Avatar billede Friis77 Praktikant
11. februar 2024 - 19:58 Der er 5 kommentarer

Hjælp til PHP

Hej

Jeg leger lidt med PHP og MySql og er nybegynder med stor streg under.
Jeg er løbet lidt ind i et problem med en opret bruger side, der ikke vil se ud som jeg gerne vil have den til, den melder fejl, nå jeg indlæser siden.

( ! ) Notice: Undefined index: username in C:\wamp64\www\fesmanager\admin\create_user.php on line 48
Call Stack
#    Time    Memory    Function    Location
1    0.0051    247824    {main}( )    ...\create_user.php:0

Det samme på alle liner 48 - 54.

Nogle der ved hvorfor???? hvad er det jeg ikke kan se/gennemskue.

På forhånd tak
Avatar billede claes57 Ekspert
11. februar 2024 - 20:52 #1
Til alt held for dig, så har vi ikke adgang til "C:\wamp64\www\fesmanager\admin"
Hvid du kunne droppe kildekoden til "create_user.php" herinde, så er der sikkert en nørd eller to, der kan finde en lille 'ups' i koden.
Avatar billede Friis77 Praktikant
11. februar 2024 - 21:11 #2
ok jeg smider php filen ind her så:
<?php
// Tilføre Header.php her
include 'c:/wamp64/www/fesmanager/includes/header.php';

// Databaseforbindelsen her
  include 'c:/wamp64/www/fesmanager/includes/database.php';
?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Opret Bruger.</title>
</head>
<body>
<p align="center">Opret Bruger. </p>
<br />
<form action="create_user.php" method="POST">
  <div align="center">Brugernavn.:
    <input type="text" name="username" placeholder="Brugernavn" required>
    <br>
  Adgangskode:
  <input type="password" name="password" placeholder="Adgangskode" required>
  <br>
  Navn:
  <input type="text" name="first_name" placeholder="Fornavn" required>
  <br>
  Efternavn:
  <input type="text" name="last_name" placeholder="Efternavn" required>
  <br>
  E-Mail:
  <input type="email" name="email" placeholder="Email" required>
  <br>
  Mobil:
  <input type="text" name="mobile" placeholder="Mobil" required>
  <br>
  Stabsnavn:
  <input type="text" name="staff_name" placeholder="Stabsnavn" required>
  <br>
  <input type="submit" value="Opret bruger">
  </div>
</form>
</body>
</html>
<?php

// Henter form data og undgår SQL Injection
$username = $_POST["username"];
$password = $conn->real_escape_string($_POST['password']);
$first_name = $conn->real_escape_string($_POST['first_name']);
$last_name = $conn->real_escape_string($_POST['last_name']);
$email = $conn->real_escape_string($_POST['email']);
$mobile = $conn->real_escape_string($_POST['mobile']);
$staff_name = $conn->real_escape_string($_POST['staff_name']);

// Indsætter bruger i databasen
$sql = "INSERT INTO Users (username, password, first_name, last_name, email, mobile, staff_name)
VALUES ('$username', '$password', '$first_name', '$last_name', '$email', '$mobile', '$staff_name')";

if ($conn->query($sql) === TRUE) {
  echo "Bruger oprettet succesfuldt.";
} else {
  echo "Fejl: " . $sql . "<br>" . $conn->error;
}

// Lukker databaseforbindelsen
$conn->close();
?>

Jeg håber det måske kan hjælpe.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2024 - 21:55 #3
Den siger en advarsel om at $_POST["username"] ikke findes, for du har endnu ikke trykket på submit-knappen. En nem løsning vil være at spørge på om der faktisk er en værdi:

if (isset($_POST["username"])) {
  $username = $_POST["username"];
  ....ogsaavidere
}
Avatar billede Friis77 Praktikant
12. februar 2024 - 01:24 #4
Tak det hjalp til en vis grad, nu er advarslerne væk, men det som om den selv trykker på submit-knappen, den skriver nemlig "bruger er oprettet" nå jeg kommer ind på siden og den oprette så en tom line i MySql-databasen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. februar 2024 - 07:55 #5
Du skal sørge for at alt det "spændende" er inde i den if-sætning fra #3 - ikke bare aflæsning af brugerens indtastninger.