Avatar billede vbr Seniormester
30. marts 2024 - 17:23 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Publisher 2013

Jeg har brugt Microsoft Publisher rigtig meget, både arbejdsmæssigt til små A-4 nyhedsblade indtil jeg gik på pension i 2015, og privat bruger jeg stadig Publisher en hel del i forbindelse med mærkedage og foreningsmæssigt.

Der er tale om version 2013, og det er også alderen på Word i min Office-pakke, som fuldt ud dækker mit behov.

Publisher har hidtil fungeret stabilt og uden problemer. Men ved mit seneste 'projekt' voldte programmet pludselig knuder og kunne ikke udskrive. Jeg tilskrev det først, at jeg er ved at lære min nye TS 705a printer at kende.

Det viste sig imidlertid, at Publisher også nægtede at konvertere filen til PDF-format, hvilket jeg har brugt og stadig bruger meget, når der skal rundsendes materiale via mail. Publisher meldte, at det ikke var muligt at gemme filen.

Der var mange billeder involveret i mit projekt, så filen jeg arbejdede var i omegnen af 500 MB. Men da der er 113 GB ledig plads på den digitale  harddisk (eller 'softdisken'), så burde det ikke være årsagen.

Jeg splittede så projektet, der er på fire sider, op i fire dokumenter, og det hjalp. På nær side 3 - som fortsat både nægtede at lade sig udskrive og konvertere til PDF-formatet. Skønt den med 72.000 KB er markant mindre end side 2, der er på 120.000 KB.

(Tidligere har jeg haft projekter med det dobbelte antal sider og lige så mange billeder uden problemer).

Jeg løste problemet ved at forstørre billederne i Publisher-programmet og tage et skærmbillede af dem hver især, slette de oprindelige billeder og erstatte dem med skærmbillederne reduceret til den tidligere størrelse.

(Jeg har ikke haft problemer med at bruge skærmbilleder i mine private projekter).

Lidt mystisk er det dog, at da jeg satte havde sat et skærmbillede ind og lige ville teste konverteringen til PDF, så kom meldingen igen: At PDF'en ikke kunne gemmes på harddisken.

Det skal siges, at Microsoft netop havde sendt opdateringer op til at jeg skulle arbejde med projektet. Desuden har jeg også læst, at Microsoft i nær fremtid ophører med at supportere Publisher.

Så måske skal jeg til at se mig om efter et alternativ til Publisher, hvilket jeg vil være ked af, idet programmet hele tiden har opfyldt de ønsker, som jeg har haft til det.

I givet fald - så vil jeg være taknemlig for at høre om erfaringer med gode (og nemme at lære) alternativer til Publisher.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. marts 2024 - 20:34 #1
Køb en nyere Office pakke. den vil med sikkerhed køre i mange år endnu!
https://www.productkeys.dk/produkt/microsoft-office-2021-professional-plus-pc/
Avatar billede vbr Seniormester
31. marts 2024 - 16:49 #2
#1
Tak for tippet. Ja, det vil i det hele taget sikkert være en god idé, idet 2021-udgaven af Office-programmerne vil blive supporteret længere end 2013-udgaven. Det havde jeg faktisk ikke tænkt på!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2024 - 19:47 #3
Det du oplever skyldes formentlig en "defekt" (Garbage) karakter, et sted i filen.

Det kan ske at der i selve datastrømmen der beskriver filen, optræder en række karakterer der af Windows eller Publisher opfattes som en intern kommando - og derfor fejler det at gemme præcis den sektion hvor det forekommer i.

Jeg har selv oplevet det, både i forhold til at gemme men også printe - printet blev simpelthen til "støj" et bestemt sted i dokumentet. Ved at gøre som du allerede har gjort - altså at kopiere noget over i et nyt dokument og tjekke om denne kan gemmes, kan man isolere den side/sektion, problemet forekommer i.

Men ja, det er altid en god idé at holde sig nogenlunde opdateret... - bare husk at netop Publisher er "dømt ude" om ikke så mange år: https://www.computerworld.dk/art/286225/farvel-til-publisher-kendt-microsoft-365-program-bliver-aflivet-efter-33-aar

Du bør derfor købe en version med produktnøgle, og ikke 365-abonnement, så du ikke risikerer at Microsoft fjerner produktet fra din PC... - så kan du i det mindste bruge den aktuelle udgave, til den ikke kan mere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. april 2024 - 19:48 #4
Hov - beklager... - det var en betalingsartikel jeg fik linket til. Her er Microsofts officieller udmeldelse: https://support.microsoft.com/da-dk/office/microsoft-publisher-underst%C3%B8ttes-ikke-l%C3%A6ngere-efter-oktober-2026-ee6302a2-4bc7-4841-babf-8e9be3acbfd7