interaktive reklamer og informationer til kunderne, når de ikke bruger telefonens display til at læse beskeder eller tjekke kalenderen.

Pengene ligger i data og indhold

Efter de senere års meget intense konkurrence på telemarkedet, er teleselskaberne på udkig efter nye guldgruber, fordi minuttaksterne er faldet så markant.

"Nu kommer næste trådløse mobileksplosion, og det er mobildata, og fordi det er dér, volumen og indtægter er, skal vi også blive bedre til at klare os på reklamemarkedet, hvor vi ikke har været så nærværende tidligere," forklarer Lars Karlberg.

Spørgsmålet er så, om kunderne rent faktisk vil kaste sig over TeliaSoneras SurfOpen. Browseren minder på mange måder om det, man får med den gratis Opera Mini, fordi almindelige websider automatisk skaleres, så de passer til mobilens display.

Indra Åsander, Senior Vice president og Head of Content Services, mener dog, at SurfOpen har afgørende fordele frem for Opera Mini.

"Forskellen ligger i værktøjslinien og reklamepladsen. Opera Mini har ikke værktøjslinien, og det giver kunderne simpliciteten, fordi du har nøjagtig de samme muligheder, som når du browser på din laptop. Og reklamepladsen giver os samtidig muligheden for at sælge reklamer," siger hun.

Gider ikke omvej

Værktøjslinien giver blandt andet adgang til ens favoritter, historikken, en søgefunktion (det er endnu ikke besluttet, hvilken søgemaskine, der skal bruges) og Telias egen mobilportal, SurfPort.

Som så mange andre teleselskaber, har TeliaSonera hidtil givet kunderne adgang til indhold som ringetoner, nyheder og musik via mobilportalen SurfPort. Men selvom SurfPort består, har selskabet set det nødvendigt at skabe en browser, hvor man ikke er tvunget til at starte på selskabet egen portal, når man vil surfe på internettet.

"Vi har indset, at en del kunder ikke ønsker at gå den omvej for at komme til indholdet. De vil direkte til det, og derfor lancerer vi SurfOpen," lyder det fra Kenneth Karlberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere