Derfor kan Falck slet ikke undvære BI

Business Intelligence-løsninger har fra begyndelsen været en helt essentiel del af Falcks forretningsdrift.

Artikel top billede

Business intelligence bruges blandt andet til analyse af Falcks ambulancetjeneste.

Læs også om Falck: "Vi hopper ikke på alt det hypede"

En af tidens termer i it-verdenen er uden tvivl business intelligence. Men hos den nordisk baserede Falck-koncern er det ingenlunde noget nyt. Det har længe været en del af forretningen.

"Falck er en virksomhed, som traditionelt har brugt måleværktøjer ret intensivt. Det har vi gjort i mange år, også før man ville kalde det BI. Der ville man måske kalde det rapportering," fortæller CIO hos Falck, Torben Ruberg. 

Her bruger de business intelligence på mange fronter, eksempelvis performance-management.

Falck er vant til at skulle kunne dokumentere bestemte mål i forhold til deres kunder. Og for at dokumentere skal de også måle og registrere. Så registreringskulturen i det udførende led er ret indarbejdet, siger CIO'en.

Optimering af ambulancetjenesten

Et af de områder hvor Falck benytter business intelligence er på ambulancetjenesten.

I forbindelse med en udrykning ved de, hvornår de modtog alarmen, hvornår de forlod stationen, hvornår de kom frem til ulykkessteder, hvornår de forlod det, hvad de lavede på ulykkesstedet, hvornår de var fremme ved hospitalet, og hvornår de var hjemme i garagen.

Disse data kan de bruge til mange spændende ting, forklarer Torben Ruberg.

De kan for eksempel undersøge, hvor lang responstiden er - perioden fra de får meldingen, til de er fremme på skadesstedet. Eller hvor lang tid bruger de på ulykkestedet? 

"Det afhænger af hvilke kompetencer, vi har i spil. Hvis vi får nogle nye kompetencer som for eksempel at give noget medicin, vil det typisk betyde, at vi kan være længere på skadesstedet, men det kan være, at kundens overlevelseschancer er væsentligt forbedrede. Det koster mere, men til gengæld er udbyttet også markant bedre," uddyber Torben Ruberg.

"Vi er født med at kunne dokumentere alle led i det, vi gør, fordi det, vi har med at gøre, er kritisk," siger han.  

En flåde af biler

BI bruges ikke bare til at dokumentere noget over for kunderne, det hjælper det også internt.

"Vi har en kæmpe flåde af biler, og det er enormt vigtigt at finde ud af, hvordan de bliver brugt? Kører vi de korteste veje? Vi fokuserer meget på optimering af arbejdsgangene og måling af delprocesser," siger Torben Ruberg. 

På den måde kan de se tilbage på hvilke områder, de måske skulle have fokuseret på, tiden per tur eller betydningen af et batteriskift i bilerne. Performance-kulturen er en del af driftafviklingen, som it-direktøren påpeger.

Det samme gælder for hele salgsapparatet. Her bliver det undersøgt, hvad kampagner betyder for salget og lignende. Alle tallene havner på den eller anden vis i et datawarehouse og bliver præsenteret for beslutningstagerne.

Langt størstedelen af BI-løsningerne hos Falck er fra Microsoft.

Læs også om Falck: "Vi hopper ikke på alt det hypede"

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S