Avatar billede nemlig Professor
26. oktober 2016 - 22:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Ændre tidsformat og fratræk minutter

Hejsa.
Jeg har 3 inputfelter:

$_POST['dato']; //Fx. værdi = '28-07-2016'
$_POST['kl']; // Fx værdi = '23:45'
$minutter; //Fx. værdi = 120

De 2 værdier ønsker jeg sammensat til DATETIME-format til MySQL. Det gør jeg sådan her:
$ankomst = explode('-',$_POST['dato']);
$dato = $ankomst[2] . '-' . $ankomst[1] . '-' . $ankomst[0] . ' ' . $_POST['kl'] . ':00'; //giver dette resultat '2016-07-28 23:45:00'

Spørgsmål:
Jeg vil gerne have $minutter medtaget i den sammensatte DATETIME, således resultatet ovenfor giver '2016-07-28 21:45:00'.
Nogen gode forslag?
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2016 - 22:56 #1
Så $minutter skal trækkes fra tidspunktet, eller hvad?
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2016 - 23:06 #2
Uanset hvad ville jeg bruge PHP's DateTime objekt i stedet for alt det manuelle arbejde. Meget lettere at arbejde med.

$t1 = $_POST['dato'];
$t2 = $_POST['kl'];
$minutes = 120;

$time = DateTime::createFromFormat('d-m-Y H:i', $t1.' '.$t2);

// Træk $minutes minutter fra. (brug add i stedet for sub for at lægge til)
$time->sub(new DateInterval('PT' . $minutes . 'M'));

// Udskriv i Mysql DATETIME format.
echo $time->format('Y-m-d H:i:s');
Avatar billede nemlig Professor
27. oktober 2016 - 09:51 #3
Perfekt - det var lige præcis løsningen for mig. Og da jeg "bøvler" en del med omskrivninger af datoer og tidspunkter, er din løsning kærkommen :)