Avatar billede torben lind Forsker
01. maj 2024 - 14:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Flytte indhold fra en celle til en anden

Hej allesammen.
Jeg har et regne ark der er meget langt,problemet jeg prøver at finde en løsning på er følgende.
I kolonne A står der noget info på alle linierne i arket.I kolonne B er der f.eks de første 6 linier der er udfyldt så kommer der måske 10 linier der ikke er udfyldt,så kommer der igen måske 13 linier der udfyldt.
Jeg kunne tænke mig at de celler i kolonne B der i tomme,blev udfyldt med det der står i den samme celle i kolonne A,altså en form for kopier fra A til B,hele vejen ned i arket.
Er det til at forstå ellers kom tilbage.
På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede thomas_bk Ekspert
01. maj 2024 - 14:49 #1
Hvad med indholdet i kolonne A hvor B allerede er udfyldt, er det ligegyldigt?

Umiddelbart er mit forslag at tage kolonne C til hjælp.
Så vil jeg lave en formel hvor den tager fra kolonne B såfremt der er noget udfyldt ellers tager den fra kolonne A.
Så kan man efterfølgende kopier/overskrive fra kolonne C til kolonne B.
Hvis der allerede er noget i kolonne C, så brug en anden kolonne eller indskyd en ny kolonne.
Avatar billede ebea Ekspert
01. maj 2024 - 15:20 #2
Du kan gøre det, med en lille stump kode, indsat i Arkets kodemodul:

Sub Flytdata()
    Dim lr As Long
    Dim i As Long
    lr = Range("A" & Rows.Count).End(xlUp).Row

    For i = 1 To lr
        If Range("B" & i).Value = "" And Range("A" & i).Value >= 0 Then
            Range("B" & i).Value = Range("A" & i)
        End If
    Next i
End Sub
Avatar billede torben lind Forsker
01. maj 2024 - 15:36 #3
Hej ebea.Ja,jeg er ikke bange for at indrømme at mange er meget bedre end mig.
Kunne du måske skærer det ud i pap for mig.
Hvor skal det sættes ind og hvordan gør man det og i hvilken kolonne skal det sættes ind.
Lad os prøve at starte med dette.
Avatar billede ebea Ekspert
01. maj 2024 - 15:44 #4
Når du har åbnet dit Excel Ark, så:
Hold Alt tasten nede, og tryk F11

Så åbner etVBA kodevindue. Der dbl. klikker du på det pågældende Ark, som indeholder dine linjer du skal arbejde med.

I det vindue der nu åbner, indsætter du den kode jeg viste.

Nu kan du lukke VBA delen.
Mens du står i det Ark med linjerne, holder du Alt tasten nede, og trykker F8.
I det lille vindue der åbner, kan du se navnet på den kode jeg viste. Kør den kode, og den flytter fra A til B, hvor B er tom, og A har indhold.

Håber det hjalp 😊
Avatar billede bak Seniormester
01. maj 2024 - 17:08 #5
alternativt kunne du markere alle celler i kolonne B. Tryk på F5, og vælg Tomme eller Blanke. Når de tomme celler er valgt tryk F" og indsæt fx =A7 . tryk nu ctrl-enter og formlen står nu i alle tomme celler
Avatar billede torben lind Forsker
01. maj 2024 - 17:34 #6
Hej ebea og bak.
Jeg vil kigge på det i morgen,jeg er ude af døren resten af dagen og aften.
Avatar billede torben lind Forsker
02. maj 2024 - 10:28 #7
Hej eba.
Jeg valgte dit forslag som løsning,det er yderst simpel (hvis man kan lave sådan noget).Det virkede første gang uden problemer,så mange tak for hjælpen.

Forslaget fra bak kunne jeg ikke få til at virke,men det er sikkert mig der gjorde noget forkert,så også tak for input.
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2024 - 10:46 #8
#7 - Du er velkommen -og du fandt vejen til at håndtere koden 👍😊