Avatar billede Steenhanberg Novice
10. januar 2017 - 10:07 Der er 18 kommentarer

Microsoft Office XP 2001/2002

Leder efter CD til Microsoft Office 2001 eller 2002, (Premium eller Prof.) med Microsoft programmet Photo Editor.
Har mistet Photo Editor efter maskine-nedbrud.
Er der nogen, der kan hjælpe mig med køb/lån?
10. januar 2017 - 10:27 #1
Kan du ikke bruge denne her i stedet for?
http://www.irfanview.com/

Jeg mener også at Photo Editor var med i senere versioner (2003 og vist også 2007/10). De er måske noget lettere at finde :-)

Med venlig hilsen

Birthe Lauridsen
Praktisk IT
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2017 - 10:50 #2
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 10:53 #3
https://www.befunky.com/features/photo-editor/

vis det er office har jeg en gamle office 7 til  XP
Avatar billede Steenhanberg Novice
10. januar 2017 - 10:55 #4
Photo Editor blev fjernet fra Office i og med udgaven 2003. Men er vist kommet i anden version med Windows 10 - som jeg dog ikke kan køre på min PC.
Tak for tip om IrfanView som jeg ikke kender.
Venlig hilsen,
Steen
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 10:57 #5
køre xp i virtualbox og der efter  Photo Editor
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 10:59 #6
Avatar billede Steenhanberg Novice
10. januar 2017 - 13:42 #7
Ja, der findes en uendelighed af foto-programmer. Jeg ser listen igennem, men umiddelbart er Microsoft Photo Editor 2001/2002 ikke med.
Tak!
Steen
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 13:45 #8
ved ikke om den er på TB
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 13:48 #9
Avatar billede Steenhanberg Novice
10. januar 2017 - 14:44 #10
Rasmus skriver en del, som jeg ikke forstår en dyt af!:
Kender ikke office 7 til XP, men har den Microsoft Photo Editor 2001/02 er jeg interreseret.
Køre XP i virtualbox?! Aner ikke, hvad det er...
Om den er på TB?
Beklager, men jeg ved uendeligt lidt om PC, programmer... men en masse om mange andre ting...
Skal skæres ud i pap, før jeg kan følge med.
Men er meget glad for de mange venlige og hjælpsomme svar.
Steen
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 17:04 #11
Steen hvorfor kigger du ikke tilbage i den tråd du har oprettet før??
Ole Madsen har jo lagt en privat besked til dig som du sikkert ikke har set, og der linkes tilbage til tråden i #2 :-)
Avatar billede Steenhanberg Novice
10. januar 2017 - 17:20 #12
Jo, tak, har set det.
Men kan ikke få det til at køre på W 8.1. Det fungerer delvist på Vista, men jeg kan ikke lægge billeder ind.....
Ole har fået det til at fungere på sin maskine. Han er vist en del smartere end mig...
Tror for alvor, at jeg skal have fat i CD'ere til Office 2001/2002.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 17:40 #13
Jeg har Office 2000 med 4 cd. Der er programmet iikke på vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
10. januar 2017 - 17:45 #14
#12 Når du starter programmet op, kører du det så i kompatibilitets tilstand til XP SP3?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. januar 2017 - 17:51 #15
Nu har jeg så prøvet fra den Office XP (2002) installation, jeg har sendt dig link til, på en Windows 10 maskine (Det var en win7 maskine i den anden tråd).

På Win10 maskinen fungerer det egentlig også helt fint - den kommer bare og brokker sig over noget ODBC forbindelse under installationen (alt fravalgt, undtagen Photo Editor).
Og ja, alle "knapper" er inaktive, indtil der er åbnet et billede - så er de aktive.

MEN! - jeg kan kun åbne mindre JPG filer - meget tyder på at programmet i sig selv simpelthen har en begrænsning i opløsningen på de billeder den åbner. Jeg har også afinstalleret "office" udgaven og installeret den stand-alone installation jeg linker til i den oprindelige tråd. Den opfører sig på samme måde.

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til, men vær opmærksom på, at den altså ikke kan bruges til større billeder (12Mpixel og der over - (3-4MB filstørrelse)).

D.v.s:

1. Du har ikke noget formål i at spørge videre efter en Office XP (2001/2002) installation - du har fået én, og en anden udgave vil næppe fungere anderledes. Desuden har du fået link til en offline udgave af den nyeste version af Photo Editor.

2. Hvis du regner med at bruge den på større billeder i fremtiden, skal du alligevel finde et andet program, da Photo Editor kva sine over 14 år på bagen, simpelthen er forældet.

Der findes et væld af mere moderne programmer, både betalings og gratisudgaver. Et af de helt store gratisprogrammer er IrfanView der let kan hentes her: http://fileforum.betanews.com/download/IrfanView_32bit/967963863/1
Oven i installerer du så det danske sprog, der kan hentes her: http://www.irfanview.net/lang/irfanview_lang_dansk.exe

Frem for at blive ved med at lede efter noget, som ingen kan skaffe dig (fordi du allerede har fået det der er, men som ikke virker optimalt), så vil jeg altså bede dig overveje at skifte program. Det tror jeg vil gavne dig på lang sigt.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2017 - 18:03 #16
Avatar billede Steenhanberg Novice
11. januar 2017 - 09:33 #17
Tak for Oles lange og uddybende svar.
Problemet er, at jeg ikke kan åbne et billede i programmet:
Går jeg ind under FILE og vælger OPEN kan jeg komme til mine billeder. Men kan ikke overføre dem. Vælger jeg et billede + OPEN får jeg svaret: "Photo Editor cannot find or open c:.....1-0-dsc00305jpg".
Går jeg ind under FILE og vælger NEW, eller det hvide ark i værktøjslinien, får jeg det hvide ark frem og en del af knapperne fungerer. Og så kommer jeg ikke længere.
Men programmet har slet ikke de mange funktioner, som var i udgaven jeg har mistet.
Jeg ved, der findes et hav af billedprogrammer. De fleste er meget komplicerede og tunge at arbejde med. Photo Editor er nemt, hurtigt og enkelt og giver fremragende kopier. Vi taler selvf. om mindre ferie/familiebilleder, kopieret i max A4-format. En helt stor fordel er, at billederne kan beskæres på alle leder og kanter og placeres fuldstændigt som man vil på et A4-ark. Hvilket betyder, at fotopapiret kan udnyttes optimalt med billeder i alle mulige skæve formater.
Grunden til, at jeg gerne vil forsøge med CD'er fra udgaven 2002, eller 2001, er, at jeg har lagt Office fra 2000 ind. Den har den tidligere udgave af Editor: Photo Draw. Programmet fungerer upåklageligt med næsten de samme funktioner som Photo Editor, er bare lidt tungt og langsommeligt.
Men hvorfor jeg ikke kan åbne billeder i programmet fra Ole, ved jeg ikke.
Og tingene er vel ikke forældede, hvis de opfylder et behov og en funktion, selvom de er 14 år gamle.....
Avatar billede wattson514 Praktikant
30. september 2018 - 20:14 #18
Can not you use this instead?

https://techyhunt.net/tools/download-microsoft-photo-editor-for-windows/

I also believe that Photo Editor was included in later versions (2003 and also 2007/10). They may be easier to find :-)

Sincerely,

SAMUEL WATTSON