Syv år med OpenOffice giver nu pote

Reportage: Udfordringerne med at udruste 15.000 kontormaskiner med OpenOffice indeholder ikke de problemer, man normalt bringer frem i debatten. Se hvordan byen München har fået det til at virke.

Artikel top billede

Foto: Torben Klint

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.

Den anden OpenOffice-konference på dansk jord blev torsdag afviklet i Carlsbergs gamle og smukke lokaler i Valby i København.

Efter de obligatoriske problemer med teknikken - mikrofontest er som bekendt for tøsedrenge - kunne de 100 fremmødte stifte personlig bekendtskab med Florian Schiessel fra den tyske by München.

I München, der er hovedstaden i den sydlige delstat Bayern, erklærede man i 2003, at byen ville skifte fra Microsofts proprietære systemer til fri kildekode og åbne standarder, hvilket i it-kredse har gjort byen kendt for mere end den årlige oktober-fest.

Sådan fik OpenOffice liv

Efter syv års projektering, analyse og arbejde er man nu endelig ved at nå frem til målsætningen om, at 15.000 arbejdspladser i den offentlige administration kører OpenOffice på desktoppen.

"To af de væsentlige begrundelser for beslutningen var, at vi ville have kontrol over infrastrukturen og at vi ville bruge penge på at gøre vores medarbejdere klogere, frem for at bruge penge på software-licenser," fortæller Florian Schiessel, der er projektleder i München.

Med til historien hører dog også, at Microsoft først i dette årtusinde ville have nye support-aftaler med Münchens bystyre, hvilket satte tankerne om et alternativ i gang blandt it-folk.

"Microsoft var ikke-eksisterende i vores back end, derfor fandt vi det også naturligt at anvende open source på desktoppen," siger Florian Schiessel.

Arbejdet blev opdelt i tre hovedfaser.

Først blev computerne forsynet med OpenOffice, men med Microsoft Office som standard-kontorpakke.

Efter tilvænningsperioden blev OpenOffice og dokumentformatet ODF gjort til standard, mens det sidste trin var at fjerne Microsofts pakke fra næsten alle maskiner.

Man bruger stadig Microsoft Office i dele af administrationen, hvor det ikke er økonomisk rentabelt at skifte.

2009 er blevet brugt til pilotprojekter og migration til OpenOffice, mens 2010 rummer fuld udrulning og optimering. I dag er alle 15.000 arbejdsstationer og 28.000 skolemaskiner således forsynet med open source-kontorpakken.

Hele projektet forventes færdigt i 2013 - efter 10 år.

Læs også: Ud med licenserne - ind med medarbejderne.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    It-overvågningsspecialist til Cyberdivisionen i Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job