Ny podcast:Risikerer strategisk dødvande - den finansielle sektor bør holde langt mere øje med Amazon

Ekspert: Dumt af PBS at glemme nets.dk

Da PBS skiftede navn til Nets, begik virksomheden en fatal brøler ved ikke at sikre sig, at domænenavnet Nets.dk var ledigt, mener ekspert i online-markedsføring.

I disse moderne tider, hvor internettet er en vigtig del af enhver større erhvervsvirksomheds salgsindsats og kundepleje, er det selvsagt vigtigt at have en ordentlig internetadresse. Og helst en adresse, der matcher firmaets navn.

Det måtte TDC sande tilbage i 2000, da selskabet tog nyt navn uden at have retten til domænet tdc.dk. Det kostede dengang selskabet dyrt at købe domænet fra Thy Data Ceter.

I dag, 10 år senere, har PBS tilsyneladende gjort den samme fejl, som allerede gjorde TDC klogere i starten af dette årtusinde. PBS har nemlig lige skiftet navn til Nets, men internetdomænet nets.dk er allerede optaget af en webdesigner ved navn Sten Kristian Axelsen.

"Jeg synes, det er utroligt dumt, at de ikke har tænkt sig om, inden de har skiftet navn. Især når man tager med, at det er en så stor virksomhed, der lever af transaktioner på internettet, så virker det godt nok uprofessionelt."

Sådan lyder reaktionen fra Nicolas Zangenberg, der er ekspert i online markedsføring og søgemaskineoptimering i firmaet A-Better-Traffic.com, da Computerworld beder om hans mening om PBS' ageren i forhold til navneskiftet.

"Det er enormt vigtigt, at man som virksomhed har det rette domænenavn," lyder det fra eksperten.

Går glip af trafik
Han forklarer, at virksomheder, der ikke er ordentligt repræsenteret på internettet risikerer at gå glip af værdifuld trafik. Og her spiller domænenavnet altså en væsentlig rolle.

"Det er jo helt klart et problem at folk, der prøver at gætte sig frem til en virksomheds webadresse, havner på en forkert side, ligesom det bliver sværere at finde siden i søgemaskinerne, når den ikke har det samme domænenavn," siger han.

Foreløbig benytter PBS eller Nets domænenavnet nets.eu, ligesom det også er lykkedes firmaet at få fingre i nets.no, som ellers ind til for nyligt har været benyttet af et kristent sangkor fra Mjøndalen i Sydnorge.

I Danmark har PBS ikke haft held med at overtale nets.dk's ejer til at afstå domænenavnet, og virksomheden forsøger nu ad rettens vej at tvinge ejeren til at opgive navnet.

Man skulle ellers tro, at PBS har haft god tid til at finde på et alternativt domænenavn. I hvert fald gjorde Patent- og Varemærkestyrelsen allerede i 2007 firmaet opmærksom på, at der fandtes en webdesigner, der kaldte sig for Nets.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

21. februar 2019 | Læs mere


Få styr på det rigtige setup: Skal du vælge on prem eller cloud? Eller en kombination?

Mange virksomheder har i årevis opbevaret og håndteret deres data i egne datacentre, men med cloud computing er tingene for alvor i opbrud. På dette event bliver du klogere på de muligheder, som du har for at designe en hybrid cloud-infrastruktur, der kombinerer on-premise og forskellige cloud-former på bedst mulig måde for netop din forretning.

26. februar 2019 | Læs mere


Predictive business analytics - Brug AI og Machine learning til at forstå og forudsige dine kunders adfærd

Machine Learning og kunstig intelligens er ikke længere bare hype. Det er et værktøj, der for eksempel kan hjælpe dig med at give dine kunder individualiserede og relevante tilbud – og dermed øge både salg og kundetilfredshed. Data om dine kunder og deres adfærd er en uundværlig ressource i salgsarbejdet. Uden indsigt og kendskab til kunderne, er det en hovedløs jagt at skabe mersalg og styrke kundeloyaliteten. Machine Learning hjælper dig og dit salgspersonale med at bruge alle disse data og med meget stor sikkerhed at forudsige kundens næste køb.

27. februar 2019 | Læs mere






Premium
IBM brugte mere end et år på at charmere sig til Watson-aftale med Region Hovedstaden: Her er første del af beretningen om, hvordan det højtprofilerede samarbejde kollapsede på blot 17 måneder
Watson-trilogien - kapitel 1 af 3: I kulissen knoklede IBM i månedsvis på at lande den nu kollapsede Watson-aftale med Region Hovedstaden. Charmeoffensiven bød blandt andet på en fremvisning af Watsons evner i New York for regionens topfolk. En række aktindsigter, som Computerworld har fået, afdækker forløbet.
CIO
Tech fra Toppen: Det har CIO Mads Madsbjerg Hansen fra FLSmidth lært af flere års global it-konsolidering
Tech fra Toppen: Flere års arbejde har betydet en reduktion i antallet af it-systemer hos FLSmidth. Men processen har ikke været uden overraskelser. Hør hvad CIO Mads Madsbjerg Hansen har lært af den omfattende og globale proces.
Job & Karriere
Toke Kruse: Jeg spår, at humankapital i 2019 erstattes af it-kapital
I 2019 vil vi se en kæmpe udskiftning af ressourcer, hvorunder de menneskelige processer overtages af software, der gør os mennesker hurtigere og mere effektive. Betyder det store fyringsrunder? Måske.
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.