Artikel top billede

Apple køber dansk-svenske Polar Rose

Opdateret: Steve Jobs har haft pengepungen fremme for at købe det dansk-svenske firma Polar Rose.

Polar Rose, der laver software til ansigtsgenkendelse, er blevet opkøbt af Apple.

Det skriver Computerworlds svenske søstermedie, Computer Sweden, der citerer Rapidus.

Polar Rose holder til i Malmø og har 15 ansatte. Selskabet har i de senere år skabt en del opmærksomhed på grund af den ansigtsgenkendelses-software, det har udviklet.

Polar Rose afviser at kommentere opkøbs-historien over for Computer Sweden. Firmaet er delvist ejet af Nordic Venture Partners, der holder til i København og som har skudt 6,1 millioner dollar, omkring 36 millioner kroner, i Polar Rose.

Nordic Venture Partners ønsker mandag eftermiddag hverken at be- eller afkræfte salgs-historien over for Computerworld. 

Stort potentiale

Polar Rose blev på World Economic Forum i Davos for nogle år siden udråbt til at være blandt verdens førende teknologi-pionerer med potentiale til at forandre verden.

Firmaet har blandt andet arbejdet med at indeksere de mere end 20 milliarder fotos, som ligger på Facebook.

Danskeren Nikolaj Nyholm var i flere år direktør for Polar Rose. Efter at have udstukket en ny strategi for firmaet, valgte han dog i 2009 at træde tilbage.

"Det er selvfølgelig vigtigt at vi har success på Facebook og at brugerne er glade for produktet, men det har ikke direkte impact på indtægterne. Vi bruger polarrose.com til at bevise, at vi kan klare enorme mængder fotos og at ansigtsgenkendelse rent faktisk fungerer," har han tidligere forklaret til Computerworld.

I dag er han partner og investor i venturefonden Sunstone Capital.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere