Købere flokkes om danske it-firmaer

Interessen fra både købere og sælgere er stor i it-branchen. Der er dog et enkelt problem, som kan stå i vejen for handlerne.

Artikel top billede

Arkivfoto: Home optræder ikke i artiklen.

Der er stadig interesse for at både at sælge og købe virksomheder i den danske it- og telebranche.

To af Danmarks største virksomhedsmæglere oplever stor interesse både fra købere og sælgere, selvom det nogle gange kan være svært eller tidskrævende at få en handel afsluttet.

"Vi oplever fortsat en stor interesse, men samtidig kan det være svært at få enderne til at nå sammen. En virksomheds pris er jo defineret ved dens evne til at generere indtjening i fremtiden. Da der stadig er en stor usikkerhed om fremtiden, kan det derfor være svært at finde en pris," siger Gert Mortensen fra Schrøder Partners.

Schrøder Partners er virksomhedsmæglere med særligt fokus på køb og salg af it-, tele- og konsulentvirksomheder.

Jan Larsen, der arbejder med it- og televirksomheder ved LNP Corporate Finance oplever også, at det kan være svært at nå til enighed om en pris.

"Køber og sælger står tit i hvert sit univers. Der kan ofte være store forskelle i forventninger til pris," siger Jan Larsen.

Han synes dog ikke på samme måde, at der er svært at få enderne til at nå sammen.

"Jeg oplever ikke at tingene går i hårdknude. Alt tager længere tid. Der er ingen impulskøb. Dagene, hvor man købte en virksomhed til en opskruet pris i håb om, at tingene bare bragede derud af, er selvfølgelig ovre. Selvfølgelig er virksomhederne blevet mere forsigtige," siger Jan Larsen.

Han vurderer, at hvor det tidligere typisk tog tre til seks måneder at lukke en handel, så er det i dag meget få handler, der bliver klaret på tre måneder.

"Men omvendt tager det heller ikke betydeligt mere end de seks måneder. Jeg synes, de fleste har nogle realistiske forventninger, og hvis bare afkastet og risikoen ved et køb er fornuftigt, så er der stor motivation for at køre det igennem," forklarer han.

Virksomheder er en god investering

Jan Larsen oplever, at interessen på købersiden kommer, fordi flere større virksomheder er kommet styrket gennem krisen og har den kapital der skal til.

"Der er en situation, hvor de store har kapitalen, men samtidig stadig har svært ved at skabe en organisk vækst. Samtidig er den overskydende likviditet ikke så interessant at placere andre steder. Aktier er usikre og obligationer giver ikke nok," forklarer Jan Larsen.

Han mener også, at it-branchen er interessant for investorer, fordi investeringer i ejendomme, byggebranchen og traditionel industri ikke længere er så attraktivt.

Ifølge Jan Larsen er der også begyndt at komme flere interessante virksomheder til salg, end det var tilfældet tidligere.

"Nogle af de mere spændende virksomheder har holdt beslutningen om at sælge tilbage, fordi markedet har været ugunstigt. De begynder at komme tilbage nu, fordi de begynder at tro, at de kan få en attraktiv pris," siger Jan Larsen.

Prisen på et it-firma måske på vej op

Når det gælder priserne på de handlede virksomheder, har de to virksomhedsmæglere lidt forskellige indtryk.

Gert Mortensen synes ikke, at han oplever, at priserne er markant på vej op endnu.

"Jeg oplever ikke et generelt billede af, at priserne er på vej op. It-området har et hav af underbrancher, og der er store forskelle alt efter, hvilke områder det handler om," siger Gert Mortensen.

Han forklarer, at de virksomheder, som er direkte berørt af den faldende efterspørgsel, for eksempel forhandlere, stadig er mærkede.

Jan Larsen erfarer derimod et mere entydigt billede af priserne på it-virksomheder.

"Priserne er på vej op. Det er der slet ikke nogen tvivl om. Virksomheder handles for mere i dag, end for tre måneder siden. Og endnu mere end for et halvt år siden," siger Jan Larsen.

Den effekt gør ifølge ham, at nogle købere faktisk er hurtige med at slå til, når det rigtige tilbud melder sig.

"Fordi udviklingen går i retning af højere prisere, vil køberne gerne lukke handlerne, så snart de når en fornuftig pris. Også for at forhindre, at nogen byder dem over," siger Jan Larsen.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S