23. november 2016 - 13:38 Der er 4 kommentarer

Navigation - Menu er konstant indhold skifter <div>

HejFolkens.
Jeg er igang med at lave en simpel hjemmeside.
Jeg husker før hen hvor jeg lavede sider, at man linkede til #Indhold, og så skiftede indholdet i Main DIV indhold, fordi den indlæste PHP siden Indhold.php.

Jeg husker det som en relativ simpel kommando, er der nogle her der kan hjælpe mig. - På sigt er ideen at den skal skifte når man navigere og at der evt. er en kort udtonings effekt på, men det er blot en tanke, i første omgang er det blot skiftet jeg skal have styr på, hvis der er nogle der har den på rygraden? :)

Skabelonen jeg har stablet sammen er indtil videre på følgende link:
http://netkit.dk/Simpelweb/test.html#Forside
Avatar billede keysersoze Guru
23. november 2016 - 14:23 #1
Det eneste du kan opnå med brug af # er at scrolle til et bookmark.

De eneste lette måder at gøre det på du reelt beskriver er ved at benytte (i)frames eller simpel show/hide af layers - og det er nok ikke at foretrække i forhold til fx brugervenlighed og seo. Skal du reelt opnå det du beskriver skal du ud i en AJAX-løsning, altså noget javascript.
23. november 2016 - 14:29 #2
Iframes forbinder jeg med noget forhistorisk, men det er ikke utænkeligt at det var den løsning jeg løb med dengang. - Bruger man stadig iframes på den måde :P - Ellers må jeg lave en one page med scoll down istedet opbygget i sektioner uden jeg ved for meget om det. :)
Avatar billede keysersoze Guru
23. november 2016 - 14:31 #3
(I)frames lyder som nævnt som en dårlig ide ja.
Avatar billede Slater Ekspert
23. november 2016 - 14:34 #4
Hvis du har haft brug hash links dengang, så lyder det som om det er AJAX. Det er dog ikke så nemt som du får det til at lyde som. Ikke fordi det er svært, men det kræver en smule Javascript-kode, det er ikke bare en enkelt kommando. Men det er meget muligt, du har haft inkluderet et eller andet library, der håndterede det for dig dengang. Det kan sagtens lade sig gøre at lave sådan et.