Artikel top billede

Sådan hitter sygehusene med innovative it-løsninger

De danske sygehuse er flere steder i gang med smarte og lavpraktiske it-løsninger, der gør hverdagen nemmere. Se nogle af dem her.

Ude på hospitalsgangene og på operationsstuerne er der behov for lavpraktiske løsninger her og nu, hvis tingene skal hænge sammen.

Regionerne har sat flere projekter i gang for at tiltrække læger, få sundhedspersonale til at blive længere tid på arbejdsmarkedet og for at teste ny teknologi på sundhedsområdet.

Robotstyring

Planlæggerne bag det nye supersygehus i Århus er eksempelvis ved at undersøge, om principper fra bilindustrien om robotstyrede lagre og "just-in-time"-systemer kan betale sig i sundhedsvæsnet.

Det betyder, at personalet ikke selv skal pakke de vogne med klinisk udstyr, der skal bruges til hver enkelt operation.

I Region Sjælland er der sat flere initiativer i gang. Blandt andet samarbejder en strålebehandlingsenhed i Næstved med en lignende afdeling på Rigshospitalet.

"Afdelingen i Næstved er koblet fuldt op med Rigshospitalet, og det betyder, at patienterne slipper for at tage fra Næstved til København og specialisterne kan tale sammen på et fælles grundlag," siger Lars Onsberg Henriksen, kvalitetsdirektør i Region Sjælland.

Og netop den type løsninger regner kvalitetsdirektøren med, kan udbredes til hjerte-, sårbehandlings- og blodtryksområdet.

Skal vi se på alternativerne?

"Er det sådan, at vi kan levere den kliniske ydelse alle de steder, vi gerne vil, med en kliniker til stede? Eller skal vi til at se på alternativerne," spørger Lars Onsberg Henriksen retorisk.

Han forklarer, at nye større sygehuse trækker i retning af centralisering af sundhedssystemet. Men omvendt skal teknologien gøre det modsatte.

"Jeg tror, at alle er i gang med den her udvikling. Det er en blanding af, at vi samler mange behandlinger på færre steder, men samtidig øger det behovet for at kommunikere med de decentrale steder," siger han.

Nogle af de teknologier, der skal tages i brug, er ikke specielt avancerede, men det kræver nytænkning.

Det viser et eksempel fra Fyn.

Den løsning er blevet revet ned af hylderne

Sundheds-it har ry for at bestå af tunge dyre systemer, som det tager oceaner af tid at brede ud, og som i bedste fald ikke er til ulempe for læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale.

Men et eksempel fra Odense Universitets Hospital, OUH, viser, at når blot løsningen er simpel at anvende og opfylder et behov, så står personalet i kø for at få lov til at komme i gang.

Tele-tolkning

Den fynske løsning er en tele-tolkningsordning, hvor personalet i stedet for at skulle have en tolk ud på den enkelte afdeling og oversætte for patienter, der ikke taler dansk - eller i nogle tilfælde i stedet for at et familiemedlem oversætter - bestiller en tolk i et center, tager en skærm med indbygget kamera med til konsultationen og går i gang.

Ifølge lægelig direktør på OUH Peder Jest, så er succesen så stor, at de 3-4 afdelinger, som var med fra begyndelsen tidligere i år, nu er blevet til 10 afdelinger.

Der arbejdes på at udbrede lignende løsninger i hele landet, og OUH's tolkecenter samarbejder allerede med sygehuse i Region Nordjylland og i Region Hovedstaden, der gerne vil afprøve teknikken.

"Vi bruger i regionen 30.000 tolkninger om året på sundhedsområdet, så der er nogle enorme gevinster ved det her," siger Peder Jest, som forklarer, at det faktisk har vist sig, at tolkene bliver bedre, at mange patienter føler sig bedre tilpas ved at tale åbent til lægen uden en tolk i lokalet, og at det er blevet lettere at planlægge, efter tolken kan bookes til teletolkning.

Succesen har spredt sig som ringe i vandet, og Peder Jest konstaterer, at selv om der er tale om en relativt simpel teknologisk løsning, så er han meget glad for succesen.

"Det er en spredning, der sker meget hurtigere, end jeg er vant til," siger Peder Jest.

Han tilføjer, at teknologien i dette tilfælde opfylder to meget vigtige betingelser:

Den sparer tid for personalet og giver patienten en bedre oplevelse.

Træd på bremsen

Otto Larsen, der som direktør for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark, SDSD, tegner de overordnede linjer i indsatsen, mener, at det er afgørende for et velfungerende sundhedssystem i fremtiden, at digitaliseringen lykkes.

Han mener, at det kan lade sig gøre ved at fokusere indsatsen.

"Vi skal gennemføre det samme som i banksektoren. Vi skal have systemer, hvor patienter selv måler og tjekker sig selv, så vi slipper for rutinebesøg," siger Otto Larsen og konstaterer:

"Der har du den kæmpestore arbejdskraftbesparelse."

Til gengæld maner Otto Larsen også til besindighed, når det gælder udviklingen af nye projekter.

"Jeg vil godt træde på bremsen. Det er måske mere værd bare at få udbredt det, vi har, end at sætte en masse nye udviklingsprojekter i gang. Jeg ved godt det lyder lidt kedeligt og reaktionært, men det er jeg overbevist om," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere