Avatar billede uac Juniormester
09. februar 2024 - 14:55 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Total antal records med undtagelse

Nogen PHP-nørder der kan hjælpe mig?

Jeg viser total antal records fra en database med følgende:
$result = performQuery("SELECT COUNT(*) FROM medlemmer");
    while ($rows = mysqli_fetch_row($result)) {
        echo $rows[0];
      }

Det virker fint, men vil gerne hav den ikke tæller de records med hvor kolonnen hedder Aktiv har værdien 3

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede ejvindh Ekspert
09. februar 2024 - 15:00 #1
Virker dette?:
$result = performQuery("SELECT COUNT(*) FROM medlemmer WHERE Aktiv <>3");
(du skal muligvis rette Aktiv til aktiv)
Avatar billede uac Juniormester
09. februar 2024 - 15:04 #2
ejvindh: Skal også bruge det et sted, hvor værdien ikke er et tal... og så dur din løsning desværre ikke....
Avatar billede repox Seniormester
09. februar 2024 - 15:08 #3
Løsningen som ejvindh kommer med løser din oprindelige problemstilling.

Hvis du problemstilling er mere omfattende end hvad du oprindeligt har lagt ud med, ville det være mere produktivt for alle, hvis du konkretiserede dit faktiske behov.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2024 - 15:14 #4
Tal:

aktiv <> 3

Tekst:

aktiv <> '3'

Begge bør håndtere NULL omend det måske var pænere at lave noget eksplicit NULL håndtering.
Avatar billede uac Juniormester
09. februar 2024 - 15:30 #5
Jeres forslag virker fint - tak for hjælpen :-)