Ekspert: Dumt af PBS at glemme nets.dk

Da PBS skiftede navn til Nets, begik virksomheden en fatal brøler ved ikke at sikre sig, at domænenavnet Nets.dk var ledigt, mener ekspert i online-markedsføring.

Artikel top billede

I disse moderne tider, hvor internettet er en vigtig del af enhver større erhvervsvirksomheds salgsindsats og kundepleje, er det selvsagt vigtigt at have en ordentlig internetadresse. Og helst en adresse, der matcher firmaets navn.

Det måtte TDC sande tilbage i 2000, da selskabet tog nyt navn uden at have retten til domænet tdc.dk. Det kostede dengang selskabet dyrt at købe domænet fra Thy Data Ceter.

I dag, 10 år senere, har PBS tilsyneladende gjort den samme fejl, som allerede gjorde TDC klogere i starten af dette årtusinde. PBS har nemlig lige skiftet navn til Nets, men internetdomænet nets.dk er allerede optaget af en webdesigner ved navn Sten Kristian Axelsen.

"Jeg synes, det er utroligt dumt, at de ikke har tænkt sig om, inden de har skiftet navn. Især når man tager med, at det er en så stor virksomhed, der lever af transaktioner på internettet, så virker det godt nok uprofessionelt."

Sådan lyder reaktionen fra Nicolas Zangenberg, der er ekspert i online markedsføring og søgemaskineoptimering i firmaet A-Better-Traffic.com, da Computerworld beder om hans mening om PBS' ageren i forhold til navneskiftet.

"Det er enormt vigtigt, at man som virksomhed har det rette domænenavn," lyder det fra eksperten.

Går glip af trafik

Han forklarer, at virksomheder, der ikke er ordentligt repræsenteret på internettet risikerer at gå glip af værdifuld trafik. Og her spiller domænenavnet altså en væsentlig rolle.

"Det er jo helt klart et problem at folk, der prøver at gætte sig frem til en virksomheds webadresse, havner på en forkert side, ligesom det bliver sværere at finde siden i søgemaskinerne, når den ikke har det samme domænenavn," siger han.

Foreløbig benytter PBS eller Nets domænenavnet nets.eu, ligesom det også er lykkedes firmaet at få fingre i nets.no, som ellers ind til for nyligt har været benyttet af et kristent sangkor fra Mjøndalen i Sydnorge.

I Danmark har PBS ikke haft held med at overtale nets.dk's ejer til at afstå domænenavnet, og virksomheden forsøger nu ad rettens vej at tvinge ejeren til at opgive navnet.

Man skulle ellers tro, at PBS har haft god tid til at finde på et alternativt domænenavn. I hvert fald gjorde Patent- og Varemærkestyrelsen allerede i 2007 firmaet opmærksom på, at der fandtes en webdesigner, der kaldte sig for Nets.

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cybersecurity

Københavnsområdet

Rambøll Management Consulting

Senior Software Engineer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S